Blomkvists: “Mans “Saab” tolaik bija piemērots Zviedrijas rallija ceļiem”
“Rally Sweden” autosacīkstes norisinās jau kopš 1950. gada, savukārt pasaules čempionāta kalendārā Zviedrijas posms tika iekļauts tā pirmajā sezonā 1973. gadā. Toreiz uzvaru izcīnīja mājinieks Stigs Blomkvists un vajadzēja paiet krietnam laikam, pirms par uzvarētāju sniegotajos ceļos spēja kļūt kādas citas valsts pārstāvis.
Tāpat kā šosezon, arī toreiz, pirms 50 gadiem Zviedrijas posms bija otrais pasaules čempionāta kalendārā, norisinoties dažas nedēļas pēc Montekarlo rallija. 1973. gada Zviedrijas rallijā uzvarēja Stigs Blomkvists un tā bija viņa vienīgā uzvara sezonā. Togad dominējošu sniegumu demonstrēja franču braucēji ar “Alpine Renault A110” automobili, bet Blomkvists Zviedrijā atveda “Saab 96 V4” sezonas vienīgo uzvaru.
“Šajos ceļos “Saab” bija patīkams auto,” viņš atceras. “Līkumos varējām attīstīt mazliet lielāku ātrumu un, protams, mēs šos ceļus sapratām labāk nekā citi braucēji. Tie bija tiešām jauki apstākļi, ja bija daudz sniega un valdīja kārtīga ziema. Ne vienmēr šeit ir viegli. Ir jāsaprot, kad var izmantot kupenas un, cik lielu saķeri var dabūt no ceļa.”
Blomkvists pirms tam Zviedrijas rallijā ar šo auto bija uzvarējis arī iepriekšējos divus gadus, pirms vēl tika izveidots pasaules čempionāts. Tāpat ar “Saab” viņš vēl triumfēja 1977. un 1979. gadā, bet 1982. un 1984. gadā kļuva par šo sacensību uzvarētāju jau ar “Audi Quattro”.
No 1950. līdz pat 1980. gadam Zviedrijas rallijā uzvaras guva tikai zviedru sportisti. Tā tas bija līdz 1981. gadam, kad pirmo vietu izcīnīja soms Hannu Mikkola (ar zviedru stūrmani Arni Hercu). Savukārt līdz pat 2004. gadam, kad triumfēja francūzis Sebastjēns Lēbs, Zviedrijas rallijā aizvien par uzvarētājiem bija kļuvuši tikai zviedru un somu piloti. Pēdējos gados tas krietni pamainījies, uzvaras sasnieguši arī Sebastjēns Ožjē, Tjerī Noivils, Ots Tanaks un Elfins Evanss. Pēdējo reizi zviedrs savā māju posmā uzvarēja 1997. gadā, kad to paveica Kenets Ēriksons.
Šobrīd vienīgais Zviedrijas pilots “Rally1” klasē ir Olivers Solbergs, bet sacensības pirmo reizi pārceltas krietni uz ziemeļiem, kur ir vairāk sniega.
“Kad ir šādi apstākļi, tas ir kaut kas īpašs,” saka “Hyundai” komandas pilots Solbergs. “Sajūta mašīnā tad ir fantastiska. Saķere ir neticama, daudz labāka nekā var iedomāties ar radžu riepām. Var izmantot kupenas, lai pret tām atspiestos un līkumos nezaudētu ātrumu. Tā ir labākā sajūta, ko mašīnā var izjust. Tieši tāpēc tā mīlu Zviedrijas ralliju.”
Šobrīd Zviedrijas posms jau startējis un norisināsies trīs dienu garumā.
Visvairāk uzvaras Zviedrijas rallijā (kopš 1950. gada)
Piloti:
Uzvaras | Pilots |
7 | Stig Blomqvist |
5 | Marcus Grönholm |
5 | Björn Waldegård |
4 | Jari-Matti Latvala |
3 | Sébastien Ogier |
3 | Kenneth Eriksson |
3 | Tommi Mäkinen |
2 | Arne Hertz |
2 | Carl-Magnus Skogh |
2 | Tom Trana |
2 | Bengt Söderström |
2 | Hannu Mikkola |
2 | Mats Jonsson |
2 | Mikko Hirvonen |
Ražotāji:
Uzvaras | Ražotājs |
10 | Saab |
8 | Porsche |
8 | Ford |
6 | Peugeot |
5 | Mitsubishi |
5 | Toyota |
4 | Volvo |
4 | Volkswagen |
4 | Audi |
2 | Lancia |
2 | Mazda |
2 | Subaru |
1 | Talbot |
1 | Citroen |
1 | Hyundai |
Izmantotie resursi:
www.wrc.com