Benediktas Vanagas – nevaru būt profesionāls rallija skatītājs…

Info: www.rally.in.ua
Foto: Dace Janova, fotoaģentūra “4rati”

Šī gada maijā, neilgi pirms rallija „Talsi” starta, kļuva zināms, ka visu atlikušo sezonu kopā ar Benediktu Vanagu pavadīs zināmā ukraiņu sportiste Irina Kolomeiceva. Kopš šī laika starptautiskā ekipāža ir veikusi deviņu Baltijas ralliju trases un ir nokļuvusi pavisam tuvu godalgotajam pjedestālam Lietuvas čempionātā un gana pārliecinoši noslēgusi sezonu ar kulta ralliju Igaunijā – Sāremā ralliju. Savu sarunu ar Benediktu Vanagas projekts „rally.in.ua.”sāka ar atskatu uz gandrīz gadu seniem notikumiem – janvāra „Halls Winter Rally”, kur sportista uzstāšanās nebija gluži veiksmīga, ieņemot tikai 9.vietu N4 grupā.

Benediktas Vanagas: Patiešām, pirmais mūsu čempionāta posms, Halls Winter Rally, man nebija pārāk veiksmīgs, nevarēju atrast savu ātrumu. Pirmkārt, pirms šīs sacensības es nebiju startējis divus gadus, kuru laikā gan piedalījos rallija-reida sacensībās, bet ne klasiskajā rallijā. Ir atšķirība, vai sacensībās ir jānobrauc 100 kilometri, vai 600 km vienā ātrumposmā. Līdz ar to tas asums, kas nepieciešams rallijā, bija mazliet pazudis.

Otrkārt, šajā sacensībā es piedalījos ar pavisam jaunu stūrmani, kam tā bija debija rallijā. Vairākas reizes savā karjerā man ir izdevies pavērt ceļu jauniem rallija stūrmaņiem un šis bija līdzīgs eksperiments. Pats par sevi saprotams, ka līdz ar to mūsu ekipāža vienkārši nevarēja būt pa īstam ātra.

Un treškārt, es pats esmu arī Halls Winter Rally organizators. Daudzi domā, ka man ir vieglāk braukt šajā rallijā, jo es pazīstu trasi. Bet man tā ir visgrūtākā sacensība. Ikreiz, ieraugot skatītāju pūli, es sāku domāt par drošību un citiem organizatoriskiem jautājumiem, un koncentrēties uz ralliju vairs nesanāk. Lūk, šo trīs iemeslu dēļ mēs Lietuvas čempionāta pirmo sacensību finišējām tikai devītajā pozīcijā.

„rally.in.ua.”: Tomēr pēc tam, gandrīz uzreiz pēc Irinas iekļaušanas ekipāžā, situācija krasi mainījās- visas atlikušās sacensības jums noslēdzās vai nu uz pjedestāla vai ļoti tuvu tam. Cik liela te ir stūrmaņa nozīme?

Benediktas Vanagas: Esmu gana specifisks pilots un ir ļoti svarīgi, lai Irina to sajustu un atrastu pareizo stenogrammas lasīšanas veidu. Viņai ir tāda…es pat teiktu, zinātniska pieeja stūrmaņa darba, viņa vienmēr zin, kas un kāpēc ir jādara. No visiem maniem līdzšinējiem stūrmaņiem Irina ir vienīgā, kuru es ne tikai klausos, bet arī dzirdu. Reizēm ir grūti domāt tikai par sacensību, bet viņas balss man palīdz koncentrēties.

Protams, sākumā nebija vienkārši, jo man stenogramma ir jālasa angliski, bet viņa visas savas iepriekšējās karjeras laikā ir lasījusi krievu valodā. Bet mēs ar to tikām galā un sasniedzām nozīmīgu progresu. Irina patiešām ātri apguva anglisko stenogrammu. Tā kā abi esam maksimālisti, lieliski saprotam, ka priekšā vēl garš ceļš līdz kļūšanai par ideālu ekipāžu.

„rally.in.ua.”: Kāpēc izvēle krita uz stūrmani no citas valsts?

Benediktas Vanagas: Pēc ziemas rallija es skaidri sapratu, ka vēlos tikai vienu – vienkārši veikt pilota darbu ar profesionālu stūrmani blakus. Es sapratu, ka man, ja gribu braukt ātri, vairs nav laika jauniņo apmācīšanai un ir vajadzīgs profesionālis. Lietuvā tādi ir divi – trīs, un tādēļ nācās lūkoties tālāk aiz robežām.

„rally.in.ua.”: Bet kādēļ tieši Irina?

Benediktas Vanagas: Pāris gadus esmu sekojis līdzi viņas karjerai un man bija radies ļoti labs iespaids par Irinu kā par cilvēku. Varu atklāt, ka izskatīju arī citus variantus, bet iespēja braukt kopā ar Irinu man pašam patika vislabāk. Un es nekļūdījos.

rally.in.ua.”: Jāatzīst, ka Ukrainā situācija ar stūrmaņiem nav labāka, īsti profesionāļi arī te ir skaitāmi uz vienas rokas pirkstiem. Bet par spīti tam, kā teikusi pati Kolomeiceva, neviens ukraiņu pilots viņu sev blakus nav aicinājis, kādēļ tā? Praviešus Tēvzemē neciena?

Benediktas Vanagas: Domāju, tas tādēļ, ka Irina daudziem šķiet gana nepieejama. Un patiešām, šādu iespaidu viņa, ja vien pati vēlas, prot radīt.

„rally.in.ua.”: Ko Tavā dzīvē nozīmē skaitlis 5?

Benediktas Vanagas: Vispār jau tas ir mans mīļākais skaitlis, bet kādēļ tāds jautājums?

„rally.in.ua.”: Lieta tāda, ka šajā sezonā jums ar Irinu bijušas trīs izstāšanās un visas – piektajā ātrumposmā…

Benediktas Vanagas. Patiešām? Nebijām to pamanījuši! Bet paldies – turpmāk pievērsīsim īpašu uzmanību piektajiem ātrumposmiem! 🙂 Neesmu māņticīgs, bet, no otras puses, mūsu ekipāžā Irina kopš zināma laika netuvojas automašīnas riteņiem, neinteresējas par savērsumu, nemēra spiedienu, netausta riepas – neko. Jo, ja viņa kaut pietuvosies riepām, ātrumposmā kāda no tam noteikti tiks pārsista. To mēs skaidri zinām!

rally.in.ua.”: Parunāsim par konkurenci un cīņu! Šobrīd lielākā daļa Baltijas TOP sportistu brauc ar Mitsubishi, bet jūs esat viena no tām nedaudzajām ekipāžām, kas piedalās rallijā ar Subaru. Kādēļ tā?

Benediktas Vanagas: Var teikt, ka šī izvēle ir izdarīta ar sirdi. Pirmām kārtām, mani vada mīlestība pret šo auto marku un ir lieliski, ka arī Irina, izrādās, nav pret to vienaldzīga. Bez tam ir nenoliedzami patīkami, ka pēc regrupinga uz dopa startu gaida pirmais divdesmitnieks un visi ar Mitsubishi, bet tavs Subaru ir vienīgais un pie tam pirmajā pieciniekā.
Nenoliedzami, mēs saprotam, ka ir ātrumposmi, kuros mēs zaudējam Mitsubishi, un pie tam ne maz zaudējam. Ņemot par piemēru EVO X labās rokās, ir dopi, kuros mēs esam tikpat ātri un arī tādi, kur atpaliekam pat par sekundi uz kilometru.
Tomēr pagājušajā sezonā mums bija citi mērķi – bija jāsastrādājas kā ekipāžai, bija daudz ar tehniku nesaistīta darba gan pilotam, gan stūrmanim. Tā ka auto izvēle patiesībā nemaz nebija principiāla.

„rally.in.ua.”: Vai nav vēlēšanās pārbaudīt sevi pie EVO stūres?

Benediktas Vanagas: Ir, un tuvākajā laikā šādi testi arī tiks veikti. Nobrauksim tā pavairāk kilometru un tad es varēšu konkrēti pateikt, kādas ir katra auto priekšrocības. Bet man atkal jāatkārtojas – šī izvēle ir izdarīta ar sirdi.

„rally.in.ua.”: Ja runājam par „desmito EVO labās rokās”, tad Latvijā ir divi paraugi, divi favorīti – Andis Neikšāns, Jānis Vorobjovs . Un pie tam brauc viņi pilnīgi atšķirīgi, Kurš stils Tev ir tuvāks?

Benediktas Vanagas: man patīk precīza braukšana, tā, kā brauc Andis. Jānis ir viens no tiem retajiem gadījumiem, kad vienlaikus izdodas braukt gan efektīgi, gan ātri. Tomēr uzskatu, ka mūsdienu rallija auto ir tādi, ka priekšroka ir jādod precīzai braukšanai.

rally.in.ua.”: Vai piekrīti līdzjutēju, kurus sajūsmina Jāņa plašā braukšana, viedoklim?

Benediktas Vanagas: Kad skatos ralliju, es redzu nepavisam ne to, ko redz vairums līdzjutēju. Protams, daudziem patīk plašas sānslīdes un lidojoši akmeņi. Bet es, pāris reizes pavērojot ralliju no malas, esmu sapratis, ka nevaru būt profesionāls skatītājs. Es mīlu ātrumu, kuru varu izjust, tikai pats atrodoties automašīnā.

„rally.in.ua.”: Tu esi Halls Winter Rally organizators, kā veicas šajā jomā?

Benediktas Vanagas: Nekautrējoties varu teikt, ka šo sešu gadu laikā mēs esam radījuši labu ralliju, iespējams, labāko Lietuvā. Ziemas rallijs ir vienīgais, kurā piedalās vairāk nekā 100 ekipāžas un tas ir lielisks rādītājs. 2012.gadā mums būs uzreiz četras ieskaites – Lietuvas, Latvijas, Ziemeļeiropas čempionāti un Baltijas Ziemas kauss.

„rally.in.ua.”: Ukrainā pastāv problēmas ar ziemas rallijiem, kas saistītas ar laika apstākļiem. Organizatori plāno sacensības, pēc tam sniegs nokūst, sākas slapjdraņķis, tiek ciesti zaudējumi un atceltas sacensības. Kā Lietuvā rīkojas tādos gadījumos?

Benediktas Vanagas: Neviena no mūsu iepriekš rīkotajām piecām sacensībām nav bijusi vienkārša. Pirmajā gadā gāja īpaši grūti, jo mums nebija nekādas pieredzes šajā darbā. Nākamajā gadā plānotajos datumos bija atkusnis, sacensību pārcēlām divas nedēļas uz priekšu, bet tik un tā rallijs nenotika. Pēc tam sākās krīze, un pēc tam tā nebeidzās…Pagājušajā gadā sasniga tik daudz, un bija tāds putenis, ka mums nācās organizēt sniega novākšanas tehniku no trīs rajoniem!
Visu to ņemot vērā, varu teikt, ka mūsu komanda ir spēcīgākā rallija organizatoru komanda Lietuvā. Mēs esam tikuši galā ar virkni dažādu grūtību, bet pieredze nemēdz būt negatīva. Kā saka – viss, kas mūs nenogalina, padara mūs stiprākus!

„rally.in.ua.”: Parasti organizatori sūdzas par grūtībām, bet Tu, kā šķiet, par tām priecājies?

Benediktas Vanagas: Visa būtība ir tas, kā dēļ tu organizē sacensības. Var jau sēdēt un kritizēt citus, bet var arī pats izveidot labu ralliju. Mēs mīlam ralliju un tā organizēšana – tā ir sava veida pienākums pret autosportu. Godīgi sakot, man vairāk patīk startēt pašam, nekā organizēt, bet tik un tā turpinu darīt gan vienu, gan otru.

„rally.in.ua.”: Vai var jau ar pārliecību apgalvot, ka ziemas rallijam paliks tie paši sponsori, kas pagājušajā gadā?

Benediktas Vanagas: Par 99% – jā. Halls, mūsu galvenais partneris, ir gandarīts par līdzšinējo sadarbību un vispār uzskata ziemas ralliju par vienu no saviem veiksmīgākajiem mārketinga projektiem. Esam noslēguši līgumu uz trīs gadiem, tas beidzas 2012.gadā, bet domāju, ka ka mūsu sadarbība notiks arī turpmāk. Tāpat, ceru, būs arī ar Subaru, vēl vienu no mūsu svarīgākajiem partneriem.

„rally.in.ua.”: Runā, ka bez rallija Tu aktīvi nodarbojies arī ar citiem sporta veidiem, vai tiesa?

Benediktas Vanagas: Viens no mana biznesa virzieniem ir sporta mārketings, kur nav iespējams neizmantot to pieredzi, kas gūta rallijā. Tādēļ mums šobrīd ir daudz veiksmīgu projektu – gan vērienīgs velomaratons augustā, kurā piedalās gandrīz 4000 dalībnieku, gan jaunatnes hokeja komanda, kas patlaban ir pirmie savā grupā.

„rally.in.ua.”: Savādi, ka šajā uzskaitījumā nemana Lietuvā tik populāro basketbolu?

Benediktas Vanagas: Tā ir, bet es pats ar basketbolu īpaši neaizraujos. No otras puses, neesmu arī hokejists, bet, lūk, vadu hokeja klubu „Baltija”…tomēr, jebkurā gadījumā, rallijs man vienmēr būs pirmajā vietā.

„rally.in.ua.”: Tādā gadījumā atliek tikai viens jautājums – kā Tu tam visam atrodi laiku?

Benediktas Vanagas: Man biežāk jautā, kad es atpūšos. Atbilde ir vienkārša – es nenogurstu. Ja nodarbojas ar to, kas sniedz gandarījumu, tad tas vairs nav darbs. Tā ir vienkārši lieliska nodarbe, kurā es brīnišķīgi pavadu laiku. Lūk, arī viss noslēpums…

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *