Latvala: “2010. gadā sapratu, ka braucu pilnīgi nepareizi”
Jari-Mati Latvala ir guvis pirmo uzvaru WRC asfalta rallijā, finišējot pirmajā vietā Francijas rallijā, kas turklāt ļāva ievērojami uzlabot cerības uz 2014. gada titulu. Tomēr Latvalas ceļš uz šo uzvaru bija garāks nekā ir redzams līdzjutēja acīm. Vēl pirms dažiem gadiem sportists asfalta trasēs praktiski nav mācējis braukt!
Pēdējo reizi pilots no Somijas WRC asfalta posmā uzvarēja tālajā 1999. gadā, kad Itālijā pirmajā vietā sacensības noslēdza Tomijs Makinens. Lai uzvarētu Francijas rallijā, Latvala esot ņēmis paraugu no paša Sebastjana Lēba, kurš ilgu laiku šāda seguma trasēs bija gandrīz neuzvarams.
“2009. un 2010. gadā es biju tik tālu no laba ātruma, ka sāku skatīties kā brauc Lēbs,” skaidro Latvala. “Ar video palīdzību studēju viņa trajektorijas un mācījos, kā ir jābrauc pa asfaltu. Iemācījos, ka ceļa posmos, kur neesi drošs, vai var braukt ar pilnu gāzi, labāk atlaist akseleratora pedāli, nevis bremzēt. Bremzēšana ātrumu nogalina vairāk, bet gāzes pedāļa atlaišana ļauj paturēt lielāku ātrumu un tik ļoti neietekmē auto balansējumu.”
Iepriekšējais asfalta rallijs notika Vācijā un tur Latvala bija vadībā, kad pēdējās sacensību dienas rītā piedzīvoja avāriju un izstājās.
“Vācijā man vajadzēja pieļaut kļūdu, lai gūtu izpratni un iemācītos kontrolēt sevi situācijā, kad esi līderis,” viņš saka. “Tā bija reta kļūda, bet tās dēļ Francijas posmā spēju izjust, ka visu kontrolēju. Šī pieredze palīdzēja. Ja atskatamies uz 2008. gadu, kad Spānijā startēju ar “Ford Focus WRC”, toreiz no Lēba finišā atpaliku 6 minūtes. Ir pagājuši seši gadi un katru gadu no šī laika esmu nosviedis pa minūtei!”
Latvala saprot, ka par pasaules čempionu var kļūt tikai tad, ja proti uzvarēt dažāda seguma trasēs: “Ja gribi uzvarēt čempionātā, ir jāspēj cīnīties jebkādos apstākļos. Tu nevari būt tikai asfalta, sniega vai grants trašu speciālists. Jābūt konkurētspējīgam braucējam, un uz to es gāju, ieguldot tiešām daudz darba.”
Pagrieziena punkts Latvalas karjerā esot bijusi dalība 2010. gada Nirburgringas 24 stundu sacīkstēs.
“Tas ļoti palīdzēja, jo ļāva man atvērt acis,” saka soms. “Toreiz es sapratu, ka braucu pilnīgi nepareizi. Tobrīd es asfaltu nemācēju izmantot savā labā. Iemācījos, kā izmantot ceļu visā tā platumā un iegriezt līkumos mazliet vēlāk. Es to mācījos, skatoties kā to dara man priekšā braucošie piloti.”
Info un foto: wrc.com