Skandi Auto Rally Team uzvara un vērtīga pieredze Talsu rallijā
Info: Ģirts Avotiņš
Foto: Fotoaģentūra “4rati”
Komanda “Skandi Auto Rally Team” rallijā “Talsi 2009”, pateicoties uzņēmumu “LDz Cargo” un “Balta” atbalstam, startēja kā lielākā komanda, kuras sastāvā bija piecas rallija ekipāžas, kuru vidū pašmāju, kā arī Somijas un Lielbritānijas rallija zvaigznes. Uzvaru visos deviņos rallija ātrumposmos, kā arī rallija kopvērtējumā un A plus ieskaitē izcīnīja “Skandi Auto Rally Team” pilots Ivars Vasaraudzis ar Mitsubishi Lancer WRC rallija automašīnu un stūrmani Pēteri Spredzi, kuram šīs bija debija lielajā rallijā. Savukārt citas komandas ekipāžas rallijā guva vairākas vērtīgas atziņas un pieredzi, kas noteikti nesīs panākumus nākamajos rallijos.
Ekipāža Ivars Vasaraudzis un Pēteris Spredzis ar Mitsubishi Lancer WRC visu rallija laiku atradās tā vadībā un rallija finišu sasniedza gandrīz pusotru minūti ātrāk kā tuvākie sekotāji. Talsu rallijs Ivaram Vasaraudzim bija šīs sezonas pirmais rallijs, un pēc finiša viņš atzina: “Mums ļoti labi sanāca sagatavoties testos pirms Talsu rallija, taču pirms pirmā ātrumposma starta man bija ievērojams satraukums. Pat domāju, ka no satraukuma stūri salauzīšu, bet pēc starta viss nostājās savās vietās un tad vairs domāju tikai par braukšanu un cīņu trasē. Šoreiz izdevās visus ātrumposmus nobraukt ļoti precīzi, vienīgi dažviet varbūt braucu pārāk piesardzīgi, taču tas ir normāli, ja ņem vērā, ka abās rallija dienās startējām kā pirmā ekipāža. Ar šo ralliju esmu ļoti apmierināts un esmu ļoti apmierināts arī ar savu stūrmani Pēteri Spredzi. Mums negaidīti sanāca ļoti laba sadarbība un faktiski mums nebija nekādu kļūdu, varbūt bija dažas aizķeršanās, bet tas ir normāli, ņemot vērā, ka šis bija Pētera pirmais lielais rallijs, pie kam ar ļoti ātru automašīnu un vienu trīsdesmit trīs kilometru garu ātrumposmu.”
Ivara Vasaraudža stūrmanis šoreiz bija pastāvīgā stūrmaņa Valda Spredža brālis Pēteris, kurš stūrmaņa krēslā jau reiz tika manīts rallijsprintā “Kalnamuiža 2008”, kurā tas ar pilotu Jāni Kārkliņu izcīnīja uzvaru. Pēteris Spredzis par savu debiju lielajā rallijā stāsta: “Manuprāt tā izdevās godam. Galvenokārt koncentrējos uz to, lai izdarītu savu darbu pēc iespējas labāk. Ivars ļoti ilgu laiku ir braucis ar Valdi un ir lietas ko es daru savādāk, tāpēc piedomāju, kā lasīt stenogrammu, lai Ivaram būtu vieglāk uztvert visu informāciju. Un domāju, ka man tas izdevās, nevienu reizi mums neradās nekādas ekstrēmas situācijas. Nevienā brīdī nebija ne bail, ne radās kādas šaubas par neuzticēšanos, jo Ivars ir ļoti pieredzējis rallija pilots un ar šo automašīnu ir braucis daudzus rallijus. Uzskatu, ka stūrmaņa darbu var iemācīties un to, neatsakot sniegt padomus, man ir palīdzējuši izdarīt gan Valdis Spredzis, gan Arnis Ronis, gan Andris Kārkliņš.”
Ekipāža Raimonds Kisiels un Gatis Panavs, kuras rīcībā bija otra Mitsubishi Lancer WRC rallija automašīna, Talsu rallijā turpināja apgūt braukšanas tehniku ar pasaules līmeņa tehniku, kā arī centās nepieļaut kļūdas un kāpināt tempu, kas tai veiksmīgi arī izdevās. Šī ekipāža ar katru nākamo ralliju kļūst arvien ātrāka un konkurētspējīgāka – dažos ātrumposmos tā spēj uzrādīt līderu ekipāžām līdzvērtīgus rezultātus, kas nozīmē, ka nākotnē šī ekipāža pilnvērtīgi spēs cīnīties par uzvaru rallija kopvērtējumā. Šoreiz šai ekipāžai pirmo rallija dienu izdevās noslēgt, ieņemot otro vietu absolūtajā vērtējumā, taču otrajā dienā dažas pieļautās kļūdas laupīja iespēju cīnīties par to pašu otro vietu absolūtajā vērtējumā. Finišu Raimonds Kisiels sasniedza piektajā vietā absolūtajā vērtējumā un otrajā vietā A plus ieskaitē. Raimonds Kisiels par piedzīvojumiem Talsu rallijā stāsta: “Mums arī šoreiz trūka stabilitātes. Otrās dienas pirmajos ātrumposmos nespēju atrast ritmu un tādēļ sāku atpalikt no konkurentiem, taču otrajā dienas cēlienā jau sākām braukt daudz ātrāk, taču pēdējā ātrumposmā vienā atpakaļejošā līkumā pieļāvu kļūdu, izslīdēju un noslāpēju automašīnas dzinēju. Kamēr atsākām braukšanu, bijām jau zaudējuši aptuveni četrdesmit sekundes. Neesam pārāk apmierināti ar savu sniegumu, jo zinām, ka spējam braukt arī daudz ātrāk, taču viss nāk ar laiku. Pie jaunās automašīnas esmu pieradis – esmu iemācījies perfekti startēt, nedomājot pārslēgt pārnesumus, taču vēl ir palikusi problēma ar atpakaļejošiem līkumiem.”
Šajā rallijā “Skandi Auto Rally Team” sastāvā startēja arī divkārtējais Lielbritānijas čempions Guy Wilks, kurš kopā ar savu stūrmani Phil Pugh Latvijā bija ieradušies izmēģināt jauno N4 klases rallija automobili MML Sports Lancer Evolution. Taču šoreiz par cīņu ar Baltijas valstu čempioniem nācās aizmirst, jo nācās saskarties ar dažādām jaunās automašīnas “bērnu slimībām” un nācās eksperimentēt ar dažādiem piekares un dzinēju regulējumiem. Pēc rallija britu čempions atzina: “Rallijs Latvijā ir ļoti labs, un tas ir labi noorganizēts. Šeit, neskatoties uz pāris pārlieku ātriem ātrumposmiem, ir ļoti daudz lieliski ātrumposmi, jo sevišķi gribu atzīmēt Strazdes ātrumposmu un pēdējo, garo ātrumposmu. Rallijs tiešām ir ļoti jauks, tikai mums bija vairākas problēmas ar automašīnu, kas liedza to izbaudīt pilnā mērā, sacenšoties par uzvaru. Taču mēs sasniedzām finišu, konstatējām vairākas lietas, kas jaunajai automašīnai ir jāuzlabo. Tātad galvenais mērķis tika sasniegts. Mēs protams vēlējāmies cīnīties par uzvaru, bet ar tām problēmām, kas mums radās rallija laikā, tas nebija iespējams. Šīs problēmas nebija lielas, taču to bija daudz, kas ir pilnīgi normāli jaunai automašīnai pirmajā rallijā. Automašīnai ir potenciāls, taču ir vēl jāpiestrādā pie dzinēja un piekares regulācijas. Būtu ļoti jauki šeit atgriezties ar pilnībā sagatavotu rallija automobili.”
Jautāts par konkurenci Latvijas rallijā, Guy Wilks atbildēja: “Ņemot vērā, ka rallijā necīnījāmies par uzvaru, bija grūti pilnībā novērtēt Baltijas ātrākās rallija ekipāžas, taču, pavērojot rezultātus, bija redzama ļoti sīva cīņa līdz pat finišam, kas liecina par to, ka šeit ir ļoti laba konkurence. Būtu interesanti ar šiem sportistiem sacensties kādā citā vietā, piemēram, Francijā vai Spānijā. Salīdzinot ar Lielbritāniju, Latvijā ir vairāk līdzvērtīgu N grupas rallija automobiļu un sīva konkurence par uzvaru ir starp piecām vai sešām ekipāžām, Lielbritānijā parasti šāda cīņa ir tikai starp divām vai trijām ekipāžām. Es noteikti mājās ieteikšu citiem pievērst uzmanību rallijam Latvijā, taču pats galvenais ir tas, ka es pats vēlos atgriezties Latvijā, lai uzvarētu.”
Talsu rallijā “Skandi Auto Rally Team” sastāvā startēja arī vairākkārtējie Somijas rallija čempioni Juha Salo un Mika Stenberg, kuri Latvijā ieradās, lai vasaras rallijiem sagatavotu savu jauno Mitsubishi Lancer Evolution rallija automobili. Pirmajā rallija dienā viņiem gāja vēl grūtāk kā Lielbritānijas kolēģiem, taču jau nākamās dienas ātrumposmos viņu rallija automobilis kļuva konkurētspējīgs un Juha Salo četru ātrumposmu laikā spēja pacelties no septītās pozīcijas un ceturto pozīciju rallija kopvērtējumā un izcīnīt trešo vietu N4 klases ieskaitē. Jautāts par iespaidiem Talsos, Salo atzīst: “Šis bija ļoti ātrs rallijs ar ātriem un arī skaistiem ceļiem. Šajā rallijā bija ļoti sīva konkurence, un, lai uzvarētu, šeit bija jābrauc ar pilnu atdevi aizmirstot par automašīnas testēšanu un labāko regulējumu meklēšanu, ko savukārt darījām mēs. Mūsu uzdevums bija sagatavot jauno rallija automobili vasaras rallija sezonai un iegūt pēc iespējas vairāk informāciju par to. Protams, rezultāts varēja arī būt daudz labāks, taču es esmu priecīgs par sasniegto.”
Piektā “Skandi Auto Rally Team” ekipāža bija jaunais un perspektīvais rallija pilots Jānis Kārkliņš ar stūrmani Reini Pozņaku. Viņi startēja ar Honda Civic Type-R sporta automobili 2WD ieskaitē. Ņemot vērā, ka šis bija viņa pirmais rallijs pēc ilgstošās atveseļošanās, ekipāžas pamatuzdevums bija atgūt prasmes un pamazām kāpināt tempu. Protams, viss nenotiek tik ātri cik to varētu vēlēties, taču gan Jānis, gan Reinis atzīst, ka viss ir pilnīgā kārtībā un ekipāža jau pavisam drīz sāks cīņu arī par godalgotām vietām. Šoreiz neizdevās sasniegt Talsu rallija finiša estakādi, jo pēdējā ātrumposma startā radās sporta automašīnas transmisijas defekts, kas liedza mēģināt spēkus arī pašā garākajā šī rallija ātrumposmā un sasniegt finišu.
Ar plašākiem rallija “Talsi 2009” reultātiem ir iespējams iepazīties mājas lapās www.autorally.lv un www.rallytalsi.lv