Foto: Toms Paipals Photography

Latvijas krosa tipa sporta veidi jau labu laiku sasnieguši sacensību nenotikšanas rekordu – 226 dienas. Taču nupat burbulis pūšas strauji – mašīnas top gatavas, tiek aizvadīti oficiāli un privāti treniņi, un ir sajūta, ka pirmās sacīkstes nav aiz kalniem.

Starp citu, 226 dienas ir 7 mēneši un 13 dienas. Iepriekšējā LAF saskaņotā krosa sacīkste bija sarežģītā cīņa 12. oktobrī Daugavpilī. Tik gara pauze brīvvalsts laikā krosā vēl nav piedzīvota. Pat laikos, kad nebija ziemas seriālu, vasaras sezona startēja aprīļa beigās vai maija sākumā.

Arvien aktīvāk klīst runas par to, ko kurš sabūvējis un, kam gatavojas.

Pagājušo sestdien aizvadītajā rallijkrosa treniņā Biķerniekos acīs iekrita divi jauni auto. Noslēdzies darbs pie Andra Krieviņa jaunā BMW, kas tiks patērēts BMW RX3000 klasē. Andris veica lērumu apļu, apgūstot jauno tehniku. Tāpat trasē nonāca Jāņa Miščenko komandas būvētais Touringcar VW Polo – lai arī vēl bez kaujas dizaina (ja vien kaujas dizains nav baltā krāsā), auto glīts un arī gana ātrs.

Testos trasē tika izvesta arī jaunā Janno Ligura Super 1600 klases Škoda Fabia. Tā bija mežonīgi ātra, uzrādot salonauto grupā pārliecinoši ātrāko rezultātu. Taču debija noslēdzās ar katastrofālu motora defektu.

Interesants papildinājums Touringcar būs Maija Stakena. Gados jaunā dāma ar pieredzi kartingā un sprinta tipa sacensībās tikusi pie čempionauto – Jura Spīķa Ford Puma. Testu rezultāti ļoti atzīstami. Biķerniekos ar BMW RX3000 klases auto braucienus aizvadīja Mārtiņš Prūsis, jauns LADA RX auto arī igaunim Marko Tammam, kurš tapis ar Ivo Trauberga zināšanām. Ar LADA RX auto treniņos debitēja Arno Upenieks, kurš 2017. un 2018. gadā izcīnīja bronzas medaļu Krosa komisijas kausa izcīņā.

Edijs Ošs Biķerniekos brauca gan ar savu rūpju bērnu – Super 1600 klases Peugeot 206, gan arī Aivja Egles Prospeed Mitsubishi. Šķiet, Edijs gatavojas skarbai sezonai, jo plāno aizvadīt cīņas rallijkrosa 4WD klasē, autokrosa 2000 Super klasē un iespēju robežās arī rallijkrosa Super 1600 ieskaitē. Ošs jau sen koķetē ar pilnpiedziņas auto, šogad varētu būt pienācis brīdis debijai.

Plūstoši pārejot pie krosa ultrameniem (braucēji, kuri brauc visu pēc kārtas), nonākam pie Arņa Odiņa – viņš gatavojas cīņai rallijkrosa Super 1600 klasē. Treniņos uzrādīts trešais rezultāts no vienas ass piedziņas braucējiem, piekāpjoties vienīgi Liguram. Gaidāma arī Odiņa atgriešanās autokrosā – leģendārais VAZ 2108 gatavojas cīņai 1600 klasē, bet, ja klase nesapulcēs braucēju kvorumu, Arnis labprāt metīsies cīņā 2000 Super ieskaitē. Odiņš arī cītīgi darbojas krosa Xtreme Junior bagiju klases sastāva veidošanā, gatavojot tehniku un arī daudzsološu jauno braucēju.

Par 1600 klasi runājot, tā arī šogad līdz pēdējam centīsies sapulcināt nepieciešamo dalībnieku skaitu. Uzdevums būs sarežģīts, jo no šā gada nepieciešams septiņu auto kvorums, lai klase gūtu posma punktus. Taču tie braucēji, kuri ir gatavi cīņai, ir apņēmības pilni sastāvu nodrošināt.

Ja par autokrosu, tad Biķerniekos beidzot trasē izbrauca ilgi gaidītais Eduarda Iesalnieka garadarbs – atjaunotā Toyota MR2 pilnpiedziņas versijā. Visticamāk, pieredzes trūkums ar šādu auto un rallijkrosa specifika neļāva uzrādīt spožus apļu laikus, tomēr autokrosa režīmā varētu būt interesanti.

Autokrosa un Folkreisa braucēji pamatā trenējas krosa trasēs – Pilskalnos, Vecpilī, Mūsā un visur, kur vien tas iespējams. Ir arī vairāki jaunumi. Pirmkārt, pērnais 2000 Super klases bronzas medaļnieks Juris Mesters pārcēlies atpakaļ uz Folkreisu, šogad plānojot startēt ar Andreja Špela Opel Kadett. Viņa krosa SEAT nonācis pieredzējušā baušķenieka Mareka Tauriņa rīcībā, kurš veic pamatīgu automašīnas pārbūvi, lai debitētu 2000 Super klasē.

Aktīvi testējas arī pērnie Krosa komisijas kausa izcīņas varoņi Viesturs Plētiens un Aigars Kļaviņš. Abi mainījuši auto dizainu uz spilgtiem toņiem. Abiem šogad skarba cīņa 2000 Super klasē Latvijas čempionātā.

Pēc 2000 Super klases vicečempiona Daiņa Krūmiņa mašīnas iegādes pirmos soļus autokrosā treniņos spēris arī Ivo Gabrāns, tiesa, jau “izbaudot” ātrumkārbas defektu. Savukārt par vienu no garās starpsezonas ekstravagantākajām ziņām varētu dēvēt bijušā Folkreisa līdera Artūra Bāriņa plānoto atgriešanos sportā. Jelgavnieks iegādājies Kalvja Buģa krosa VW Golf III, nekavējoties ķeroties pie tehnikas pārbūves augstākajā līmenī. Tiesa, gadu laikā no Artūra dzirdēti vairāki karjeras attīstības plāni – gaidīsim, vai šis realizēsies.

Saņemtas “sūdzības”, ka starpsezonā drošības karkasu gatavotājiem bijušas daudz aizņemtas stundas un dienas, gatavojot jaunus Folkreisa auto. Arī daudzie jautājumi no zināmiem un pašlaik neiepazītiem ļaudīm par tēmu liek domāt par lielisku demogrāfisko sprādzienu šajā disciplīnā. Tiesa, jāpatur prātā – un tas attiecas arī uz autokrosu un rallijkrosu -, ka iegūtais laiks sportistiem var nozīmēt zaudētus ienākumus, kas var paretināt esošo braucēju rindas.

Folkreisā, piemēram, interesantas ziņas no Smiltenes puses, kur Edgars Tralla sarūpējis ne tikai vienu spēcīgu Folkreisa Audi, bet divus un varbūt pat trīs… Tas būtu graujoši!

Ekstravagants auto arī Folkreisa veterāna Agra Bahmaņa izpildījumā – tapis sīkais Ford Ka auto.

Izmantotie resursi:
www.autocross.lv