Leģendārais autorallijs Kurzeme gatavojas startam
Info: Līga Ratniece-Kadeģe, Rallija „Kurzeme’2007″ preses sekretārs
Foto: www.rally-vrr.lv
Jau rīt, 13. jūlijā, startēs starptautiskais autorallijs “Kurzeme”, kura pirmsākumi meklējami pirms 42 gadiem . 1965. gadā notika pirmās sacensības, kuras organizēja tikko tapusī “Liepājas Piena kombināta” autosporta sekcija Mārtiņa Seska vadībā. Rallijs “Kurzeme” regulāri aizvadīts kā Latvijas čempionāta posms, 1981. un 1985. gadā šeit notika PSRS čempionāta posms – tā laika augstākā ranga sacensības Padomju Savienības teritorijā. No 2001. – 2003. gadam rallijs “Kurzeme” bija viens no Eiropas čempionāta rallijā posmiem. Šogad rallijs ierakstīs jaunu lapu Latvijas autosporta vēsturē – pirmo reizi tas ir Ziemeļeiropas zonas rallija čempionāta posms un pirmo reizi tajā startēs 4 ekipāžas no Dānijas.
Pirmajās sacensībās 1965. gadā startēja 65 ekipāžas, tolaik ar vēl niecīgu nojausmu par to, kas ir rallijs. Jau 1968. un 1969. gadā Piena Kombināta autosporta sekcijai tika uzticēts organizēt republikas čempionātu autorallijā kravas automašīnām, bet 1972. un 1974. gadā Liepājā notika Latvijas čempionāts vieglo un kravas automašīnu klasēs. Finansu problēmas uz laiku apturēja autosporta attīstību Liepājā, tāpēc 1975. gadā tomēr notika auto amatieru rallijs “Līgo 75”, bet no 1976. līdz 1979. gadam – autorallijs “Lielais Līgo”.
1981. un 1985. gadā Liepājā notika jau PSRS čempionāta posms. 1987. gadā notiek pēdējais autorallijs Liepājā pirms vairāku gadu pārtraukuma. Pa šiem gadiem Liepājas rallijs ir guvis labu reputāciju visā socvalstu blokā, tāpēc uz Liepāju atbrauc arī sportistu delegācija no Bulgārijas. Pēc šīs sacensības Piena Kombināta autosporta sekcija tiek likvidēta un pilsētā iestājas zināms klusuma periods.
Deviņdesmito gadu sākumā uz vairākiem gadiem autosporta aktivitātes Latvijā bija apsīkušas līdz minimumam. Trūka organizatoru, trūka pašu sportistu, trūka finansu resursu, ko ieguldīt autosportā. Situācija sāka uzlaboties 90-to gadu vidū. Tā 1994. gadā Liepājā atkal notiek rallijs. Rallija aisācējs Liepājas pusē un iepriekšējo ralliju organizators Mārtiņš Sesks vadības grožus nu nodevis jaunajai paaudzei – Uldim Seskam un Dainaram Dambergam.
1995. gadā notiek rallijs “Kurzeme”. Šajā gadā Liepājā notiek Latvijas čempionāta noslēdzošais posms. 1997. gadā rallijs “Kurzeme” iziet starptautiskajā apritē – tiek panākta vienošanās ar Lietuvas Automobiļu Federāciju, ka viens no kaimiņvalsts rallija čempionāta posmiem notiek Latvijā, Liepājā.
2000. gadā Liepājā notiek Eiropas čempionāta pārbaudes posms. Starptautiskā FIA žūrijas lēmums ir labvēlīgs rallija organizatoriem, tāpēc jau 2001. gadā pirmo reizi Latvijā tiek sarīkots Eiropas čempionāta rallijs “Kurzeme 2001”, un šādā statusā rallijs tiek rīkots līdz pat 2003. gadam. 2003. gadā Liepājā tiek uzņemts arī kupls Krievijas autosportistu pulks, jo pirmo reizi kaimiņvalsts vēsturē kāds no tās čempionāta posmiem tiek sarīkots Latvijā.
Šogad rallijs “Kurzeme” notiks 13. – 14. jūlijā. Rallijs startēs piektdien Liepājā Ostas promenādē. Pirmajā dienā notiks jaunais Liepājas ātrumpoms un divas reizes leģendārais Vecpils dops .Otrajā sacensību diena (sestdiena, 14. jūlijs) tas noritēs Kuldīgas rajonā – kopumā 5 ātrumposmi – Turlava, Ēdole, Īvande, Turlava, Alsunga – ar noslēgumu Kuldīgas rajona Sieksātē pie viesu nama “BERGHOF” (Kalnamuiža).
Rallija “Kurzeme” 8 ātrumposmu kopgarums būs 127,03 km. Rallijā savu dalību ir pieteikušas 65 sportistu ekipāžas no Latvijas, Lietuvas, Dānijas, Krievijas, Somijas un Igaunijas. Rallijs „Kurzeme’2007″ ir LMT Latvijas rallija čempionāta 5. posms, Baltijas rallija kausa posms un šogad pirmo reiz arī Ziemeļeiropas zonas čempionāta 3. posms.
MĀRTIŅŠ SESKS – rallija „Kurzeme” aizsācējs
– Autorallijs „Kurzeme” ir izturējis laika pārbaudījumu. Varu ar kritisku aci novērot kā šodien notiek rallijs. Atšķirības ir. Pirmkārt jau pašas sacenības ir īsākas, agrāk brauca trīs diennaktis no vietas, nebija „leģendas”. Otrkārt mainījusies ir tehnika, bija kravas automašīnas, moskviči. Vēlāk volgas un žiguļi. Toreiz arī no žiguļa spieda arā ātrumu. Šodien noteicošā ir tehnika, tad tikai nāk meistarība. Viens gan ir nemainīgs – autorallijā konkurence ir trasē, bet ne ārpus tās. Ja sportists var „iekabināt” 20 sek. tad var. Ļoti reti ir bijuši gadījumi, kad cīņa turpinās pēc finiša.
ULDIS SESKS – Liepājas mērs, autosportists
– Liepāju dēvē par mūziķu un arī par autobraucēju pilsētu. Autosporta tradīcijas Liepājā mērāmas jau ar piecdesmit gadu stabilu pieredzi. Man gribas ticēt, ka rallijs Liepājā nav tikai sporta notikums. Kā gan citādi mums būtu izdevies uzturēt un saglabāt šo rallija tradīciju? Varbūt tāpēc, ka Liepājai ir sava rallija komanda, kura apvieno ne tikai rallistus un viņu mehāniķus, bet daudz plašāku cilvēku loku : autosporta draugus, līdzjutējus un atbalstītājus.
Autosports ir arī mana aizraušanās. Šim sporta veidam esmu veltījis lielāko daļu sava brīvā laika. Rallijs man ir iespēja pabūt tajā īpašajā sporta dzīves atmosfērā. Tur varu satikt savus bijušos konkurentus, kas vienlaikus ir mani draugi un domubiedri. Es apbrīnoju un vienmēr pateicos uzticīgajiem skatītājiem un līdzjutējiem, kuriem ir svarīgas šīs divas dienas vasaras vidū, kad motori Liepājas ielās rūc skaļāk, kad sarunas pilsētas krodziņos pie alus kausiem lielākoties rit par ātrumposmiem, putekļiem un automašīnām. Cilvēki savās no darba un pienākumiem brīvajās dienās ir gatavi celties līdz ar rītausmu, lai nenokavētu nevienu aizraujošu mirkli rallija notikumos.
DĀVIS KALNIŅŠ – rallija „Kurzeme’2007″ sacensību vadītājs
– Organizējot un veidojot ralliju šogad vērā tika ņemtas divas lietas – rallija klasika un tradīcijas Liepājas pusē, kā arī komforts. Svarīgi, lai sportistiem ir interesanta braukšana, nav lieli pārbraucieni, kas ļaus ātrumposmos parādīt labu braukšanu, sasniegt tempu un uzrādīt augstus rezultātus. Ja sportisti sacensībās jutīsies labi, tad arī skatītājiem sacensības būs interesantas.
Liela uzmanība tiks veltīta drošības pasākumiem, lai līdzjutēji sacensības vērotu tiem paredzētās un atļautās vietās, lai toleranti izturētos pret vietējiem zemniekiem un viņu apstrādātajiem laukiem. Būs arī Cūkmens, kas rūpīgi sekos līdzi notiekošajam trasē un tvers ikvienu, kas piegružos ceļmalas, laukus un mežus. Skatītāju priekam, trasē dosies arī RETRO automašīnas – būs kravas auto, volga, žigulis un arī moskvičs. Neliels ieskats rallija vēsturē un iespēja salīdzināt – kā bija toreiz un ir tagad. Mārtiņš Sesks ir parūpējies arī par rallija relikviju izstādi viesu namā „Berghof”(Kalnmuiža), kur notiks rallija finišs, apbalvošana un zaļumballe – sportistiem un ikvienam līdzjutējam.