Vecpils autokrosa posms izvēršas neveiksmīgs kopvērtējuma līderiem
Reti kurš Latvijas autokrosa čempionāta līderis neiekūlās nopietnās problēmās Latvijas autokrosa čempionāta ceturtajā posmā Vecpils autotrasē.
MINI BAGIJi: KATASTROFA PILIPAVIČAM
Kurš būtu iztēlojies, ka sportists, kurš uzvarējis visos līdzšinējos posmos, vienas sacīkstes laikā var pazaudēt pirmo vietu kopvērtējumā! Kristups Pilipavičs Mini bagiju klasē kvalifikācijās piedzīvoja problēmas, nonāca B finālā, kur atkal tehnikas likstas neļāva braukt optimālā ātrumā, kā rezultātā viņš palika bez fināla un bez punktiem.
Situāciju lieliski izmantoja Patriks Dungveckis, savācot maksimālo punktu skaitu – uzvaras visos kvalifikācijas braucienos un finālā. Otro vietu sasniedza Ivo Ošs, bet trešais vēl viens lietuvietis Germants Geležinis, kurš pjedestālu izrāva sīvā cīņā ar Patrīciju Neikšāni.
Pēc šī posma Dungveckis nonācis kopvērtējuma vadībā, par trim punktiem priekšā līdzšinējam, šķietami neuzvaramajam Pilipavičam. Situācija saasinājusies pavisam negaidīti.
JUNIOR XTREME: ATKAL LĪDERA MAIŅA
Arī Junior Xtreme klasē mainās kopvērtējuma līderis, kas šogad noticis gandrīz pēc katra posma. Pirms sacīkstes sezonas pirmajā vietā atradās Marsels Romanovskis, taču piezemēts rezultāts – piektā vieta – Vecpilī nobīdīja viņu uz otro vietu.
Pārliecinošu uzvaru, sakaujot konkurentus katrā brauciena, aizvadīja Raivo Jānis Beierbahs. Pēc sarežģītas pirmās sacīkstes Brenguļos Raivo guvis jau trešo uzvaru pēc kārtas, nonākot arī kopvērtējuma līderpozīcijā. Tiesa, pārsvars nav liels, jo Roberts Čākurs, kurš trīsreiz šosezon bijis otrais, ir piecu punktu attālumā.
Vecpilī trešo vietu aiz abiem minētajiem guva Oskars Zaķītis, pēc mokošas sezonas pirmās puses beidzot nonākot uz pjedestāla.
XTREME: RUMBENIEKS “PLUSOS”
Viens no retajiem kopvērtējuma līderiem, kurš nezaudēja līderpozīciju un to pat nedaudz nostiprināja, ir Xtreme klases titula kārotājs Roberts Rumbenieks. Tiesa, sacīkste nebija vienkārša, jo klasē uzvarēt gatavo braucēju paliek arvien vairāk.
Izcilu cīņu aizvadīja Elvijs Zaķītis, laistīšanas dēļ viltīgajā trasē pareizi nolasot sausās līnijas un gūstot pirmo uzvaru Latvijas autokrosa čempionātā. Rumbenieks bija viens no Zaķīša apdzītajiem braucējiem, un arī otro vietu noturēt nebija viegli, jo vēl vienu lielisku posmu aizvadīja Mats Zavarskis, gūstot trešo vietu pamatīgā cīņā ar Rumbenieku. Pamatīgajā cīņā aiz pjedestāla palika Markuss Ūtēns un Mikus Neško, taču kopumā var teikt, ka visi minētie bija iesaistīti uzvaras un pjedestāla pozīciju dalīšanā. Tik tiešām interesants fināls!
Tā kā Zaķītim sezonas sākums nebija veiksmīgs, viņa uzvara Rumbenieka pozīcijām daudz pāri nenodarīja. Roberts no tuvākā sekotāja kopvērtējumā Zavarska atrāvies vēl par četriem punktiem. Situāciju par drošu divus posmus līdz sezonas beigām nevar saukt, taču zināms komforts cīņā par titulu parādās Rumbenieka pusē.
B1600: ZĪVERTS SĀK MUKT
Vēl viens no retajiem kopvērtējuma līderiem, kurš cīņu noslēdza ar pozitīvu bilanci, ir Edgars Zīverts Buggy 1600 klasē. Turklāt sniegums bija izcils, tik tiešām līdera cienīgs. Finālā no starta vadībā aizbrauca Māris Riekstiņš, visu izdarot šķietami pareizi. Taču Zīverts bija acīmredzami ātrāks, fināla laikā izmēģinot katru lieko centimetru, lai tiktu līderim garām. Aktivitāte cīņas laikā atmaksājās pēdējā aplī, kad Edgars atrada ceļu garām Mārim un guva uzvaru. Zīvertam trešā uzvara četros posmos un zināma stabilitāte kopvērtējuma galvgalī. Riekstiņš finišā otrais, Niks Apfelbaums trešais – visi trīs turpina cīņu par uzvaru Latvijas kausā. Klasē bija maz dalībnieku, sevišķi pēc Rinalda Apiņa avārijas pirmajā kvalifikācijā. Taču cīņa bija skatāma katrā braucienā.
VAZ: LĪDERA MAIŅA
Visās četrās Latvijas čempionāta salonmašīnu klasēs līderiem posms Vecpilī izvērtās katastrofāls. Arī VAZ Klasika klasē līdzīgi, jo finālā tehnikas problēmu dēļ izstājās kopvērtējuma vadībā bijušais Ivo Žilde. Viņam arī kvalifikācijas fāzē bija pa likstai, līdz ar to trieciens pa punktu krājumu pamatīgs.
To, kā arī kopējo konkurentu izraisīto burzmu izmantoja Armands Ķēniņš, jau no fināla metriem aizbraucot tālu prom no pārējiem. Uzvara gan kvalifikācijas summā, gan finālā atgrieza Ķēniņu kopvērtējuma līderpozīcijā. Otro vietu sasniedza Jānis Logins, bet trešais smagās cīņās ar Jāni Balodi — Raitis Gusevs.
Kopvērtējumā gan joprojām saglabājas ļoti saspringta situācija, jo Ķēniņš, Žilde, Logins un Gusevs atrodas desmit punktu robežās.
OPEN: JERŠOVS TOMĒR PROBLĒMĀS
Lai arī šķita, ka Open klases līderis Ints Jeršovs Pilskalnu posma otrajā pusē pārlauza tehnikas problēmu periodu, Vecpils viņam izvērtās graujoša, dienas garumā veikti vien daži apļi avārijas režīmā. Ātruma ziņā Jeršovs ir galvastiesu pārāks par pārējiem, taču tam nav nozīmes, ja braucējs nesasniedz rūtoto karogu…
Tikmēr otro uzvaru šosezon sasniedza sezonas debitants Artis Radionovs, kuram finālā izdevās izvairīties no starta sadursmēm. Pēc šī panākuma Radionovs izlīdzinājis punktu skaitu ar Jeršovu cīņā par Latvijas čempiona titulu. Jeršovs gan joprojām uzskatāms par galveno favorītu, tomēr matemātiski intriga ir lieliska.
Pēc fināla starta notika vairākas sadursmes, kas pamatīgi sajauca braucēju kārtis. Uz brīdi trijniekā brauca Eduards Iesalnieks un Jānis Gustāns, taču abus noķēra un apdzina Aigars Bajārs, gūstot otro vietu. Iesalnieks finišā trešais, gūstot sen gaidītu Latvijas čempionāta pjedestālu. Gustāns ceturtais, šobrīd joprojām kopvērtējumā turoties trešajā vietā.
1600: NAGLAS ŠOKS!
1600 klases līderis Jānis Nagla Vecpilī izdarīja visu, lai apstiprinātu savu līdera statusu šajā klasē. Finālā viņš, turklāt, smagā cīņā apdzina lietuvieti Edvinu Mikņiu. Jānis visu paveica lieliski, ja vien nebūtu neliela kļūda…
Sektorā, kurā stāvēja Ģirta Kuzmaņa auto, bija pagara dzelteno karogu zona. Šīs zonas aptuveni pirmajā trešdaļā abi līderi – Mikņius un Nagla – katrs pa savu trajektoriju veica līkumu, Naglam to darot pa īsāku rādiusu, bet lielākā ātrumā. Ja nebūtu dzelteno karogu zona, visticamāk, būtu sanākusi skaista apdzīšana. Taču Jānis, šķiet, aptvēra apdzīšanas aizliekumu, uzbrukumu atceļot. Tomēr bija notikušas pāris kategoriski izslēdzamas nianses: pirmkārt, netika atcelts uzbrukums vēl pirms dzelteno karogu zonas, otrkārt, abas mašīnas paspēja viegli sadurties. Tieši par sadursmi dzelteno karogu zonā Nagla tika izslēgts no finālbrauciena, posmā formāli gūstot sesto vietu.
Braucējs tiesnešu lēmumu apstrīdēšot apelācijas režīmā, kur tad arī tiks noskaidrota 1600 klases rezultātu galējā versija.
Vairāku gadu garumā dzelteno karogu zonu situācijas bija izraisījušas diskusijas, un arī dažādu tiesnešu dažādus lēmumus – no ļoti skarbiem, līdz pat tādiem, kur apdzīšana aizliegtajā zonā tikusi attaisnota. Tas radīja interpretācijas gan pēcsacīkšu sarunās, gan pašā sportistu braukšanā. Līdz ar to visu trīs sporta veidu – autokrosa, rallijkrosa un Folkreisa – sapulcēs un citās komunikācijās tika nolemts palikt pie skarbākā varianta. Dzelteno karogu un to zonas būtība ir informēt, ka trasē priekšā ir bīstama situācija, un sportistiem ir jānodrošina viss, lai bīstamā situācija nekļūtu vēl bīstamāka. Respektīvi, ne tikai jāķer pēdējais centimetrs pirms zonas sākuma apdzīšanas pabeigšanai, bet arī jāspēj apdzīšanu neuzsākt vispār. Tāpat jānodrošina, ka zonas ietvaros netiek aizskarts šķērslis (pēc principa, ja braucējs zonā nevar pabraukt garām stāvošai mašīnai, kur ir garantija, ka viņš varētu pabraukt garām strādājošam tiesnesim vai ārā kāpjošam sportistam). Tāpat šogad dzelteno karogu zonas darbības formulējums starptautiski un arī Latvijā ir papildināts ar vārdu “beidzamam”. Zona darbojas līdz “beidzamam” šķērslim, tādā veidā uzsverot, ka, ja pabrauci garām vienai stāvošai mašīnai, tas nenozīmē, ka nevar būt vēl viena un to varētu neievērot. Respektīvi, dzelteno karogu zona ir nobruņota ar stingriem nosacījumiem un niansēm, līdz ar to katra mazākā situācija zonas ietvaros visai automātiski kļūst par sodāmu pārkāpumu. Arī viegls kontakts starp braucošām mašīnām dzelteno karogu zonas vidū…
Arī vizuāli 1600 klases incidents radīja sajūtu, ka ne visi braucēji pilnībā kontrolēja dzeltenajā zonā notiekošo. Kuzmaņa mašīna stāvēja trases malā. Taču, pieņemot, ka tā varēja stāvēt, piemēram, trases vidū, divu blakus braucošu mašīnu tikšana šķērslim garām droši šķiet apšaubāma. Nerunājot par ārā kāpjošu braucēju un strādājošu tiesnesi, kas arī varētu būt iespējams… Īsāk sākot, Nagla aizvadīja perfektu sacīksti, taču uzbrukumu karstumā uzķērās uz karogiem. Cilvēciski žēl, bet tādi ir spēles noteikumi. Tas viss, protams, neliedz Jānim pacīnīties par savu rezultātu ar saviem argumentiem.
Pēc Jāņa Naglas diskvalifikācijas trijniekā nonāk Mikņius, Pēteris Āboliņš un vēl viens Lietuvas braucējs Vitaljus Škersis, kurš sacīksti veica lēni tehnikas problēmu dēļ. Naglas galvenie konkurenti Kuzmanis un Juris Narubins izstājās fināla pirmajos metros, katrs savu tehnikas likstu dēļ. Klases rezultāti gan joprojām provizoriski, kamēr pilnībā nav atrisināta Naglas situācija.
Kopvērtējumā šobrīd Nagla joprojām kopvērtējuma vadībā, taču Kuzmanis ar visu neveiksmi samazinājis Jāņa pārsvaru līdz pieciem punktiem, arī Āboliņš vēl ir titula cīņas robežās, lai gan Pēterim arvien akūtāk nepieciešama posma uzvara, lai cīnītos par čempiontitulu. Jā, Mikņius guva simtprocentīgu punktu skaitu, taču, kā minējām rakstā pirms Vecpils sacīkstes, nestartēšana Pilskalnos (un Brenguļos) būs pārāk stiprs sitiens pa viņa punktu matemātiku.
2000 SUPER: PLĒTIENS FINIŠĒJIS?
2000 Super klasē posma un, iespējams, čempionāta liktenis atrisinājās otrajā kvalifikācijā. Kopvērtējuma līderis Viesturs Plētiens pēcstarta burzmā trāpīja uz trasi liecošā vaļņa gala. Mašīna pacēlās spārnos, veicot neskaitāmus kūleņus – caur sāniem, caur purngalu, caur aizmuguri… Mašīna sasista sāpīgi. Braucējs komentē, ka situācija ar mašīnas atjaunošanu ir smaga un cīņa par titulu būs jāpārceļ uz nākamo gadu. Tiesa, prakse rāda, ka spriedums ap otrdienu, trešdienu varētu arī mainīties, kad noplok emocijas…
Šī situācija pavēra ceļu uz uzvaru Ivo Gabrānam – otram galvenajam čempiontitula pretendentam. Taču arī viņam fināla fāze nebija vienkārša. Pirmajā aplī pēc starta Gabrāna mašīna tika sagriezta un viņš pēc sitiena pret valni palika pēdējā vietā. Kopvērtējuma intrigu šāda situācija iegrieztu vēl pamatīgāk, jo ļautu kādam pietuvoties Plētiena un Gabrāna pozīcijām. Taču Ivo pusē nostājās pamatīga veiksmes deva. Dažus metrus aiz Gabrāna apstāšanās vietas kūleni apmeta Alvils Krams, kā rezultātā tika izkārti sarkanie karogi. Brauciens tika sākts no sākuma, Ivo atgriezās starta laukumā, un pēc septiņiem apļiem svinēja uzvaru. Uzvara droša, bet jābrauc bija piesardzīgi, jo kopš Pilskalniem lielisku tempu atradis Māris Mardoks, kurš arī Vecpils posmā cīnījās par pjedestālu, un uz brīdi apdraudēja arī līderi.
Finišā gan otrā vieta Artūram Mūrniekam, kuram pēc ilgāka pārtraukuma izdevās salikt kopā lielisku rezultātu komplektu. Trešais – Mardoks, svinot otro pjedestālu pēc kārtas.
Vairākiem favorītiem fināls nebija veiksmīgs. Sandris Vigulis izstājās tehnikas problēmu dēļ, Mairis Vigulis pēdējā aplī apgāzās, Miks Gabrāns palika bez stūrēšanas iespējām… Klase sarūpēja lielisku izrādi, ar visiem nepieciešamajiem elementiem.
Kopvērtējumā Ivo Gabrāns pēc simtprocentīga rezultāta Vecpilī kļuvis par pārliecinošu līderi. Ja Plētiens, kurš joprojām ir otrais, tiešām šogad vairs negūst nevienu punktu, nākamais Gabrāna sekotājs ir Sandris Vigulis, kurš šobrīd Ivo zaudē 28 punktus. Pat ar Sandra perfektiem diviem atlikušajiem posmiem Gabrānam pietiek ar vienu labu sacīksti, lai nodrošinātu titulu. Teorētiski augusta beigās Smiltenē varam uzzināt jauno čempionu. Toties būs interesanta cīņa par medaļām. Vigulis, Mardoks un Mūrnieks sabraukuši septiņu punktu robežās. Tātad viņiem jācīnās gan savā starpā, gan jāmēģina noķert Plētienu, kura šīs sezonas liktenis vēl īsti nav zināms.
Izmantotie resursi:
www.autocross.lv