Mārtiņš Sesks: “Primārais mērķis ir pasaules junioru čempiona tituls”
Foto: Facebook.com/MartinsSesksRallying
Šonedēļ Liepājas autosporta duets Mārtiņš Sesks un Renārs Francis Zviedrijā startēs šīs sezonas pirmajā pasaules rallija čempionāta junioru ieskaites posmā. Eiropas 2018. gada junioru čempions U27 klasē Mārtiņš Sesks pēc kopumā nesekmīgā pagājušā gada ir apņēmības pilns spert soli uz priekšu un atklāj – viņa mērķis ir šogad vai vēlākais nākamgad kļūt par pasaules junioru čempionu.
Pirms jaunās sezonas sākuma par Liepājas autosporta galveno jaunumu var uzskatīt dueta Sesks/Francis atdzimšanu. Kā un kāpēc jūs ar Renāru atkal brauksiet kopā?
– Pēc 2018. gada bija neliels juceklis mūsu komandā, bet ir pagājis gads, un esam atkal salikuši jaunus plānus, un esam gatavi iekarot ne tikai Eiropas, bet arī pasaules čempionātu. Esam atpakaļ tādā sadarbības modelī, kas mums ir saprotams.
Sportā esot pareizi skatīties nevis atpakaļ, bet tikai uz priekšu, un tomēr – ja reiz komandas iepriekšējā recepte strādāja, tad acīmredzot ir pamats teikt, ka jums tiešām ir iemesls nākotnē raudzīties ar tādu apņēmību, kāda saklausāma tavos vārdos?
– Noteikti. Šī gada laikā, kad nebraucām kopā, katrs esam sapratuši lietas, kurās savulaik kļūdījāmies. Esam sapratuši, ko darīt, lai mēs būtu vēl ātrāki. Svarīgākais bija izveidot reģionā tuvu komandu, kur ir savi cilvēki. Plānojam, ka viena no uzvaras atslēgām varētu būt tā, ka, izņemot treneri, visi esam no Liepājas. Ikdienā kopā dodamies uz treniņiem, kopā esam garāžā, kur gatavojam treniņu mašīnu un paši gatavojamies tehniski, lai visu pārzinātu sacensību laikā. Jāveido sadarbība, esot ikdienā kopā.
Cik liela ir jūsu komanda bez tevis un Renāra?
– Vēl ir treneris Uldis Briedis, ar kuru strādājam kopā jau piecus gadus. Mans tētis ir mūsu menedžeris, un apkārt vēl ir daudz cilvēku. Tehniku kārto Liepājā labi zināmais Viktors Ļebedevs. Mums ir arī sabiedrisko attiecību speciālisti, ir fiziskās sagatavotības treneris Artis Lagzdiņš. Komanda beigās izveidojās diezgan liela, ap desmit cilvēku. Mūsu tuvumā ir arī “LMT Autosporta akadēmijas” vadītājs Dainars Dambergs.
Kāda mašīna šosezon būs jūsu darba zirgs sacensībās?
– Brauksim ar “M-Sport” sagatavoto “Ford Fiesta R2T” automašīnu, ar kādu mēs startējām arī pagājušajā gadā pasaules junioru čempionātā. Treniņiem ir iegādāta tāda pati junioru WRC klases automašīna.
Vai tu arī šogad devies uz savu iecienīto treniņu vietu Somijā?
– Jā, šogad meklējot ziemu, kā jau katru gadu līdz šim, devāmies uz vairāku dienu treniņnometni Lapzemē, Somijā, pašā augšā ziemeļos pie Rovaniemi. Katru gadu treniņnometni sākam ar vienkāršām, uz ezera izveidotām trasītēm un nonākam līdz ļoti sarežģītiem Somijas ātrumposmiem mežos. Bija plānoti divi ralliji Latvijā, taču [neesošo] ziemas apstākļu dēļ abi ir atcelti. Trešdien izbraucam uz Zviedriju, kur aizvadīsim divu dienu treniņus pirms WRC posma. Galvenais, ko esam izdarījuši, ir bijis daudz fizisko treniņu, sākot no brīža, kad vienojāmies ar Renāru par sadarbību. Gandrīz nevienu dienu neesam izlaiduši ārpus treniņu zāles vai bez citiem sporta veidiem, ko izmantojam, lai sagatavotos rallija sacensībām.
Kādi ir šie sporta veidi?
– Renāra hobijs ir motokross, un viņš brīvajos brīžos brauc ar motociklu. Es pats labprāt spēlēju gan volejbolu, gan skvošu. Tie palīdz reakcijai un muskuļiem, palīdz izkustēties un iegūt tonusu.
Cik daudz laika tev aizņem studijas?
– Studēju biznesa psiholoģiju Rīgas Biznesa augstskolā. No sporta sezonas sākuma janvārī esmu pārgājis uz ne īsti pilna laika studijām. Man skolā uz vietas jābūt tikai pāris dienu. Mans uzdevums ir atvēlēt visu uzmanību sportam. Starpsezonā visu laiku varu veltīt mācībām, bet sezonas laikā, ziemas un pavasara periodā, laiks mācībām un citām lietām ir ļoti stipri ierobežots.
Kam jums ir jābūt gataviem WRC Zviedrijas rallijā, lai izdotos sekmīgs starts?
– Ceturtdien no rīta publicēja paziņojumu par izmaiņām Zviedrijas rallijā. Arī tur, tāpat kā šeit, ir iestājies atkusnis. Mums gandrīz uz pusi ir samazināts ātrumposmu skaits un distance. Šobrīd nevienam nav skaidrs, kādi būs laika apstākļi un vai neradīsies vēl kādas izmaiņas. Paredzams, ka viss būs neparedzams. Varbūt kaut kur mežos būs saglabājies biezs ledus, kas klās ceļu, bet, visticamāk, klajākās vietās drīzāk būs cieta dubļu kārta, nevis cieta, sasalusi grunts. Tas būs sarežģītāks rallijs, kur mums laikam nesanāks redzēt īstu ziemu. Daudz vajadzēs domāt par riepu stratēģiju, par to, kā saglabāt naglas riepās. Uz grunts ar vienu riepu komplektu var nobraukt varbūt 60 kilometrus.
Vai var teikt, ka jūsu sezonas atslēgas vārdi būs “WRC junioru ieskaite”?
– Jā, piedalīsimies piecos posmos. Beigu beigās visi notiks Eiropas kontinentā. Bija plānots viens posms Dienvidamerikā, Čīlē, bet tur ir sācies neliels pilsoņu karš un sacensības jau tagad atceltas. WRC ir sezonas galvenais mērķis, bet tāpat treniņu nolūkā startēsim rallijos Baltijā.
Tu esi gados jauns sportists, kurš turpina savu izaugsmi, tāpēc progress droši vien ir tavs lielākais ieguvums, tomēr pieļauju, ka mērķis šosezon nav tikai piedalīšanās WRC. Vai vari atklāt savas sportiskās ambīcijas?
– Primārais mērķis ir izcīnīt pasaules junioru čempiona titulu. Šajā gadā vēl ir pieļaujams finišs top-3, bet galvenais divu gadu plāns ir uzvara pasaules junioru čempionātā.
Tikai sezonas gaita parādīs, vai tas izdosies, bet kā tu šobrīd vērtē savas komandas gatavību sasniegt tik augstu mērķi?
– Šogad vēl neesam aizvadījuši nevienu ralliju, bet esam fiziski un teorētiski daudz strādājuši Zviedrijas rallijam. Domāju, ja turpināsim šādi gatavoties pirms katra rallija, noteikti arī rezultātiem jābūt augstiem un tieši tādiem, kā plānots.
Vai jūs ar Renāru startēsiet arī Liepājas rallijā?
– Jā. Pagaidām vēl īsti nav skaidrs, kādā formā, jo, noslēdzoties Liepājas rallijam, mums uzreiz jākāpj lidmašīnā un jādodas uz pasaules junioru čempionāta otro posmu Itālijā. Vēl nedaudz jāsaplāno, kā varam visu apvienot.
Pagājušajā gadā tu Liepājas rallija kopvērtējumā izcīnīji 3. vietu. Vai atmiņas par šīm sacensībā ir pozitīvas?
– Jā. Pirmo reizi bija iespēja braukt ar R5 klases automašīnu, turklāt mājas ceļos. Tas bija fantastiski! Finišēju uzreiz aiz Olivera Solberga un Alekseja Lukjaņuka. Tas bija labs un skaļš pieteikums pilnpiedziņas klasē. Visticamāk, šogad Liepājā startēsim ar savu R2 klases automašīnu, lai sagatavotos nākamajam WRC posmam Itālijā. Domāju, ka beigu beigās spēsim izbaudīt Liepājas rallija ceļus arī ar R2 klases automašīnu.
WRC JUNIORU IESKAITES KALENDĀRS
13.–16. februāris Zviedrija
4.–7. jūnijs Itālija
6.–9. augusts Somija
15 –18. oktobris Vācija
28.–31. oktobris Velsa
Informācijas avots:
www.liepajniekiem.lv