Intervija ar Tomu Keivu

Ilze Aperāne

2007. gada sezonas pirmajā Latvijas rallisjprintā parādījās jaunas vēsmas britu braucēju veidolā. Viens no tiem – Toms Keivs – pēc divu sezonu skološanās Latvijā nu ir aizvadījis savu pirmo sacensību WRC, un ne ar peļamiem panākumiem, tāpēc mums šķita interesanti uzzināt ko vairāk par šo jauno britu, viņa skatījumu uz ralliju Latvijā no ārvalstu braucēja redzespunkta.

Kā radās Tava interese par ralliju?

Par ralliju es sāku interesēties, pateicoties savam tēvam. Mēs mēdzām braukt uz RAC rallijiem Lielbritānijā, kur viņš pats arī piedalījās, tā kā rallijs man ir asinīs jau kopš dzimšanas. Laikā, kad es neskatījos ralliju, biju servisa zonā, kur palīdzēju nomazgāt tēva automašīnu un tamlīdzīgi. Es domāju, tas bija neizbēgami, ka šī visa vide man pašam lika sākt interesēties par ralliju, un mans tēvs to atbalstīja, dodams iespēju braukt rallijā. Mēs sākām ar mazu bagiju, kas bija aprīkots ar motocikla motoru, un tas bija lielisks veids kā iemācīties mašīnas vadības kontroli, pirms sākt pievērsties rallijam.

Pastāsti sīkāk par to, kā dzima ideja par piedalīšanos Latvijas rallija čempionātā.

Kad man palika 15 gadi un es biju gatavs startēt rallijā, mana stūrmane – Džemma Praisa – sakontaktējās ar vairākām autosporta organizācijām Eiropā, lai redzētu, kur ir iespējams šo ieceri realizēt. Latvijas pārstāvji bija vienīgie, kas mums atbildēja, sacīdami, ka mēs tiekam laipni aicināti piedalīties Latvijas rallija čempionātā. Tā kā tas bija acīmredzami, ka savu karjeru rallijā es varētu sākt tieši Latvijā.

Kādas ir Tavas domas par ralliju Latvijā, kā ārvalstu braucējam?

Latvijas rallija sacensību līmenis ir ļoti augsts, daudz augstāks nekā Apvienotajā Karalistē. Ātrumposma ceļi pāsvarā ir smilšaini, kas ir pavisam savādāks segums nekā Lielbritānijā. Tāpat tie ir ļoti ātri un līkumaini, kas rada papildu izacinājumu, tajā pat laikā esot kā labs saldais ēdiens braucējam. Vēlreiz varu uzsvērt, ka organizētības līmenis ir tiešām ekselents – viss notiek ļoti profesionāli, un jebkurš cilvēks, ko mēs satikām, kmēr bijām Latvijā, bija ļoti izpalīdzīgs un draudzīgs. Tāpat arī rallija atmosfēra Latvijā ir ļoti pozitīva.

Kādas ir lielākās atšķirības star rallijiem Latvijā un Lielbritānijā?

Priekš manis lielākā atšķirība ir sacensību standarti Latvijā. Tie ir augstāki un konsekventāki nekā Lielbritānijā. Latvijā braucēji katru ralliju uztver kā nopietnu sacīksti. Tas ir viņu hobijs, bet tajā pat laikā viņi katrs vēlas uzvarēt. Savukārt Lielbritānijā pirmās desmit mašīnas ir konkurētspējīgas, pārējie brauc tikai savam priekam. Tas noteikti ir pozitīvi priekš manis, tik tālu, kamēr es šeit braucu, jo varu būt drošs, ka katrās sacensībās būs neviltota konkurence, un tas padara rallijus Latvijā vēl aizraujošākus un iegūtās balvas – vēl nozīmīgākas.
Laikam vienīgais negatīvas aspekts ir tas, ka lai nokļūtu Latvijā, man jāizmanto “Ryanair” pakalpojumi… Bet visu jau nevar vēlēties perfekti!

Vai Latvija un Lielbritānija ir vienīgās valstis, kur esi braucis rallijos?

Pagaidām – jā. Bet esmu ieinteresēts izmēģināt pēc iespējas vairāk sacensības dažādās valstīs

Kas bija pašas vērtīgākās lietas, ko ieguvi, kamēr piedalījies rallijos Latvijā?

Bez šaubīšanās varu teikt, ka pati vērtīgākā noteikti ir pieredze, ko ieguvu divu gadu garumā, piedaloties rallijos Latvijā, divus gadus pirms es vispār varēju nolikt braukšanas eksāmenu Lielbritānijā! Nav neviens cita vieta Eiropā, kur es varēju iegūt šādu pieredzi, un tas mani tagad padara galvastiesas pārāku pār saviem konkurentiem, ar kuriem man būs jācīnās savā nākamajā rallija karjeras posmā.

Kas ir Tavs līdz šim lielākais sasniegums rallijā? Pastāsti sīkāk par saviem panākumiem Velsas rallijā.

Es domāju, ka starts un finišs manā pirmajā WRC rallijā arī ir mans lielākais sasniegums līdz šim. Kā neticams bonuss klāt tam visam nāk labs rezultāts. Tas noteikti nebūtu noticis, ja es divus gadus nebūtu piedalījies rallijos Latvijā un ieguvis nepieciešamo pieredzi.

Kādi ir Tavi plāni nākotnei?

Pašlaik mums ir vairākas iespējas, ko darīt nākamgad, bet līdz galīgam slēdzienam vēl neesam nonākuši. Katrā ziņā, janvārī visam vajadzētu tapt skaidram, un jūs noteikti būsiet vieni no pirmajiem, kas to uzzinās…

Pastāsti sīkāk par „Junior Rallying” programmu. Kādu atbalstu tā ir devusi Tavai karjerai rallijā?

Interesanti ir tas, ka šī programma līdz galam tika noformēta tikai tad, kad mēs jau piedalījāmies sacensībās Latvijā, un tad arī kļuva skaidrs, cik izdevīga ir braukšana rallijā Latvijā jauniem braucējiem. Tāpēc arī “Junior Rallying” sāka sarunas ar Latvijas Automobiļu federāciju par jauno britu braucēju iespējām piedalīties Latvijas rallijos. Es laikam biju pirmais šīs shēmas “absolvents”. Es biju priecīgs būt par priekšteci, parādot kāda šī programma izskatīsies 2008. gadā, un palīdzot citiem britu braucējiem, kas piedalījās Latvijas rallijos. Es domāju, mana pieredze gan Latvijā, gan Lielbirtānijā pierāda, ka “Junior Rallying” koncepts strādā.

Pastāsti , lūdzu, par savu stūrmani!

Jau no pašiem savas rallija karjeras pirmsākumeim 2007. gadā es rallijos esmu piedalījies tikai ar Džemmu Praisu, un viņas pieredze gan Lielbritānijas, gan Pasaules čempionāta rallijos man ir bijusi ļoti nozīmīga. Viņa mani “piezemē”, kad esmu mazliet par daudz aizsvilies rallija laikā, un tieši otrādi – uzmundrina, kad tas nepieciešams. Tāpat viņa man palīdzēja atklāt manas stiprās puses rallijā, kas ir nozīmīgs solis ceļā uz panākumiem. Mēs saprotamies ļoti labi, un es uzskatu, ka mums ir perfektas darba attiecības.

Vai Tev šķiet pareizi, ka braukšana rallijā tiek atļauta jau no 16 gadu vecuma?

Es domāju, ka tas ir pareizi, ka jauniem braucējiem tiek dota iespēja braukt rallijā. Ja skatās uz šosejas sacnesībām, tad tur astoņu gadu vecumā var sākt braukt kartingos, lai pēcāk kļūtu par pasaules čempionu F1.Es domāju, ka tāda pati iespēja jādod arī rallija braucējiem. Domājams, ka ja šādas iespējas pastāvētu arī Lielbritānijā, tas būtu izdevīgi abām pusēm – gan braucējiem, gan organizatoriem. Pašlaik šādu iespēju nav, bet par šo tēmu ir bijušas daudz diskusijas, it sevišķi pēdējā laikā, tā kā nākotnē kaut kas varētu mainīties. Bet tiktāl, Latvija pagaidām ir vienīgā valsts Eiropā, kur jaunie rallija braucēji var uzsākt savu rallija karjeru.

Kāda Tev izskatās rallija nākotne pasaulē, atsaucoties uz šī brīža ekonomisko situāciju?

Pēdējās nedēļās situācija WRC līdz ar divu rūpnīcu komandu izstāšanos no čempionāta nav izskatījusies diez ko laba. Lai vai kā, rallijā ir tendence iet šādus ciklus – kad labākus laikus nomaina sliktāki, un otrādāk, tā kā es uzskatu, ka tagad lietām atkal būtu jāsāk iet uz labo pusi. Jaunajiem noteikumiem vajadzētu samazināt sacīkšu izmaksas, un, cerams, tas vilinās vairāk ražotājus pievērsties šim sporta veidam. Jo tā kā daudziem ražotājiem jau ir uzbūvētas Super2000 automašīnas, cerams, ka to uzlabošana par Super2000+ automašīnām nebūs pārāk sarežģīta.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *