Rūdolfs Bogens kļūst par Folkreisa Vasaras kausa ieguvēju

06/10/2021 |

Foto: Egons Ansbergs, rallyemotions.lv

Lieliskā, gandrīz simts dalībnieku cīņā Priekulē noskaidroti Folkreisa Vasaras kausa ieskaišu laureāti un Krosa komisijas autokrosa kausa izcīņas uzvarētāji. Visās lielajās ieskaitēs laureātus noskaidroja pēdējā fināla brauciena apļi.

FOLKREISĀ LABĀKAIS BOGENS

Frāzi “folkreisā labākais Bogens” šoreiz var uztvert dažādi. Jā, Rūdolfs Bogens šogad izrādījās labākais folkreisa braucējs, uzvarot trijos no sešiem posmiem, tostarp pēdējā sacīkstē Priekulē. Taču frāzi var uztvert arī šādi: tas bija labākais Bogens, kādu Rūdolfa karjerā esam redzējuši. Pēdējā sacīkste izteikti uzrādīja to, ko centās pateikt visa sezona: šogad Bogens bija tik nosvērts kā nekad, bet pēdējā sacīkste bija miera un savaldības paraugdemonstrējums. Šādu vērtējumu varētu saņemt jebkurš no uzvarētājiem, taču Rūdolfa gadījumā ir līdzjutējiem zināma ilga, gara, dramatiska priekšvēsture, ar kūleņiem, avārijām, diskvalifikācijām, publiski zināmiem un mazāk aprakstītiem incidentiem arī ārpus trases. Šogad šis bija labākais Rūdolfs Bogens.

Šim apgalvojumam vajadzētu būt labam mierinājumam otro vietu guvušajam Lenardam Patrikam Lepsim – šīs sezonas atklājumam, kurš juniora vecumā aizvadīja izcilu sezonu, ar spožiem panākumiem un, kā folkreisā iederas, arī neticamām drāmām.

Pirms pēdējā posma abiem līderiem bija vienāds punktu skaits, līdz ar to bija skaidrs, ka visu izšķirs Līgo trase Priekulē. Pēc kvalifikācijas kļuva skaidrs, ka visu izšķirs gada pēdējie septiņi apļi, fināls. Bogenam pirmā starta vieta, Lepsim – piektā.

Fināla startā Bogens aizbrauca pirmais, savukārt Lepsis, startējot no braucēju pulka vidus, sapinās burzmā kopā ar visiem pārējiem, kas noslēdzās ar Lenarda Mazdas apgāšanos uz sāniem. Tā kā kļuva skaidrs, ka braucēju dabūt ārā no mašīnas pirmā apļa norises laikā neizdosies, folkreisa fināls tika apturēts. Tas arī izšķīra uzvarētāju šā gada Folkreisa Vasaras kausā – pēdējos gados braucēju, kura dēļ tiek apturēts brauciens, pie atkārtotā starta nepielaiž.

Fināla iznākums gan tik viegli nedevās rokās arī vēlākajos mēģinājumos. Dodot atkārtotu startu, izrādījās, ka starta laukumā nav nonācis viens no finālistiem, Lepša komandas biedrs, viens no brāļiem Biezajiem. Informācija par to, kāpēc tas tā notika, ir pretrunīga, tomēr tiesneši kļūdu ņēma uz sevi un bez Raivja Biezā iesākto finālu apturēja, dodot iespēju braucējam tomēr nonākt pelnītajā fināla starta vietā.

Šajā laikā fonā norisinājās cita drāma: viens no godalgu pretendentiem Jānis Saulīte Lepša apturētajā braucienā bija guvis pamatīgu sitienu pa mašīnas aizmugurējo piekari, kā rezultātā pakaļējais ritenis ne tuvu vairs nebija perpendikulārs horizontam. Pēc ilgstošas cīņas Jānis netika uz starta atkārtotajā braucienā, taču, tā kā Biezā nestartēšanas dēļ tas tika svītrots kā nebijis, Saulītem radās iespēja tomēr atgriezties uz starta “’īstajā” atkārtotajā braucienā. Šis izrādījās izšķiroši atlikušās godalgas sadalē. Saulīte pat ar aizlauztu riteni, turklāt bez riepas, prata finišēt piektajā vietā, savukārt pirms šī posma trijniekā bijušais Kalvis Buģis avarēja un izstājās. Blīvā punktu situācija izvērtās par labu Saulītem: Edgars Tralla sasniedza finišu otrajā vietā, taču Saulītes gūtā piektā vieta ļāva Jānim gūt trešo vietu, Edgaru pārspējot par vienu kopvērtējuma punktu. Buģi fināla neveiksme aizstūma uz piekto vietu kopvērtējumā.

Ja sezonas līderis formāli uzvarējis ar zināmu pārsvaru (77:62 pret Lepsi), tad nākamo pozīciju sadale izrādījās īpaši saspringta: Otro pozīciju no sestās šķir vien septiņi punkti: Lepsis 62, Saulīte 60, Tralla 59, Buģis 56, R. Biezais 55. Drāma un emocijas uz katra stūra!

Arī pats fināls aiz Bogena tālumā izzūdošās muguras izvērtās aizraujošs. Tralla otro vietu guva gana pārliecinoši, taču trešo pozīciju braucēji sadalīja pamatīgās kontaktcīņās. Galvenie spēlētāji bija Andis Dreimanis un Anete Ķēniņa. Abi lielu daļu brauciena pavadīja sāns pie sāna, bet finišā trešais iebrauca Dreimanis, kurš šajā sacīkstē startēja ar folkreisa kontekstā kolorīto Subaru Impreza (bezturbo, priekšpiedziņa). Anete, cīņās nomocīta, gan finišā tikai astotā, lai gan kopējais dienas sniegums bija lielisks.

NE BEZ DRAMATISMA ARĪ PAPILDIZRĀDĒS!

Šāds iznākums izraisīja virtuālu drāmu arī komandu ieskaitē. SK Garkalne Racing, kuru pārstāv Lepsis un Artis un Raivis Biezie, sasniedza šīs sezonas uzvaru, par vienu punktu pārspējot Kavita V Racing vienību, kuras rindās šogad brauca Bogens, finālā tehnikas problēmas piedzīvojušais Mareks Aseriņš un pēdējā posmā nestartējušais Miks Gabrāns – 131:130! Pēdējais posms nomainīja arī trešo pozīciju: Trallas un Ķēniņas spožais sniegums ļāva viņu Steel Constructor MM komandai apsteigt Buģa pārstāvēto Crazy Racing.

Šķietami mierīgāk atrisinājās cīņas folkreisa pārējos vērtējumos. Junioru kausā brīdī, kad Lenards Patriks Lepsis uzsāka šo posmu, viņš formāli arī kļuva par šīs ieskaites uzvarētāju, jo tuvākie sekotāji Marta Starka un Ralfs Auniņš punktu skaita ziņā vairs netika viņam klāt. Tiesa, finālā gan, pēc ļoti mokošas sezonas, panākumu sasniedza Mareks Aseriņš, pārliecinoši apspēlējot gan Lepsi, gan Starku. Ceturto vietu sasniedza Alise Līga Grāmatiņa, bet piektais finišā bija Auniņš – ar šo rezultātu valmierietim pietika, lai sasniegtu Junioru kausa kopvērtējuma trešo vietu. Šajā gadījumā kopvērtējuma otro un piekto vietu šķīra vien septiņi punkti: aiz Lepša (107) sezonu noslēdza Starka (87), Auniņš (83), Aseriņš (81) un Toms Freimanis (80). Salīdzinoši netālu arī Grāmatiņa (72). Kopumā šosezon uz starta stājušies desmit juniori – braucēji vecumā no 14 līdz 18 gadiem.

Teorētiski pēdējais posms vēl varēja izmainīt uzvarētāju šogad spoži debitējušajā Dāmu kausā: ja deviņu dalībnieču konkurencē Starka paliktu pēdējā, Grāmatiņas uzvaras gadījumā Alise Martai būtu priekšā.

Fināls meičām bija aizraujošs, turklāt ar šā gada Priekules simbolisko trijnieku: gluži kā pirmajā posmā, par vadošajām pozīcijām cīnījās Starka, Grāmatiņa un Ķēniņa (pirmajā sacīkstē secība – Anete, Marta, Alise). Šoreiz scenāriju pamainīja Starkas mašīnai plīsusī riepa, kas līderpozīcijā ļāva nonākt Grāmatiņai. Alise guva savu otro uzvaru sezonā, nodrošinot otro pozīciju aiz Martas arī kopvērtējumā. Ķēniņa otrā, Starka ar riepas plīsumu prata nosargāt trešo vietu no pēdējos apļos uzbrukušajām Karinas Saukānes un Leldes Šumas.

Aiz līderu cīņām fonā tika dalīta arī kopvērtējuma trešā vieta, kas pirms šī posma bija Dāmu kausa visintriģējošākais elements punktu skaita ziņā. Trešā pirms pēdējās sacīkstes bija Vita Freimane, kurai, turklāt, šī bija labi zināma māju trase. Aiz viņas pāris punktu attālumā Saukāne, bet noteiktos apstākļos trijniekā varēja atgriezties arī Ķēniņa. Situācija šķita labvēlīga Vitai, taču pirmais trauksmes zvans bija startā pieļautais pāragrais starts, par ko viņa nopelnīja divus Džokera apļus. Tas gan vēl Freimanei neatņēma trešo pozīciju, jo viņai pietiktu punkti gan Ķēniņas otrās vietas gadījumā, gan arī situācijā, kad Saukāne finišē turpat priekšā. Tomēr brauciena trešajā aplī Vita pieļāva izšķirošo kļūdu: meklējot ceļu garām Saukānei viņa apmeta kūleni, sacīksti noslēdzot astotajā vietā. Saukāne nonāca dilemmas priekšā: riskēt un mesties garām Starkai, kura ar plīsušo riepu bija krietni lēnāka, vai tomēr droši sasniegt finišu bez pjedestāla, toties ar kopvērtējumam nepieciešamajiem punktiem. Karina izvēlējās otro variantu, sezonā gūstot trešo vietu. Ķēniņas labais punktu guvums liek kopvērtējumam arī šajā ieskaitē izskatīties krietni saspringtam: Starkai 100 punktu, Grāmatiņai 94, Saukānei 76, Freimanei 74, Ķēniņai 72, netālu arī Šuma ar 65 punktiem. Dāmu kausā šogad kopumā startēja 14 dalībnieces, kas ir tuvu optimistiskākajām pirmssezonas prognozēm.

Galvenais secinājums pēc šā gada Junioru un Dāmu kausa cīņām: šo ieskaišu atsevišķie fināli, pirmkārt, rada papildu interesi par šīm ieskaitēm, otrkārt, izteikti uzsver iekšējo cīņu spraigumu un intrigu. Eksperiments noteikti izdevies un uzskatāms par saglabājamu arī nākamajās sezonās.

ARĪ AUTOKROSA KLASĒS ŠOKĒJOŠI NOTIKUMI

Ar līdzīgām un pat spožākām intrigām noslēdzās šā gada Krosa komisijas kausa izcīņa, gan Pro, gan Am klasē.

Pro klasē uz uzvaru kopvērtējumā pretendēja Māris Mardoks un Aivars Galbāliņš, turklāt Māra pārsvars bija septiņi punkti – ne daudz, taču tomēr pārsvars, ar kuru spēlēties izšķirošās fināla cīņās. Taču, kurš gan būtu gaidījis, ka Mardoks nekādās fināla cīņās nepiedalīsies… Komanda visu dienu cīnījās ar pusass problēmām, un vienīgā cerība tikt finālā bija ar B fināla palīdzību. Tajā uz starta bija Māris, kā arī Dzintars Filipsons un Raivis Ruiķis. Neviena no mašīnām dienas gaitā nebija gatava cīnīties sporta režīmā, līdz ar to B fināls bija brauciens, kurā jānoskaidro, kurš no braucējiem aizbrauks vistālāk. Starts, un Mardoka auto paliek stāvam. Pārējie abi aizbrauc, Māris paliek bez fināla!

Galbāliņam atlika sadeldēt Mardoka atstāto pārsvaru. Taču tas nebija viegls uzdevums, jo uz pēdējo posmu ieradās kopumā sezonā nestartējušie, taču spēcīgie Jānis Kozlovskis, Raivis Grigorovičs, Viesturs Plētiens un vairāki citi stiprinieki.

Finālā savu pārākumu apliecināja Viesturs Plētiens. Par spīti nopietnajai konkurencei, Plētiens atrada ātrumu Līgo trasē un prata uzveikt visus, pat šķietamo neapstrīdamo favorītu Kozlovski. Viesturam uzvara, kas, pēc braucēja un komandas emocijām spriežot, ir viena no vērtīgākajām viņa karjerā. Kozlovskis otrais, bet trešo vietu sasniedza šā gada Pro klases atklājums Raivis Anops. Galbāliņš turpat, ceturtais, Mardoks par mata tiesu uzveikts. Taču skaitot punktus rodas atklāsme, ka Anopam izdevies izlīdzināt punktu skaitu ar Galbāliņu sezonas kopvērtējumā. Šā gada Krosa komisijas kausa uzvarētāju Pro klasē izšķīra Aivara Galbāliņa pirmajā posmā Priekulē gūtā uzvara kā augstākais rezultāts, kas ir izšķirošais elements vienādu punktu skaita gadījumā! Aivaram divi rekordi: viņš vienīgais ir trīskārtējs Krosa komisijas kausa uzvarētājs (2018., 2020., 2021.), turklāt vienīgais, kurš guvis panākumu divreiz pēc kārtas. Otrs braucējs, kurš kopš seriāla sākumā 2013. gadā guvis divus panākumus Andis Kļava, to paveica trīs gadu ietvaros (2013., 2015.).

Mardoks no salīdzinoši droša līdera rezultātā spiests samierināties ar trešo vietu, tikai pāris punktu attālumā no uzvaras: Galbāliņam un Anopam pa 75 punktiem, Mārim 73.

Am klasē uz pēdējo posmu līdera godā ieradās Vladislavs Kozlovskis. Kurš varēja iedomāties, ka viņš aizbrauks no Priekules bez kopvērtējuma godalgas…

Vispirms uzkrītoši problēmās iedzīvojās galvenais klases favorīts Jānis Orbidāns – izstāšanās praktiski visos braucienos tehnikas problēmu dēļ. Tomēr viņš paveica vienu svarīgu lietu: uzvarēja B finālā, nodrošinot iespēju startēt lielajā finālā un jebkurā gadījumā sasniedzot vairāk punktu. Izrādījās gan, ne pārāk daudz, jo mašīna arī finālā bija gatava veikt tikai nepilnus četrus apļus, desmitā vieta.

Arī Kozlovskis jau kopš rīta iedzīvojās tehnikas problēmās. Komanda visu dienu tās risināja, un arī Vladislavs, gluži kā Orbidāns, prata veikt visus B fināla apļus. Atšķirībai tikai tā, ka viņš guva trešo vietu – vienu pozīciju aiz fināla svītras, posmā 13. vieta. Stabilāku dienu aizvadīja pārējie reālie Am klases uzvaras pretendenti Andrejs Freimanis un Daniels Rašmanis. Andrejs finālā finišēja piektajā vietā, bet Daniels kāpa uz goda pjedestāla trešā pakāpiena. Šāds rezultātu karuselis kopvērtējumā sarūpēja Rašmaņa uzvaru (63 punkti). Cīņā par otro vietu vienāds punktu skaits starp Orbidānu un Freimani (58). Sezonā divas uzvaras guva Jānis, vienu Andrejs, līdz ar to Orbidānam otrā, Freimanim trešā vieta kopvērtējumā. Kozlovskis sezonu noslēdza ceturtajā pozīcijā, tikai viena punkta attālumā no otrās vietas (57). Dainis Žvagins turpat, piektais ar 54 punktiem.

Am klases pēdējā posmā uzvaru guva Sandris Vigulis, kurš uz šo sacīksti bija pārņēmis brāļa Maira līdz šim izmantoto auto. Izcils sniegums visas dienas garumā, slavējams rezultāts. Otro vietu sacīkstē guva Oskars Troika, kurš aizvadīja tikpat pārliecinošu sacīksti.

Izmantotie resursi:
www.autocross.lv

Izstrādā un uztur IG Studija
coloring.cool