Starpsezonas nemieri arī Eiropas autokrosā
Pēc šā gada Eiropas autokrosa čempionāta finiša no FIA Off Road komisijas izspruka sākotnējā informācija par gaidāmām ievērojamām izmaiņām čempionāta norisē – mono riepas, mono degviela vadošajām klasēm. Tas izraisīja daļas sportistu negatīvu reakciju. Kas notika?
Ziņas ikdienā no Eiropas autokrosa nometnēm ir daudz un dažādas, taču, kad no FIA komisijas noplūda informācija par gaidāmajām izmaiņām, Eiropas krosa apskatnieki, to skaitā Autocross.lv metās iegūto informāciju tiražēt. Jāpiebilst, ka komisijai nebija izdevies sākotnējos plānus noslepenot, lai tie nenonāktu publikā, tāpēc par publikācijām uz brīdi bija karstas diskusijas. Taču tas vairāk tehniskas dabas jautājums.
Jaunumu būtība vēstīja, ka Nākamgad SuperBuggy un Buggy 1600 klasei būs jāizmanto Cooper kompānijas riepas. Noteikti modeļi, noteikts skaits posmos. Tāpat čempionātā būs jāizmanto ETS ražotāja degviela. Bija arī citi jaunumi, taču riepu un degvielu jautājums braucējiem izrādījās visaktuālākais.
Drīz pēc ziņām vairāku (daudzu) sportistu vārdā ar vēstuli FIA Off Road komisijā vērsās atraktīvais SuperBuggy klases braucējs Vilijs Albērss. Viņš apgalvo, ka jaunie noteikumi radīs sportistiem gan ievērojamus izdevumus, gan samazinās drošību sacensībās. Degvielas ziņā tiek skaidrots, ka līdz šim sportisti varēja regulēt bagiju motorus pēc ieskatiem, izmantojot labāko regulējumam atbilstošo degvielu. Ar mono degvielas noteikumu pieņemšanu daudziem motoriem jāatgriežas uz stenda pārregulēšanai, kas nozīmē lielas izmaksas. Savukārt cita daļa braucēju izmanto degvielas uzpildes stacijās iegādātu degvielu, kas ir trīs reizes lētāka nekā nākamajam gadam paredzētais ETS produkts. Treškārt tiek minēts, ka mono degviela padara par gandrīz neiespējamu uz starta nonākt “viendienīšiem” – braucējiem, kuri startē vienā, divās sacīkstēs, pamatā savās mājās. Viņiem mašīnas jāpielāgo noteikumiem praktiski vienai sacīkstei.
Arī par riepām Albērsa vēstulē sašutums. Viņš atzīmē, ka jaudīgākajām mašīnām ir lielāks riepu nodilums, bet mazāk jaudīgajām riepas kalpo ilgāk. Tas nozīmē, ka sacīkstes beigu daļā svētdienā daļa braucēju startēšot ar riepām, kuras ir praktiski nodilušas, kas ir bīstami, sevišķi, ja trase ir tikko nolaistīta vai līst lietus.
Noteikumi paredz, ka pirmajā startētajā sacīkstē SuperBuggy klasē katrs braucējs var izmantot desmit jaunas riepas, bet nākamajos posmos no desmit riepām sešas var būt jaunas, četras iepriekš reģistrētas. Buggy 1600 klasē, attiecīgi, astoņas jaunas riepas pirmajā sacīkstē, tālāk četras jaunas plus četras iepriekš reģistrētas. Reģistrētās riepas drīkst migrēt no viena braucēja pie otra.
Ko nozīmēja Albērsa vēstule, cik tajā ir taisnības?
Redzot, ka tieši Albērss ir šīs vēstules iniciators, prātā nāca Latvijas autokrosa braucēja Jāņa Boka pirms vairākiem gadiem teiktais: “Būtu labi, ja tiktu nozīmēts izmantojamo riepu limits vienā posmā. Citādi ir ļoti grūti vienlīdzīgi konkurēt ar naudīgajiem braucējiem. Piemēram, Albērss jau treniņos var atļauties stāties uz starta ar jaunām riepām, un tās mainīt praktiski uz katru braucienu. Lielākā daļa sportistu to nevar un negrib atļauties.”
Pagājuši gadi, un Jāņa mazais sapnis ir piepildījies. Dzirdēts arī, ka pēdējo gadu medaļnieks SuperBuggy klasē Ervins Grencis ne gluži parakstās zem Albērsa vēstules. Kurš kļūdās? Cits Latvijas braucējs Juris Kuļikovskis varētu simbolizēt SuperBuggy klases “vidējo sportistu” – pašu gatavota mašīna, pašu bizness, ar kura palīdzību var stāties uz starta lielā daļā Eiropas čempionāta posmu. Kā Juris vērtē jaunās izmaiņas?
“Ja mēs runājam par benzīnu – ļoti pozitīvi tādā ziņā, ka atkritīs jebkāda aizdomu ēna par to, ko daži no vadošajiem braucējiem līdz šim dara ar degvielu. Ir versijas, ka degviela tik tiešām tiek iegādāta DUS, taču nav skaidrs, kas ar šo benzīnu tiek darīts tālāk. Par riepām – nu ko, pienāks laiki, kad Vilijs vairs nevarēs uz katru braucienu likt jaunas riepas…”
“Kas attiecas uz mani, es par šīm izmaiņām esmu absolūti priecīgs. Pirmkārt, degviela visiem tiks lieta no vienas mucas, līdz ar to nebūs iespēju kaut ko mahinēt. Nebūs pārdabiski “pārspiesti” motori, kuru resurss ir, piemēram, divi, trīs braucieni. Un par riepām tieši tas pats – visi nikno turbo mašīnu braucēji būs spiest sākt domāt ar galvu. Riepu skaits ir tik, cik ir, sist pa labi, pa kreisi tās nevarēs. Visiem apstākļi būs vienādi. Lai gan tiek teikts, ka izmaiņas sadārdzinās sportistu izmaksas, naudas ziņā man jaunā versija pat ir izdevīgāka. Es nebraucu, kā daudzi citi, ar dārgajiem Michelin, tas ir par traku. Tāpēc izmantoju Kumho, kas ir divreiz lētākas riepas. Līdz ar to sadārdzinājums, kas šobrīd ir paredzēts, man ir vairāk izprotams (nojaušams, ka Cooper mono riepu cena ir aptuveni pa vidu starp minētajiem Michelin un Kumho – Autocross.lv). Es pat teiktu, ka es pat varētu būt ieguvējs, ja mēs sākam pavisam neprātīgi iedziļināties noteikumos. Piemēram, Ervins Grencis varētu uz mana rēķina ņemt jaunas riepas, bet es varētu braukt ar viņa vienu braucienu lietotām. Tas tā, runājot galējībās.”
“Un vēl viena lieta, kas neattiecas tieši uz sportu, taču ir ļoti svarīgi,” turpina Kuļikovskis. “Kad mēs braucam uz sacensībām, mums autobusā ir aptuveni 200 litri degvielas, kas faktiski ir aizliegts, nedrīkst to darīt. It kā valstu policijas darbinieki gan līdz šim pievēruši acis uz šo niansi, taču visādi var būt. Tas ir aizliegts, tas ir bīstami. Ar jauno sistēmu šī problēma atkrīt. Tas pats ar riepām – krāmējot autobusu pirms izbraukšanas, ja braucam abi ar brāli, mēs iekrāmējam līdzi gandrīz 40 riepas, un tad to kravu velkam pa Eiropu. Tagad viss ir vienkārši – desmit riepas vienam, astoņas otram (Andris Kuļikovskis startē Buggy 1600 klasē), busā brīva vieta, arī parkā, nometnē viss brīvāk. Varbūt, ja cītīgāk skaitītu ieguldāmos līdzekļus, droši vien, ka sezona mums izvērstos nedaudz dārgāka. Taču, ja vērtējam apstākli, ka konkurence dramatiski izlīdzināsies, mēs būsim ieguvēji, un ar uzviju. Arī saimnieciski viss ir saprotamāk – atkrīt loģistikas problēmas, maksājumi ir saprotami, nodokļi nomaksāti, viss kā pie cilvēkiem. Protams, ka pie visiem noteikumiem var piesieties, bet minēto apstākļu ziņā es tik tiešām esmu gandarīts par noteikumiem.”
Uz jautājumu, kā Jurim sokas gatavošanās 2020. gada sezonai, Kuļikovskis saka: “Briest, man beidzot ir laba sajūta, domāju, ka būs labi!”
Izmantotie resursi:
www.autocross.lv