LAF: Kandavas kartinga trases slēgšana ir diskriminējoša
Foto: Facebook.com/kartodroms |
Nesen ar tiesas lēmumu tika pārtraukta kartinga trases „Kandava” darbība. Asi tiek diskutēts arī par Biķernieku trases nākotni, jo daļa no teritorijas pieder privātpersonām, kas nav ieinteresētas trases kompleksa vienotības saglabāšanā un attīstībā. Biedrība „Latvijas Automobiļu federācija” (LAF) pauž savu sašutumu par šo situāciju.
Gribam uzdot jautājumu – kā ir iespējams, ka juridisku dueļu un definīciju dēļ tiek zaudēts veselais saprāts un pārvilkta trekna strīpa veselai nozarei?! Kandavas kartodroms ir mūsdienīgs komplekss, kas ir labākais visā Baltijā savas kvalitātes un infrastruktūras dēļ. Vai tiešām vienas personas iesniegumu un tiesvedības dēļ nav iespējams atrast kompromisu un, ievērojot likumu (!), izpildīt nepieciešamās normas un izbeigt visus strīdus, lai kartodroms turpinātu savu darbu?! Radusies situācija mums nav saprotama un ar loģiku nav skaidrojama. Lēmums slēgt kartodromu „Kandava”, kā vienu no iemesliem minot pastiprinātu troksni, mūsuprāt, diskriminē visus autosporta pasākumus, attiecībā pret citiem publiskiem pasākumiem – koncertiem, festivāliem un tamlīdzīgiem. Tas ir juridisks rekets. Izrādās, ka mūsu valstī terminoloģiju un vārda spēļu rezultātā, ir iespējams slēgt kāda kompleksa darbību.
Likumsakarīgi – redzot, kā panākta Kandavas kartodroma darbības pārtraukšana – rodas pamatots jautājums arī par Biķernieku trases nākotni.
Plaši Latvijas plašsaziņas līdzekļos tika runāts par to, ka Biķernieku kompleksās sporta bāzes pieguļošās teritorijas īpašnieki pieprasa atņemt nacionālās sporta bāzes statusu Biķernieku kompleksajai sporta bāzei, pamatojoties uz vairākiem argumentiem.
Mēs, biedrība „Latvijas Automobiļu federācija”, šajā jautājumā gribam paust viennozīmīgu nostāju. Bez Biķernieku kompleksās sporta bāzes vienotības nav iespējama nekāda autosporta attīstība Latvijā. Trase, kas nesen atzīmēja savu 50 gadu pastāvēšanas jubileju, ir unikāla būve. 1966.gadā tika atklāta entuziastu rokām būvētā un tajā laikā Baltijas reģionā lielākā Biķernieku auto-moto trase, kurā moto meistarības apļa garums ir 3580m, bet ātruma aplis autosportam – 3662m. Līdz Latvijas valsts neatkarības atgūšanai, Biķerniekos regulāri notika lielākās PSRS sacensības auto un moto sportā, kuras pulcēja vairākus desmitus tūkstošus skatītāju. Atjaunotajā Latvijā, finansiālu apsvērumu dēļ, viena no slavenākajām auto šosejas trasēm Austrumeiropā sāka lēnām panīkt. Sacensību kļuva aizvien mazāk, trases teritorijā ievācās dažādi, arī apšaubāmi – komersanti.
2010.gadā valsts finansējuma trūkuma, kā arī ilgstošu tiesvedību dēļ, BKSB bija tuvu likvidācijai. Lai saglabātu sportam tik nepieciešamo un vēsturiskām tradīcijām bagāto sporta bāzi, pēc valdības lēmuma 2011.gada 6.jūlijā BKSB reorganizācijas ceļā tika iekļauta VAS „Ceļu satiksmes drošības direkcija” (CSDD) sastāvā. Līdz ar to sākās jauns trases atdzimšanas periods – trase tika sakopta, uzlabota skatītāju un sportistu drošība un trasē parādījās aizvien jauni sporta un izglītības projekti. 2016.gada rudenī trasē tika realizēts teju neiespējamais sapnis – nepilna pusgada laikā sporta bāzē tika izveidota pasaulē augstākā līmeņa rallijkrosa trase, kurā norisinājās pasaules rallijkrosa čempionāta posms.
Starptautiskā Automobiļu federācija (FIA) atzina „Neste World RX of Latvia” par labāko Pasaules rallijkrosa sezonas posmu 2016. un 2017.gadā sezonās, kā arī 2016. gadā sacensības saņēma godalgu „Gada Sporta Notikums Latvijā”, tai skaitā jaunizveidotā Biķernieku rallijkrosa trase 2016.gadā saņēma arī „Gada Sporta būves” godalgu. Tas viss norisinājās pateicoties Latvijas valsts un Biķernieku kompleksās sporta bāzes pārvaldītāja – CSDD iesaistei un atbalstam. Organizējot FIA Pasaules čempionāta posma sacensības, tiek izmantota visa Biķernieku kompleksās sporta bāzes teritorija un tās apkārtējā infrastruktūra, lai sacensību norise atbilstu starptautisko sacensību organizēšanas un drošības prasībām.
Citas pasaules valstis savstarpēji sacenšas par iespēju rīkot šāda mēroga sacensības, jo tās rada neapšaubāmu un vienkārši aprēķināmu pienesumu valsts ekonomikai. Mums jāsaglabā mūsu trases unikālais statuss, jo bieži autosporta trases ir bez pilsētas infrastruktūras – daudzviet pasaulē tās tiek izbūvētas klaja lauka vidū, tālu no apdzīvotām vietām. Tas, ka Biķernieku trase atrodas pilsētā, ka līdz tai viegli iespējams nokļūt ar sabiedrisko transportu gan no pilsētas centra, gan lidostas, ir būtiska priekšrocība, kas svaru kausus nosver Latvijas labā.
Mēs zinām, ka demokrātiskā sabiedrībā īpašumtiesības ir svarīgas. Jautājums par īpašumtiesībām Biķernieku teritorijā ir sensitīvs, jo tiek dalīts viens veselums – Biķernieku kompleksā sporta bāze. Tai pat laikā, mēs apzināmies, ka privātīpašnieku nevēlēšanās iesaistīties nozīmīgo sporta notikumu tapšanā ir bijis viens no šķēršļiem dažādu trases attīstības un saimniecisko jautājumu risināšanā. Līdz šim, pateicoties CSDD atbildīgo darbinieku rīcībai, ir rasti risinājumi un kompromisi, lai trase turpinātu sekmīgi attīstīties un tajā veiksmīgi notiktu dažāda līmeņa moto sporta sacensības.
Mēs strādājam kopā ar FIA trašu speciālistiem, izstrādājot trases uzlabošanas projektus, pilnveidojot gan trases drošību, gan arī virzot jautājumus par skatītāju drošību un, kopā ar CSDD, vairāki projekti jau veiksmīgi īstenoti.
Motoru sports Latvijā pēdējos gados atstāj aizvien pieaugošu labvēlīgu ietekmi ne tikai uz satiksmes drošību, bērnu un jauniešu brīvā laika pavadīšanas iespējam un interešu izglītību, bet arī uz ekonomiku un tūrisma nozari. Tāpēc mēs uzskatām, ka motoru sportam Latvijā ir prognozējamas labas attīstības iespējas, ja vien iesaistītās puses varēs tikt pāri alkatīgai un aklai vēlmei visu apkarot.
Nobeigumā – mēs paužam neizpratni par visām šīm darbībām, kas, kā izskatās, vērstas pret autosportu un motoru sportu kopumā. Esam nosūtījuši oficiālu atbalsta vēstuli LR Izglītības un Zinātnes ministrijai un patiesi ceram, ka veselais saprāts uzvarēs.
Informāciju sagatavoja:
LAF Prezidijs