Gaidāma aizraujoša un izmaiņām bagāta sezona ‘Xtreme’ autokrosa klasē

Foto: AXLatvia

Pašlaik ir maz pierādījumu cerībām aizvadīt Ziemas kausa sacensības folkreisā un autokrosā, kas nozīmē, ka arvien cītīgāk varam vērst skatus vasaras virzienā. Un par to ļaudis jau runā…

Latvijas autokrosa čempionātā sastāvs gadu no gadu mainās. No vienas puses, līderu kodols šķiet tas pats, no otras – daudz jaunpienācēju, un arī favorītu rindās notiek izmaiņas.

Jau ziņojām, ka īpašs gads veidojas Xtreme klasē, kur čempionāta līderi Mikus Neško un Roberts Rumbenieks devušies citu ieskaišu virzienā, atstājot titula izspēli pārējiem. Neško jau iegādājies Buggy 1600 bagiju startam gan Latvijas seriālā, gan kādā Eiropas čempionāta posmā. Rumbenieks uz rallijkrosu.

Līdz ar to Xtreme nopietni gatavojas titula sadalīšanai. Jānis Bogdasarovs kā bronzas medaļnieks formāli kļūst par galveno favorītu, taču viegli nebūs. Publiski atgriešanos uz starta un pilnas sezonas plāniem deklarējis Markuss Ūtēns, kurš 2023. gadā šajā klasē sasniedza bronzas medaļu. Intriģējoša varētu būt JuniorXtreme čempiona Roberta Čākura ienākšana klasē, Oskars Zaķītis pilnas sezonas režīmā būtu ļoti interesants titula dalīšanas cīņā…

Starp citu, šovasar Latvijas krosā tiks iepludinātas divas citas aizmugures piedziņas bagiju versijas – ar Yamaha MT09 un MT07 motoriem. Šobrīd šī motora versijas ir populāras dažādos Eiropas sacensību formātos un eksperti prognozē, ka šie motori un pat šīs klases ar laiku varētu nomainīt tagadējo Xtreme Suzuki motoru formātu. Tēma sarežģīta, jo, no vienas puses, nedrīkst sasteigt šā brīža formāta laišanu vēsturē, jo sportisti plāno savu dalību ne tikai viena, bet vismaz divu, trīs gadu tālumā. No otras puses, nebūtu labi sagaidīt brīdi, kad esošais formāts sevi izsmeļ, bet jaunā tehnikas maiņa vēl nav gatava ienākt pilnā sparā. Šis būs gads eksperimentiem.

Jāsarosās esošajām kategorijām

Šis gan arī lai kalpo kā brīdinājuma signāls tām čempionāta klasēm, kurās ilgstoši vērojamas dalībnieku skaita problēmas. Kārtējais “pēdējais brīdis” Open klasei. Tā šogad kļuvusi par tikai pilnpiedziņas auto kategoriju (bez aizmugures piedziņas mašīnām). Kopā ar šīm pārmaiņām klasei jācenšas audzēt un stabilizēt braucēju skaitu, lai nerodas nepieciešamība apsvērt klases darbības apturēšanu vai vismaz formāta un statusa maiņu. Līdzīgs stāsts par VAZ Klasika, kuras braucēju daļai pašiem jau radušās pārdomas par klases iespējām izdzīvot ilgtermiņā. Salonauto 1600 klase pēdējās pāris sezonās uzlabojusi dalībnieku skaitu, tomēr arī šajā ieskaitē sastāvu gribētos lielāku un stabilāku.

Tajā pašā laikā skaidrs, ka nav uzdevums iznīcināt salonmašīnu klases un tās aizstāt ar neskaitāmām bagiju klašu versijām. Ja braucēji, kuri startē ar bagijiem, atzīst, ka lielākas baudas krosā nav, tad skatītāju viedoklis nav tik viennozīmīgs – daudziem nepieciešamas būdīgās salonmašīnas, kuras nekautrējas locīt otras tādas pašas tehnikas durvis. Šis ir arī populārs viedoklis par Eiropas autokrosa čempionātu – salonauto klases likvidēšana līdzjutēju vidū nebija populārs lēmums. Taču, ja kādā klasē būs 20 dalībnieku, tai noteikti būs statusa priekšrocības pār klasi ar knapi izspiestu kvorumu…

Bērni aug!

Vērojama virzība arī no Mini bagijiem uz JuniorXtreme. Runā, ka Jēkabs Linde gatavojas cīņai lielāku bagiju klasē, arī mazā lietuvieša Vincenta Matuoļa rīcībā ir JuniorXtreme bagijs. Tiesa, vēl tiks spriests, vai braucējs jau šogad debitēs šajā ieskaitē. Vairāki jauni dalībnieki virzās Mini 200 klases virzienā, bet Mini 160 klasē varētu debitēt jaunākais leģendārās Kuļikovsku ģimenes pārstāvis, 2005. gada Latvijas čempiona Andra Kuļikovska dēls. Runā, ka Adriana Ščerbinska Mini 160 klases bagiju iegādājies 2000 Super klases braucējs Māris Mardoks, lai trasē laistu savu junioru.

Pēc Čākura pārkāpšanas uz lielo klasi arī JuniorXtreme paliek ar atvērtu cīņu par titulu. Vēl nesen mazais Jānis Kozlovskis juniors nu jau kļuvis par klases vecāko braucēju un uzskatāms par titula pretendentu. Taču jaunākie konkurenti nāk ar joni – Emīls Mirošņiks, Klāvs Žvagins un citi būt ļoti bīstami cīņā par uzvarām.

Salonmašīnās briest

Jau minētajā Open klasē varētu nākt klāt pāris pilnpiedziņas BMW auto – tas varētu būt interesants risinājums cīņā pret Subaru hegemoniju. Tikmēr regulāru saimnieku varētu būt ieguvusi zaļā 2000 Super klases Ford Puma, ar kuru savulaik par čempionu kļuva Mārtiņš Starks (bet vispār auto izcelsme no leģendāro Dambju ģimenes garāžas). Runā, ka mašīna nonākusi VAZ Klasika braucēja un 2024. gada Folkreiss 4WD Ziemas kausa ieguvēja Kristapa Eglīša rīcībā. Starp Starku un Eglīti atsevišķas sacensības ar šo aizvadījusi Marta Starka, Edvīns Vansovičs un Lenards Patriks Lepsis.

Tehniski interesanti risinājumi arī 2000 Super bronzas medaļnieka Sandra Viguļa garāžā – Golfam tiekot uzstādīts Ford motors, kas teorētiski varētu palielināt Sandra iespējas cīnīties ar pēdējos gados neapturamajiem brāļiem Miku un Ivo Gabrāniem.

Tāpat runā, ka uz krosa skatuves gatavojas atgriezties 2023. gada Krosa komisijas kausa ieguvējs Vladislavs Kozlovskis – viņš plānojot startēt Latvijas čempionāta 1600 klasē.

Šis viss baumu un sarunu līmenī, taču ar visai lielu patiesības procentu. Jebkurā gadījumā sezona tuvojas un garlaicīgi nebūs!

Izmantotie resursi:
www.autocross.lv

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *