Latviešu ekipāža Grantiņš/Hanzens Norvēģijas amerikāņu kalniņos

Foto: Dag Otto Wroldsen

Pagājušās nedēļas nogalē Norvēģijā notikušajā Rally Sørland 2021 startēja arī latviešu ekipāža – Mikus Grantiņš ar stūrmani Aldi Hanzenu (Mitsubishi EVO VI). Kopā rallijā piedalījās 62 ekipāžas, no kurām mūsējie bija vienīgie ārzemnieki un, apsteidzot notikumus, arī ātrākie ārvalstnieki šajā rallijā pēdējo 17 gadu laikā!

Aicinājām ekipāžas stūrmani padalīties iespaidos un pastāstīt, kādi tad īsti ir ralliji Norvēģijā. Tālāk stāsta Aldis: “Nebiju domājis, ka kādreiz tā teikšu, bet visu cieņu mūsu Automobiļu federācijai – salīdzinot ar mūsu ralliju organizācijas līmeni Norvēģijā bija sajūta, ka katrs dara, kas ienāk prātā un pieiet lietām vēsā norvēģu mierā.

Pirmais juceklis sākās jau pie laika kontroles, kad piebraucām ar kavējumu un man līdzi saskrēja piecu ekipāžu stūrmaņi, līdz ar to pieciem dalībniekiem tika ierakstīts viens laiks. Liels bija izbrīns, kad man uzdeva jautājumu, kuri mēs gribam startēt, pirmie vai pa vidu. Arī tehniskā komisija šeit neiespringst uz nopietnām pārbaudēm, tur drīzāk ir tāda savstarpējā uzticēšanās – ja braucēji saka, ka viss ir kārtībā, tātad ir”.

“Daudz stingrāka attieksme ir pret dalībnieku rīcību, ja notiek kāds negadījums. Tur valda noteikums – ja neapstājies uz cita dalībnieka rādītu SOS, draud ne tikai diskvalifikācija no rallija, bet arī licences atņemšana uz gadu. Ņemot vērā to, ka dalībniekiem netiek izsniegtas GPS sistēmas, kas kalnainajos apvidos nemaz nestrādā, braucēju atbildība te ir ārkārtīgi svarīga. Rally Sørland 2021 šī iemesla dēļ tika diskvalificētas veselas 5 ekipāžas”, stāsta Aldis.

Runājot par trasi – Rally Sørland tie bija divi ātrumposmi, kas bija jābrauc divreiz, 26 un 19 km gari, stenogrammas pierakstā tas aizņēma 16 lapas, katrā sasaistē bija pa tramplīnam. Trase bija ļoti sarežģīta un interesanta, pārsvarā ar klintīm vienā ceļa pusē un ezeru otrā, tādēļ liela nozīme precīzam stenogrammas pierakstam. Tāpat līkumu “nogriešana” te bija tikpat kā neiespējama, jo smilgas iekšmalās liecināja par lieliem tajās paslēptiem akmeņiem. Arī ceļa segums – lipīga grunts, nodrošināja vai nu ziemas rallijiem pietuvinātu lielisku saķeri vai nu bija ārkārtīgi slidena. Par trases sarežģītību liecināja arī tuvu pie divdesmit nopietnām avārijām, par laimi, slimnīcā nokļuva tikai viens dalībnieks. Kā esot atzinuši pieredzējušāki Norvēģijas ralliju dalībnieki, Rally Sørland esot viens no grūtākajiem rallijiem Skandināvijā.

Mūsu ekipāžai šajā rallijā veicās pavisam raibi – pirmais ātrumposms avārijas dēļ tika atcelts, nākamajā Grantiņš/Hanzens uzrādīja ceturto vietu savā klasē, trešajā dopā savu sniegumu uzlabojot līdz 2.vietai klasē un 14.absolūtajam laikam. Tomēr šī ātrumposma finišā stūrmanis sāka izjust pamatīgu “jūras slimību”, kas, diemžēl, nepārgāja arī noslēdzošajā dopā, kur tādēļ nācās palaist garām dažas ekipāžas. Bez tam, rallija beidzamais ātrumposms tika pārcelts, jo kāds traktorists bija iedomājies vilkt baļķi pāri ceļam tieši pirms dopa starta…

Jautāts par sajūtām, Aldis atbild konkrēti – “Iedomājies, kā ir vizināties karuselī “Amerikāņu kalniņi”, un tajos ir jāpavada vismaz 17 minūtes! Nemitīgas virāžas un tramplīni, un šādos apstākļos līdz šim braukts vēl nekad nebija, lai gan rallijā nepiedalos pirmo gadu.”

Rallija noslēgumā Latvijas ekipāža palika 4.vietā savā ieskaites klasē.

Kad jautāju, vai pēc visiem piedzīvojumiem Aldis vēl būtu gatavs startēt Norvēģijas rallijā, ekipāžas stūrmanis smejas, ka šis jautājums pirmajā brīdī esot mazliet “uzdzinis zosādu”, bet ilgi nedomājot, atbild apstiprinoši – piedalīšanās rallijos, kas ir pilnīgi atšķirīgi no Latvijā un Baltijas reģionā notiekošajiem, dod nenovērtējamu pieredzi.

Nākamais rallijs ekipāžai Grantiņš/Hanzens paredzēta Vācijas “Lausitz rally” 4.-6.novembrī.

Sarunas noslēgumā Aldis saka paldies saviem kolēģiem “Hanart Auto” Artim, Jānim un Ernestam, kā arī VUGD RRP Ogres daļas komandierim A.Umulim par atbalstu un darba grafiku sakārtošanu tā, lai pēc Mikus Grantiņa zvana – “es mūs pieteicu rallijam”, šī ideja arī varētu realizēties, paldies par sapratni arī  ģimenei.

Rally Sørland 2021 uzvaru izcīnīja Pasaules rallija čempionātā startējošais norvēģu pilots Ole-Kristians Veibijs (Hyundai i20 R5), otrajā vietā Franks Tore Larsens (Volkswagen Polo GTI R5), trešais finišēja Anders Grondāls (Ford Fiesta Rally2).

Visi Rally Sørland 2021 rezultāti atrodami ŠEIT.

Info: Dace Janova, www.4rati.lv