3H izturības braucienā ātrākie Macuks un Jonass, 6H – Vilcāns un Zuševics
Info, foto: Iveta Kaminska
Sestdien, 8. oktobrī pirmo reizi Latvijas apvidus braucēju vēsturē tika organizētas 6H (sešu stundu) izturības sacensības, bet motobraucējiem trasē bija jāiztur 3 stundas. Uz starta stājās 27 komandas, kopskaitā 62 sportisti. Sacensībā “AutoEuro 3H Kauss 2011” absolūti ātrākie bija motobraucēju komanda, kurā kopā startēja Toms Macuks un Paulss Jonass, bet cīņā starp automašīnām “AutoEuro 6H Kauss 2011” laurus plūca Aldis Vilcāns un Zigmunds Zuševics.
Pirmie trasē devās motobraucēji, kur startu izcēla pasaules čempions motokrosā junioriem 85 kubikcentimetru klasē 14 gadus vecais sportists Pauls Jonass. Turpat, rats ratā aiz viņa traucās Dāvis Līvs. Jau pirms sacensībām daudzi prognozēja, ka sīvākā spēkošanās būs tieši starp šiem Latvijas spēcīgākajiem motobraucējiem – Jonasu, kas brauca vienā komandā ar Tomu Macuku un Dāvi Līvu, kurš mainījās ar Dāvi Ivanovu. Pirmos trīs apļus Jonass un Līvs turējās cieši blakus, līdz Dāvim nepaveicās un pārsistā rata dēļ nācās iebraukt servisa zonā. Tā kā šādas sacensības notika pirmo reizi un sportistiem trūka pieredzes, tad Ivanovs maiņai nebija sagatavojies un pagāja vairāk kā minūte līdz viņš nomainīja Līvu un aiztraucās trasē. Trīs stundu laikā uzņemtais temps nemazinājās ne mirkli un, sasniedzot finišu pēc 56 veiktiem apļiem, Pauls Jonass un Toms Macuks abus Dāvjus apsteidza par vienu apli. Trešajā vietā MX Open klasē ar 45 veiktiem apļiem ierindojās komanda Rūdolfs Pumpurs un Andris Matisāns.
MX Hobija klasē nepārspēti bija endurokrosa braucēji Toms Avens un Reinis Palkavnieks, kas trīs stundās veica 48 apļus. Otrajā vietā Juris Deičmanis un Jurijs Žizkuns, kuriem par vienu apli mazāk, bet bronza tika Pēterim Sliede un Gintam Leilandam ar 45 veiktiem apļiem.
Kvadri Open klasē motobraucēju skaits bija viskuplākais- kopā deviņas komandas. Ja pirms starta prognozētāji sīvākos konkurentus redzēja motokrosistu Jāņa Kirilko, Mikus Neško un Kristapa Veinberga veidotajās komandās, tad pēc septiņiem veiktiem apļiem tehnisku problēmu dēļ no cīņas izstājās Jāņa Kirilko komanda. Cīņa ne mirkli neatslāba starp Mikus Neško un Kristapa Veinberga komandām. Iespējams, ka Mikus bija sakrājis spēkus, jo puse sezonas pagāja ārstējot traumu. Jau pirms sacensībām viņš atzinās, ka ļoti ir “nogribējies braukt un šīs sacensības esot nākušas tieši laikā, it kā speciāli priekš viņa”. Tas arī pierādījās pēc trīs stundām, kad finišu ar 49 veiktiem apļiem sasniedza komanda Mikus Neško un Armands Karklelis, pie tam interesants fakts, ka absolūtajā vērtējumā starp motobraucējiem viņi uzrādīja trešo labāko laiku. Otrajā vietā Kvadri Open klasē ar 48 apļiem palika Kristaps Veinbergs un Dzintars Krūmiņš, bet bronza – Ralfam Kaliksonam un Artūram Vēverim ar 47 apļiem.
Vienlaicīgi karjeru “Akmenscūciņas” un “DSG karjeri” teritorijā bija izveidota otra trase sacīkstēm “AutoEuro 6H Kauss 2011”, kurās dalību varēja ņemt jebkura veida un piedziņas tipa transportlīdzeklis, kuram ir iemontēts drošības karkass. Uz starta stājās 10 rallija reida un 2 VAZ open klases spēkrati.
Jau treniņbraucienos norisinājās sīva cīņa par labāko rezultātu, jo pēc tā tika noteikta starta vieta. Neiztika bez starpgadījumiem, „pārgriežot” motoru, no tālākās cīņas, pat nestartējot, nācās atteikties 108 ekipāžai – Andris Ozols, Ivars, Juris un Andris Kuļikovski, kuri brauca ar skatītāju favorīta auto VAZ ŅIVA.
6 stundu sacensības sākās ļoti dinamiski, ar spraigām cīņām un lieliem ātrumiem. Bet mainoties trases segumam un braucēju spēku daudzumam, temps kļuva rāmāks un asuma viļņus uzsita brīžos, kad vajadzēja kādu saķert un apdzīt. Daļa trases sakrita gan VAZ gan 4×4 braucējiem, kas lika žigulīšiem būt modriem uz piesardzīgiem. Pēc pāris stundām pirmajā un otrajā vietā bija izvirzījušās abas Igora Skoka komandas – līdera pozīciju ieņēma komanda Igors Skoks, Arvis un Agris Piķis, kas brauca ar automašīnu OSCar O3, bet otrajā Igors un Rūdolfs Skoks, Arvis Piķis, kuri startēja ar Mitsubishi Pajero. Trešajā vietā turējās otrs OSCars, kuru pilotēja Andris Feldmanis un Toms Brants. Diemžēl, kad trasē bija pavadītas gandrīz trīs stundas, Toms Brants nespēja pēkšņi vairs novaldīt “dzelteno tuksnesi baudījušo lauvu” un vienā no tramplīniem, pārmetot kūleni, noripot pa krauju, un veiksmīgi piezemējās uz riteņiem. Ne mirkli nevilcinoties, viņš bija gatavs turpināt cīņu, taču nespējot orientēties, pilots kļūdījās, uzbrauca uz mototrases tiltiņa, kas neizturēja auto svaru un OSCars iegāzās grāvī.
Otri lielākie neveiksminieki bija Raivja Zeltiņa un Daiņa Zeltiņa ekipāža, kuriem jau sacensību sākumā izlūza aizmugurējais ritenis, bet nepilnu stundu līdz finišam, atsakot bremzēm vienā no līkumiem, auto aizbrauca taisni un pazuda dziļā grāvī. Ar divām evakuācijas mašīnām to izdevās izvilkt tikai pēc 30 minūtēm.
Sacensību vidusdaļā ventspilnieku OSCaru (I.Skoks/A.Piķis/A.Piķis) piemeklēja ķibele – saplīsa reduktors. Remontam nācās atvēlēt vairāk kā stundu un finišā tikai dažas minūtes pietrūka, lai viņi kāptu uz goda pjedestāla.
Par sacensību uzvarētāju kļuva ekipāža, kuras sastāvā bija daudz pieredzējušais un godalgoto vietu ieguvējs rallija reida sacensībās Aldis Vilcāns ar Zigmundu Zuševicu (Mitsubishi Pajero EVO). Sīva bija konkurence, neiztika bez mazām ķibelēm, bet izvēloties pareizu taktiku un tempu, viņi bija labākie un izcīna pirmo vietu 6H sacensībās. Otrajā vietā ierindojās ventspilnieki Igors Skoks, Rūdolfs Skoks un Arvis Piķis ((Mitsubishi Pajero EVO).
Godpilno trešo vietu izcīnīja ekipāža Ainārs Šusts/Andrejs Radzēvičs/Jānis Lazdāns/Daniels Baltais (Mitsubishi Pajero), kuru pilotu vārdi autosportā zināmi jau sen. Šie sportisti piedalījušies gan vietējās, gan starptautiskā un FIA mēroga sacensībās, braukuši gan rallijus, gan rallija reidus un nav nobijušies arī no trofi reidu dubļiem. Šīs komandas trumpis sacensībās pēc viņu pašu vārdiem bija “braukšana pa gaisu”.
Viskvēlākās ovācijas izpelnījās vienīgā sieviete 6 stundu sacensībās – Gita Laugale, kura brauca vienā komandā ar rallistu Uldi Briedi (Mitsubishi Pajero), un kārtējo reizi parādīja, kā ir jācīnās.Vienubrīd šī ekipāža pretendēja pat uz trešo vietu, bet tehnisku problēmu dēļ šoreiz nācās samierināties tikai ar 5. vietu.
VAZ Historic Open klasē līdz pat pēdējam aplim neatslāba cīņa starp labiem draugiem Valdi Vilku un Jāni Pelsi, kuri katrs bija izveidojuši komandas ar saviem dēliem. Trase priekš žigulīšiem bija pasmaga un, kā pēc sacensībām smējās Jānis Pelsis “šie žigulīši nu ir pelnījuši būt par pieminekļiem, visu aplūkošanai”.
Neskatoties uz to, ka servisa zonā Valda Vilka žigulītis pabija ievērojami bieži, viņa komanda Valdis Vilks, Jānis Vilks un Didzis Kalnietis kāpa uz goda pjedestāla augstākā pakāpiena. Pēc sacīkstes Valdis atzina, ka sen neesot finišējis dzirdot tik skaļas ovācijas. Otrajā vietā Jānis Pelsis, Mareks Pelsis un Indars Pelsis.
Paldies visiem, kas palīdzēja šo sacensību veidošanā un arī visiem informatīvajiem atbalstītājiem. Lielākie atbalstītāji: “Aureus Kapitāls”, “DSG Karjeri”, “Latvijas autoceļu uzturētājs”, SIA “Geka”, DUS Sumata, Putoline, Kroon Oil, Dino&Co, 77. lubricants, žurnāls “AutoEuro”, Liepājas tipogrāfija, informatīvie atbalstītāji: Autoziņas FM, Kurzemes Radio, www.4rati.lv.
Pēc finiša vēl ilgi nerimās sportistu emocijas un tika izteikta doma, ka šādas sacensības turpmāk ir jārīko kā seriāls, vismaz divas reizes gadā.