Autokross: rosība pirms sezonas pilnā sparā!
Foto: autocross.lv
Starpsezona ir šķietami kluss periods, jo Latvijas autokrosa čempionāta dalībnieki samūk garāžās un, vai nu cītīgi atjauno esošo tehniku, vai gatavo līdzjutējiem jaunus pārsteigumus. Pa durvju spraugām šis tas jau pamanīts.
Pašlaik grūti prognozējami dalībnieku sastāvi klasēs. Jābūt gataviem, ka sportistu skaits var arī kristies, ko veicinās drošības elementu izmaksas un arī sportistu sastāva iespējamā izšķīšana starp Latvijas autokrosa un rallijkrosa čempionātiem. Tiesa, zinātāji prognozē, ka abi čempionāti dalībnieku sastāva ziņā viens otru ietekmēs minimāli, vai pat pozitīvi – jaunienākuši sportisti varētu pamēģināt pa gabaliņam no abiem. Savukārt esošie braucēji, ar dažiem izņēmumiem, ir nobāzējušies savu interešu nometnēs, un milzīga migrācija netiekot paredzēta.
Ja tiks piedzīvots dalībnieku skaita kritums, dažām klasēm tas var būt izšķiroši kvoruma sapulcēšanas ziņā. Pērn šķita, ka zem sitiena visvairāk ir 1600 klase. Taču, kā rāda vēsture, priekšpiedziņas klašu skaita viļņveidīgums ir ierasta lieta, un šogad sastāvs var kāpt arī uz augšu.
Darbu pie VAZ 2108 auto ziemā sācis Jānis Nagla. Rīdzinieks nav bijis uz starta krosā kopš 2008. gada, taču beidzot ir nobriedis atgriezties cīņā. Viņš iegādājās mašīnu, ar kuru ziemā Vecpils-1 posmā Krosa komisijas kausā cīnījās Arnis Odiņš.
Nagla, kurš 2004. un 2006. gadā 1600 klases kopvērtējumā sasniedza ceturtās vietas (2006. gadā ar uzvara Smiltenes posmā, finišējot ar mašīnas aizmuguri pa priekšu – interesants stāsts), šajos gados apzināti esot novērsies no autosporta. Kross Jānim ir dziļi sirdī, taču dažādi apstākļi aizvadītajos gados neļāva ar šo sportu nodarboties, tāpēc viņš maksimāli izvairījies no jebkādām ziņām par tēmu. Lai nesāp.
Vēl viens Naglas līdzgaitnieks Mareks Tauriņš, kurš gan jau paspēja parādīties krosā pērn, arī šogad plāno vismaz daļēju programmu čempionātā. Pagājušajā gadā Tauriņš atgriezās cīņā Čempionu krosā Brenguļos, kas bija viņa pirmais kross kopš 2012. gada.
1600 klasei gatavojas arī Raivis Grigorovičs, kura nometnē tapis Ford Puma auto. Raivis pēdējos gados aizvadījis neregulāras cīņas gan krosa čempionātā, gan kausā, gan folkreisā. Nostabilizēšanās vienā klasē var sarūpēt iespēju cīnīties pat par čempionāta medaļām.
Noprotams, ka 1600 klasē šogad turpinās spēkoties arī Kaspars Silenieks, Rihards Dainis, Andis Ūtēns un vēl pa kādam, tajā skaitā vismaz fragmentāri starti Andim Kļavam. Tikmēr runā, ka rallijkrosa virzienā soļos Jānis Lideris.
Arī 2000 Super pozitīva šūpošanās. Ziemā savas kārtis jau atklāja Ģirts Kuzmanis un Juris Zembergs. Juris debitēja ar jaunu VW Golf III virsbūvi, Ģirta rīcībā nonākusi savulaik čempionātā startējušā Kārļa Krieviņa automašīna. Kuzmanis ar šo auto startēs 1600 klasē. Atgriezties gatavojas arī Raimonds Lastmanis, kurš sagatavojis Opel Astra auto – līdzīgu kā čempionam Ritvaram Kārkliņam. Svaiga Ford Fiesta garāžā esot arī Ritvaram Zobenam, taču šobrīd nav skaidrs, kurš jauno produktu dzīs uz starta laukumu.
Nesen sociālajos tīklos savus plānus prezentēja arī Mareks Dainis – viņš startēs krosa 2000 Super klasē, aizvadot visus čempionāta posmus, izņemot pirmo sacīksti Brenguļos. Mašīna tā pati, ar kuru Mareks spēkojās pērnā gada pēdējā posmā Smiltenē.
Labi papildinājumi varētu – vismaz fragmentāri – tuvoties no folkreisa/Krosa komisijas kausa. Dainis Krūmiņš ziemā nodemonstrēja, ka var būt nopietns konkurents katram, kas nāk pretī. Lai gan Dainis nesola šogad debiju čempionātā (taču arī neizslēdz šādu iespēju), un koncentrēsies uz LAF Krosa komisijas kausu, gribētos Krūmiņu iedrošināt spert soli čempionāta virzienā. Izskatās, ka būtu vērts mēģināt. Krosam tuvojas vēl viens folkreisa meistars – Viestura Plētiena VW Golf III jau gandrīz gatavs, šobrīd lielākais uzdevums ir ātrumkārba, kuru jāpaspēj sarūpēt līdz pirmajai vasaras Krosa komisijas kausa sacīkstei Smiltenē. Taču, gluži kā Krūmiņa gadījumā, Viesturam aicinājums tiekties arī uz čempionātu, talantīgi kaujinieki vienmēr noderēs.
Līdzīga situācija arī ar Andreju Freimani – uzbūvēts ļoti spēcīgs VW Golf II auto, kurš ziemā tika izmēģināts Krosa komisijas kausā. Lai gan nojaušams, ka šis seriāls būs prioritāte arī vasarā, tehnikas līmenis ļautu droši konkurēt arī čempionātā.
Arī Open 2500 klasē jaunumi. Armands Plūme, kurš līdz šim vairāk zināms kā Open 4500 stiprinieks, gatavojot 2500 klases Audi A3 automašīnu. Tikmēr mašīna gatava folkreisa audzēknim Ģirtam Ķilpem, kurš arī vairāk koncentrēšoties uz LAF Krosa komisijas kausu, taču gan jau ar draugu un paziņu spiedienu tiks ievirzīts vismaz kādā Latvijas čempionāta posmā. Mašīna ziņas attēlā – gatava, bet vēl bez dizaina. Cītīgi gatavojoties arī Lauris Unāms, kurš būs spēlētājs cīņā par čempiontitulu, tādā gadījumā.
Šobrīd liela intriga ir par Jāņa Kozlovska startu čempionātā. Viņš pats izteicies, ka šogad čempionātā nestartēs, lai varētu koncentrēties uz juniora cīņu Mini bagijos, pašam startējot Krosa komisijas kausā. Taču pašlaik grūti noticēt, ka iedomājams čempionāts bez šī meistara.
Arvien gatavāks cīņai Open 2500 klasē kļūst Armands Pārupe. Pērn divos smagos rallijkrosa posmos pārbaudītais pilnpiedziņas Volvo S60 tiek vēl uzlabots. Pārbaude plānota Smiltenes Krosa komisijas kausa posmā, lai uz pirmo sacīksti Brenguļos varētu doties kaujas gatavībā.
Interesanti, ka krosa virzienā skatās arī Pārupes ekipāžas biedrs no rallija laikiem Arnis Alksnis. Abi bija, attiecīgi, stūrmanis un pilots rallijsprintā un rallijā, līdz Armands noslēdza savu darbību rallijā, pārejot uz krosu. Alksnis iegādājies spēcīgu VW Golf II automašīnu, ar kuru plānots starts Latvijas rallijkrosa čempionāta Touring car klasē. Jāpiebilst, ka Arnis ar pilnpiedziņas Audi startēja Latvijas autokrosa čempionātā deviņdesmitajos gados – ērā, kad trasēs cīnījās tādi meistari kā Gints Bujāns, Haralds Šagbazjans, Gunvaldis Groskops, Uģis Vītols un daudzas citas tā laika zvaigznes.
B600 klasē gaidāms spēcīgs debitants – no rallijsprinta uz krosu plāno pārnākt Mikus Neško, kurš iegādājies Gata Geistera bagiju. Neško rallijsprintā ienāca strauji un demonstrēja labu ātrumu, taču šoziem punktu pielika visai smaga avārija vienā no posmiem, pēc kā automašīna bija derīga vienīgi metāllūžņiem.
Protams, šī ir tikai daļa jaunumu par braucēju plāniem gaidāmajā sezonā – nav pieminēts lērums sportistu, kuri pirms sezonas neplāno kardinālas tehnikas vai klašu maiņas. Tas viss atlikušajās nedēļas līdz vasaras sezonas un abu čempionātu sākumam.
Izmantotie resursi:
www.autocross.lv