“Rally Alūksne” vēstures lappuses: septiņas sacīkstes, septiņas uzvaras
Foto: Dace Janova, 4rati.lv
“Rally Alūksne” šogad startēs vairāk nekā 100 ekipāžas, kas ir sen neredzēts rādītājs šajā sporta veidā Latvijā. Sacensības uz šādu popularitāti gājušas pakāpeniski, taču strauji, jo tiek rīkotas vien kopš 2011. gada. Piedāvājam ieskatu, kā Alūksnes pusē notiekošais rallijs risinājies līdz šim.
2011
“Rally Alūksne” sāk rakstīt savu vēsturi – parādās līdz šim Latvijas rallijā un rallijsprintā nebijušas sacensības. “Rally Alūksne 2011” debitē kā rallijsprinta sacensības, pirmajā reizē pulcējot 29 ekipāžas, ar sportistiem no Latvijas, Igaunijas, Lietuvas un Krievijas, kā arī prāvu pulku rallija disciplīnas pārstāvju. Izvirzoties vadībā jau pirmajā no sešiem ātrumposmiem, visai pārliecinošu uzvaru izcīnīja Jānis Vorobjovs/Guntars Zicāns (“Mitsubishi Lancer EVO X”), kuri par 15 sekundēm pārspēja Māri Neikšānu/Māri Jēkabsonu (“Mitsubishi Lancer EVO VIII”).
2012
Arī 2012. gadā “Rally Alūksne” turpināja būt rallijsprinta sezonas atklāšanas sacensības, kā arī laba iespēja rallija pārstāvjiem iesildīties jaunajai sezonai. Otro gadu pēc kārtas par uzvarētājiem kļuva Jānis Vorobjovs/Guntars Zicāns (“Mitsubishi Lancer EVO X”), taču šoreiz viņiem bija daudz lielāks pretspēks – Sīms Plangi/Mareks Sarapū no Igaunijas (“Subaru Impreza STi N11”) cīnījās neatlaidīgi un finišā zaudēja tikai nieka 1.9 sekundes, sarūpējot ciešāko finišu “Rally Alūksne” vēsturē, ja pieskaitām visas līdz šim notikušās sacīkstes. Jāpiemin, ka togad uz starta jau stājās vairāk par 40 ekipāžām.
2013
“Rally Alūksne” trešajā piegājienā sacensībām tika noteikts ne vien Latvijas rallijsprinta čempionāta, bet arī Igaunijas kausa izcīņas pirmā posma statuss, kas līdz ar to piesaistīja vēl starptautiskāku dalībnieku sastāvu un vairāk ekipāžu nekā 2011. un 2012. gadā – pieteikumu skaits tuvojās 60, kas bija “Rally Alūksne” līdz tam labākais rādītājs. Iepriekšējo gadu uzvarētājs Vorobjovs šoreiz nestartēja, bet visu pirmo trijnieku aizņēma viesi no ārzemēm, uzvaru gūstot Vasīlijam Grjazinam/Dmitrijam Čumakam (“Ford Fiesta S2000”).
2014
Nākamajā gadā “Rally Alūksne” atkal bija tikai Latvijas rallijsprinta čempionāta posms, ārvalstu ekipāžu atkal bija mazāk, taču bija jūtams intereses pieaugums no pašmāju autosportistu puses – kopumā startēja tuvu pie 50 mašīnām. Kā ierasts, arī šoreiz ar savu klātbūtni uz starta pagodināja daudzi spēcīgi rallisti, atgriezās arī Vorovjovs, kuram tās bija pirmās sacīkstes ar jauno stūrmani Andri Mālnieku (“Mitsubishi Lancer EVO X”). Sākums gluži labs, jo gandrīz -20 grādu salā atkal izdevās uzvarēt, par nepilnu minūti uzveicot Mārtiņu Svili/Ivo Pūķi (“Mitsubishi Lancer Evo VIII”).
2015
“Rally Alūksne” svinēja piecgades jubileju un dāvanā bija mazliet neierasta un ļoti baudāma cīņa par uzvaru absolūtajā ieskaitē. Startēja 55 ekipāžas. Pirmās rallija sacensības pie pilnpiedziņas mašīnas stūres aizvadīja Ralfs Sirmacis, iepriekšējo sezonu Latvijas rallija čempions R2 priekšpiedziņas klasē. Turklāt tās viņam bija pirmās sacīkstes kopā ar stūrmani Artūru Šiminu (“Mitsubishi Lancer EVO IX”). Tikmēr pēc vairāku gadu pauzes tieši “Rally Alūksne” atgriešanos sarūpēja Andis Neikšāns (“Mitsubishi Lancer EVO X”), kurš startēja kopā ar Aivi Aizsilnieku. Zīmīgi, ka tieši starp šīm divām ekipāžām izvērtās galvenā cīņa par uzvaru – lai gan Neikšāns pabija vadībā, finišā ar 15 sekunžu pārsvaru uzvarēja Sirmacis.
2016
“Rally Alūksne” turpināja iesākto tradīciju – aizvien bija Latvijas rallijsprinta čempionāta pirmais posms, pirmās ziemas rallija sacensības Baltijā, kā arī jau otro reizi pēc kārtas arī Lietuvas rallijsprinta čempionāta atklāšanas posms. Šoreiz bija pieteikušās 50 ekipāžas. Debiju pie pilnpiedziņas auto stūres “Škoda Fabia S2000” piedzīvoja tobrīd vēl tikai 15 gadus vecais Kalle Rovanpera un kopā ar pieredzējušo stūrmani Risto Pietilainenu izcīnīja uzvaru. Tagadējam pasaules rallija čempionāta dalībniekam tā bija līdz tam lielākā uzvara viņa karjerā. Sirmacis/Šimins pēc gada pārtraukuma otro reizi karjerā sēdās pilnpiedziņas mašīnā “Mitsubishi Lancer Evo IX”, taču Rovanperu pārspēt neizdevās un tika gūta pārliecinoša otrā vieta.
2017
Pērngad tika atšķirta nozīmīga jauna lappuse “Rally Alūksne” vēsturē, jo pirmo reizi tās tika iekļautas uzreiz Latvijas un arī Igaunijas rallija čempionātu kalendāros. Startējot jau vairāk par 80 ekipāžām, otro uzvaru pēc kārtas šajā rallijā guva Rovanpera, kurš nu jau bija par gadu vecāks un par gadu pieredzējušāks. Jaunā somu talanta ātrums bija graujošs – viņš uzvarēja visos desmit ātrumposmos, kas notika gan naktī, gan dienā, šoreiz aiz muguras atstājot krievu sportistu Nikolaja Grjazina un Jaroslava Fjodorova ekipāžu, kas arī brauca ar “Škoda Fabia R5”. Šoreiz pirmais trijnieks bez “tīrasiņu” latviešiem (Rovanpera un Grjazins startēja ar Latvijas licenci), trešo vietu ieņemot igaunim Ranno Bundesenam (“Mitsubishi Lancer Evo VIII”). Tikmēr pamatīgi pārsteidza Mārtiņš Sesks un Andris Mālnieks, kuri, lai gan brauca ar priekšpiedziņas mašīnu, absolūtajā ieskaitē pamanījās finišēt ceturtie. Tobrīd viņi tikai sāka ceļu pretī titulam, ko ieguva sezonas beigās.
“Rally Alūksne” uzvarētāji:
Gads | 4WD un absolūtās ieskaites uzvarētājs | 2WD uzvarētājs |
---|---|---|
2017 | Kalle Rovanpera (Škoda Fabia R5) | Mārtiņš Sesks (Peugeot 208 R2) |
2016 | Kalle Rovanpera (Škoda Fabia S2000) | Nikolajs Grjazins (Peugeot 208 R2) |
2015 | Ralfs Sirmacis (Mitsubishi Lancer Evo IX) | Kalle Rovanpera (Citroen C2 R2 Max) |
2014 | Jānis Vorobjovs (Mitsubishi Lancer Evo X) | Emīls Blūms (Honda Civic Type-R) |
2013 | Vasīlijs Grjazins (Ford Fiesta S2000) | Atis Bruņinieks (Lada Samara) |
2012 | Jānis Vorobjovs (Mitsubishi Lancer Evo X) | Jānis Berķis (Ford Fiesta ST) |
2011 | Jānis Vorobjovs (Mitsubishi Lancer Evo X) | Zintis Mezītis (VAZ 2107) |