Viss, kas jāzina par jauno WRC sezonu
Foto: Red Bull Content Pool
Ar pirmajiem diviem ātrumposmiem jau šovakar startēs leģendārais Montekarlo rallijs, kas iezīmēs jaunās pasaules čempionāta (WRC) sezonas sākšanos. Šogad piedzīvosim ne vien jaunas cīņas, bet arī varēsim vērot trasē jaunās paaudzes rallija mašīnas, kas būvētas atbilstoši savādākiem tehniskajiem noteikumiem. Turpmākajās rindkopās aplūkosim galveno, kas jāzina par gaidāmo WRC sezonu.
Jaunie “Rally1” klases auto
Ar iepriekšējās paaudzes WRC klases mašīnām pasaules rallija čempionāta komandas startēja kopš 2017. gada, bet tagad pienācis laiks tās nomainīt pret modernākiem spēkratiem. Ir ieviesti jauni tehniskie noteikumi, bet WRC klasi nomainījusi “Rally1” kategorija. Šīs klases mašīnas tehniski saglabājušas tikai vienu būtisku elementu, un tas ir 1.6 litru turbo dzinējs, kas spēj attīstīt 380 zirgspēku jaudu un tika lietots jau līdz šim. Viss pārējais ir jauns, ieskaitot hibrīda motoru, kas savienots ar iekšdedzes dzinēju un atsevišķos momentos katrā ātrumposmā spēs palielināt kopējo jaudu līdz vairāk nekā 500 zirgspēkiem.
“Rally1” mašīnu šasija, atšķirībā no iepriekšējās paaudzes, būvēta uz nesoša cauruļu rāmja ar atsevišķu virsbūvi, kas uzlabo drošību. Par to jau decembrī varēja pārliecināties “Hyundai” komandas pilots Tjerī Noivils, kurš piedzīvoja pamatīgu avāriju, bet tika cauri sveikā. Hibrīda motora enerģiju varēs izmantot ik ātrumposmu, to pašam pilotam aktivizējot, bet tikai tad, kad baterija atkal būs uzlādējusies. Enerģija tiks iegūta bremzēšanas laikā. Izmaksu samazināšanas nolūkos arī aizliegti dažādi aerodinamikas elementi, kas tika izmantoti līdz šim, ieskaitot aizmugures difuzorus un dažādus papildspārnus. Turpmāk arī aizliegti aktīvie diferenciāļi, būs pieejami lētāki amortizatori, bet ātrumkābām būs pieci, nevis seši pārnesumi, turklāt vairs nevarēs izmantot to pārslēgšanas lāpstiņas aiz stūres, bet gan tikai mehānisko pārslēgu. Realitātē šīs izmaiņas nozīmē vairāk darba pilotam – mazāku piespiedējspēka līmeni, lielākas sānslīdes līkumos un vairāk palēcienus trases nelīdzenajās vietās. Lēnāki šie spēkrati visticamāk nebūs, jo daudz kompensēs palielinātā jauda.
Kura būs ātrākā mašīna?
Lai gan izmaiņas lielā mērā notikušas, lai piesaistītu čempionātam jaunas komandas, pagaidām uz starta vadošajā klasē būs vien tās pašas trīs rūpnīcas, kas līdz šim. Čempionvienība “Toyota” ir radījusi “GR Yaris Rally1” automobili, “Hyundai” šogad startēs ar jauno “i20 N Rally1”, bet “M-Sport” braucēju rīcībā būs “Ford Puma Rally1”. Visi automobiļi aktīvi testēti, bet, kurš no tiem būs padevies ātrākais, redzēsim sacīkstēs.
Čempions aiziet, leģenda atgriežas
Pērn izcīnījis savu astoto WRC titulu karjerā, par daļēju karjeras beigšanu paziņoja Sebastjēns Ožjē. Francūzis gan būs uz starta šonedēļ Montekarlo rallijā, tāpat piedalīsies arī citos posmos, taču pilnu sezonu vairs neveiks, līdz ar to uz vēl vienu titulu nepretendēs. Par “Toyota Gazoo Racing” komandas līderi nu kļuvis Elfins Evanss, kurš aizvadītās divas sezonas kopvērtējumā ieņēma otro vietu. Visos posmos brauks arī jaunais talants Kalle Rovanpera, kuram šī būs trešā sezona vadošajā klasē, bet posmos, kuros Ožjē nepiedalīsies, ar trešo mašīnu startēs Esapeka Lapi. Visas sezonas garumā jaunais “Toyota GR Yaris Rally1” būs pieejams arī “Toyota” junioru programmas pilotam Takamoto Katsutam, kurš pērn patīkami progresēja.
Aizvadītā gada otrā ātrākā komanda “Hyundai Shell Mobis” visos posmos startēs ar igauni Otu Tanaku un Tjerī Noivilu, bet daļēju sezonu veiks Danijs Sordo. Paaugstinājumu ieguvis Olivers Solbergs, kurš pirmos startus WRC klasē veica jau pērn “2C Competition” vienības rindās. 2003. gada WRC čempiona Petera Solberga dēls šosezon jau brauks rūpnīcas komandas sastāvā, turpinot smelties pieredzi, taču paredzams, ka viņam šāda iespēja vēl nebūs visos posmos.
“M-Sport” komanda cer uz lielu restartu, jo pagājušais gads tai padevās nesekmīgs – nevienas uzvaras un neviena pjedestāla, turklāt tikai vienā ātrumposmā visas sezonas laikā tai izdevās sasniegt ātrāko rezultātu. Sastāvā palikuši Adrijēns Formū un Gass Grīnsmits, bet komandai pievienojies Kreigs Brīns, kurš iepriekšējās sezonās atsevišķos posmos startēja “Hyundai” sastāvā. Jādomā, ka tieši viņš būs “M-Sport” līderis šajā gadā. Zīmīgi, ka pagaidām gan tikai uz Montekarlo ralliju panākta vienošanās ar deviņkārtējo WRC čempionu Sebastjēnu Lēbu, kurš jau šonedēļ pilotēs jauno “Ford Puma Rally1”, piedzīvojot atgriešanos pasaules čempionātā pēc garāka pārtraukuma.
“Rally1” komandas un braucēji:
Komanda | Mašīna | Nr. | Pilots | Stūrmanis |
---|---|---|---|---|
M-Sport Ford WRT | Ford Puma Rally1 | 16 | Adrien Fourmaux | Alexandre Coria |
19 | Sébastien Loeb | Isabelle Galmiche | ||
42 | Craig Breen | Paul Nagle | ||
44 | Gus Greensmith | Jonas Andersson | ||
Hyundai Shell Mobis WRT | Hyundai i20 N Rally1 | 2 | Oliver Solberg | Elliott Edmondson |
6 | Dani Sordo | Cándido Carrera | ||
8 | Ott Tänak | Martin Järveoja | ||
11 | Thierry Neuville | Martijn Wydaeghe | ||
Toyota Gazoo Racing WRT | Toyota GR Yaris Rally1 | 1 | Sébastien Ogier | Benjamin Veillas |
4 | Esapekka Lappi | Janne Ferm | ||
33 | Elfyn Evans | Scott Martin | ||
69 | Kalle Rovanperä | Jonne Halttunen | ||
Toyota Gazoo Racing WRT NG | Toyota GR Yaris Rally1 | 18 | Takamoto Katsuta | Aaron Johnston |
Rallija piramīda
Līdz ar “Rally1” klases ieviešanu Starptautiskā Automobiļu federācija (FIA) ir izveidojusi rallija piramīdu, kur šī ir vadošā kategorija, bet “Rally5” būs vājākā un jaunajiem censoņiem finansiāli pieejamākā. WRC2 klasē tiks startēts ar “Rally2” mašīnām, bet WRC3 kategorijā brauks privātie sportisti un komandas ar “Rally3” klases spēkratiem. Lielas pārmaiņas skārušas “Junior WRC” ieskaiti, kur iepriekš visi brauca ar priekšpiedziņas mašīnām, bet turpmāk izmantos “M-Sport Poland” sagatavotos pilnpiedziņas “Rally3” automobiļus. “Rally4” un “Rally5” mašīnām atsevišķas pasaules čempionāta ieskaites nebūs, taču ar tām drīkstēs piedalīties WRC posmos.
Montekarlo rallijs
Sezona startēs ar Montekarlo ralliju, kas ir, iespējams, leģendārākās un grūtākās sacensības visā kalendārā. Šogad tās norisināsies jau 90. reizi, un rallijs risināsies četru dienu garumā, sportistiem veicot 17 ātrumposmus bīstamajos Francijas Alpu ceļos, kuru kopgarums sastādīs 296 kilometrus. Uz starta stāsies kopumā vairāk par 70 ekipāžām, no kuriem 11 būs jaunie “Rally1” automobiļi, WRC2 kategorijā startēs 20 mašīnas, bet vēl četras būs uz starta WRC3 ieskaitē. WRC2 klasē startēs un titulu aizstāvēt dosies Andreass Mikelsens, bet konkurenci viņam sastādīs tādi braucēji kā Nikolajs Grjazins, kurš šogad pievienojies “Toksport” vienībai, tāpat Marko Bulasija, iepriekš WRC klasē braukušie Eriks Kamilli un Stefans Lefevrs, arī 2019. gada Eiropas čempions Kriss Ingrams un vecmeistars Fredijs Loikss, kuram tā būs atgriešanās pasaules čempionātā pēc 18 gadu pārtraukuma. Kopumā šosezon tiks aizvadīti 13 posmi.
2022. gada pasaules čempionāta kalendārs:
Posms | Starts | Finišs | Rallijs | Segums |
---|---|---|---|---|
1. | 20. janvāris | 23. janvāris | Rallye Automobile Monte Carlo | Jaukts |
2. | 24. februāris | 27. februāris | Rally Sweden | Sniegs |
3. | 21. aprīlis | 24. aprīlis | Croatia Rally | Asfalts |
4. | 19. maijs | 22. maijs | Rally de Portugal | Grants |
5. | 2. jūnijs | 5. jūnijs | Rally Italia Sardegna | Grants |
6. | 23. jūnijs | 26. jūnijs | Safari Rally Kenya | Grants |
7. | 14. jūlijs | 17. jūlijs | Rally Estonia | Grants |
8. | 4. augusts | 7. augusts | Rally Finland | Grants |
9. | 18. augusts | 21. augusts | Tiks paziņots… | Asfalts |
10. | 8. septembris | 11. septembris | Acropolis Rally Greece | Grants |
11. | 29. septembris | 2. oktobris | Rally New Zealand | Grants |
12. | 20. oktobris | 23. oktobris | RACC Rally Catalunya de España | Asfalts |
13. | 10. novembris | 13. novembris | Rally Japan | Asfalts |