Atkusnis ralliju “Sarma 2019” padara par sarežģītāko ralliju

Foto: Dace Janova, 4rati.lv

Aizvadītajā nedēļas nogalē, 9. februārī Gulbenes novadā tika noskaidroti Latvijas un Igaunijas rallija čempionāta otrā posma – leģendārā ziemas rallija Sarma 2019 rezultāti. Piepeši atnākušais atkusnis ralliju padarīja par pēdējo gadu sarežģītāko ralliju Baltijā, un pamatīgi “sajauca rallija dalībnieku kārtis” un ieviesa korekcijas čempionāta rezultātos. Pēkšņais atkusnis pamatīgi sabojāja labi sagatavoto trases segumu – pieblietētā sniega segums kļuva mīksts, savukārt sporta riepu garās radzes izrādījās pārāk īsas, lai aizķertos aiz dziļāk esošā ledus slāņa. Tādēļ gan ātruma palielināšana, gan bremzēšana, gan automašīnu vadāmība kļuva visai apgrūtināta un neprognozējama. Savukārt lielās kupenas kļuva par lamatām nevienam vien dalībniekam. Un savā ziņā rallija rezultātu noteica rallija skatītāji, kuri bruņojušies ar lāpstām un virvēm centās glābt nelaimē nonākušos rallija dalībniekus, par ko saņēma daudz uzslavas no rallija dalībniekiem EHR rallija radio finiša intervijās. Rallija kopvērtējumā uzvaru izcīnīja Olivers Solbergs, uz zemākajiem goda pjedestāla pakāpieniem atstājot Georgu Grosu un Nikolaju Grjazinu. Savukārt rallijsprinta ieskaitē savu pārākumu kārtējo reizi pierādīja Mareks Švarcs – Švampāns, uzdāvinot savam stūrmanim Armandam Lūkinam dzimšanas dienā uzvaru.

Cīņa par uzvaru kopvērtējumā
Ka jau daudzi paredzēja, ralliju kā kopvērtējuma līderis sāka Nikolajs Grjazins, kurš pirmajos četros ātrumposmos bija uzkrājis nepilnu četrdesmit divu sekunžu pārsvaru pār savu komandas biedru Oliveru Solbergu. Taču piektajā ātrumposmā Nikolajs pieļāva sīku kļūdu – aizķēra kupenu un trasē pāris reizes apgriezās ap savu asi, bet paliekot uz ceļa un pat saglabājot braukšanas virzienu. Šī sīkā kļūda vēlāk rezultējās ar aptuveni trīs minūšu un uzvaras zaudēšanu, jo ekipāža bija spiesta apstāties un iztīrīt sniegu, kas bija sadzīts automašīnas priekšdaļā, jo strauji sāka kāpt dzinēja temperatūra. Šajā pašā ātrumposmā līdzīgu problēmu piedzīvoja poļu pilots Filips Nivette, kurš nolēma izstāties. Vēl pirms Grjazina un Nivettes, no cīņas par godalgotām vietām sevi izslēdza ukrainis Valerijs Gorbans, kurš otrajā ātrumposmā iekrita kupenā tik dziļi, ka automašīnas atgriešanai uz ceļa bija nepieciešamas vairāk kā piecpadsmit minūtes. Tādējādi rallija līdera pozīcijās nonāca Olivers Solbergs, kuram sekoja igauņu trijotne Rolands Muraks, Georgs Gross un Egons Kaurs, taču neviens no viņiem nebija gatavs uzbrukt Oliveram. Diemžēl pēdējā ātrumposmu neizturēja ne Rolanda Muraka, ne Egona Kaura automašīnas. Tādējādi finišu kā pārliecinošs līderis sasniedza Olivers Solbergs, kurš par minūti un divdesmit četrām sekundēm apsteidza Georgu Grosu un nepilnām divām minūtēm Nikolaju Grjazinu, kurš bija ātrākais sešos no astoņiem rallija Sarma 2019 ātrumposmiem.

LRČ1 un LRČ2 klasē līdzīgi kā kopvērtējumā
Līdzīgi kā cīņā par rallija kopvērtējumu, arī LRČ1 klasē visu intrigu sagrāva viena kupena – otrajā ātrumposmā LRČ1 klases līderis Edijs Bergmanis uzskrēja kupenai tā, ka bija vajadzīgas vairāk kā desmit minūtes, lai panāktu, ka auto ar visiem četriem riteņiem pieskaras ceļam. Šis ātrumposms “nolaupīja” arī čempionāta 1. posma otrās vietas ieguvēju, poli Mikolaju Kempu, kurš izbrauca no trases vietā, kurā bija tikai daži skatītāji. Tiem bija nepieciešama aptuveni stunda smaga darba, lai atgrieztu auto uz ceļa. Pēc Bergmaņa kļūdas, līdera pozīcijas klasē pārņēma Jānis Vorobjovs, kura automašīnu visu ralliju vajāja tehniskas problēmas. Iespējams, tāpēc ekipāža servisa parkā pavadīja par četrām minūtēm vairāk kā atļauts un saņēma 40 sekunžu sodu. Šis sods un vājie Vorobjova rezultāti pēdējos divos ātrumposmos ļāva LRČ1 ieskaitē pārliecinoši uzvarēt Ronaldam Baldiņam. Par trešo vietu klasē visu ralliju cīnījās Kristaps Sarma un polis Maciejs Stolarskis, bet veiksmīgāks izrādījās Sarma. Viena no nopietnākajām Sarma 2019 cīņām norisinājās par uzvaru LRČ2 klasē – 1. posmā aizsākto divkauju turpināja Emīls Blūms un Deniss Rostilovs, šoreiz Rostilovs izradījās spēcīgāks un abu ekipāžu starpā šobrīd ir neizšķirts, pat skatoties uz PowerStage punktiem, ko var iegūt visātrāk finišējot rallija pēdējā ātrumposmā. Trešo vietu klasē izcīnīja ungārs, divkārtējais Eiropas rallija čempions Tibors Erdi juniors, kuram šis bija otrais ziemas rallijs karjerā.

JWRC dalībnieki pierod pie apstākļiem
Rallijā Sarma 2019 uz starta stājās četri Junioru pasaules rallija čempionāta dalībnieki, kuri turpināja gatavošanos Zviedrijas rallijam, kurā šobrīd tiek solīti līdzīgi apstākļi kā rallijā Sarma. Tāpēc sarežģītie apstākļi Gulbenes puses ceļos bija lieliska skola jauniešiem. Visos ātrumposmos ātrākais izrādījās Mārtiņš Sesks, savukārt konkurētspējīgākais no igauņiem Kens Torns ar tik stabiliem rezultātiem neizcēlās un otro vietu Rolandam Poomam atņēma tikai rallija vidū. Rumāņu JWRC dalībnieks Rauls Badiu, kuram šis bija otrais ziemas rallijs, ar īpašiem rezultātiem neizcēlās un finišēja 7. vietā, bet neslēpa prieku par iespēju trenēties šādos apstākļos.

LRČ4 un LRČ5 klasē spēcīgāki igauņi
Spēcīgākajā klasiskās piedziņas klasē Latviju šoreiz pārstāvēja tikai Jānis Grīnbergs, bet viņam gaužām neveiksmīgs sanāca pirmais ātrumposms, kurā pēc neliela tramplīna auto zaudēja saķeri un ieskrēja kokā. Ja tā bija vienīgā avārija klasē, tad vairākus citus sportistus no cīņas izslēdza tehniskās problēmas, attiecīgi uz goda pjedestāla kāpa visi, kuri finišēja – Lembits Soe, Marko Ringenbergs un Kristiāns Purje. LRČ5 klasē konkurence bija daudz lielāka un cīņa par godalgotajām vietām bija daudz asāka, ar četrām līderu maiņām. Bet rallija finišu visātrāk sasniedza igauņi Karels Tolps, Kristo Subi un latvietis Jānis Cielēns.

Historic klasē uzvar debitants
Diemžēl jau otrajā ātrumposmā tehnisku problēmu dēļ izstājās skatītāju favorīti brāļi Velmes, tāpēc par uzvaru cīnījās tikai šīs klases debitants Ingus Eislers, kuram izdevās par četrdesmit četrām sekundēm apsteigt Māri Egli, kā arī Normundu Otomeru. Savukārt Otomers izcīnīja uzvaru vienas ass piedziņas ieskaitē, kurā kausus saņēma arī Artūrs Himičs un Viesturs Tilgass. Historic Lada ieskaitē uzvaru ieguva Tilgass, aiz sevis atstājot Arvi Vecvagaru, kurš cīnījās ar tehniskām problēmām, savukārt trešajā vietā finišēja Jānis Vanags, kurš šajā rallijā pat piedzīvoja kūleni.

Rallijsprinta dalībnieki turpina priecēt skatītājus
Šosezon interesantas cīņas ir vērojamas arī rallijsprinta ieskaitē. Līdz pat rallijsprinta finišam nebija iespējams noteikt kurš uzvarēs rallijsprinta kopvērtējumā, jo abus līderus pirms noslēdzošā ātrumposma šķīra vien divpadsmit sekundes. Taču pieredzējušajam Marekam Švarcam – Švampānam kārtējo reizi izdevās pierādīt savu pārākumu un pat palielināt pārsvaru par divām sekundēm, tādējādi Kristapu Sarmu atstājot otrajā vietā. Drošā trešajā vietā finišēja Vigo Rubenis.

Rallijsprinta 4WD klasē uzvaru izcīnīja Mareks Švarcs – Švampāns, otrajā vietā atstājot Vigo Rubeni, trešajā – Lauri Ozerovu. 4WD Open klasē uzvarēja Kristaps Sarma, par pusstundu apsteidzot vienīgo šajā klasē finišējušo konkurentu – lietuvieti Karoli Kairi. 2WD Open ieskaitē pārliecinoši uzvaru izcīnīja Kārlis Nebars, otrajā vietā atstājot Uldi Lepiksonu, bet trešajā – rallijsprinta debitantu Kristeru Cimdiņu. Klasē 2000 finišu spēja sasniegt vien divi dalībnieki un no tiem ātrākais bija Reinis Trūps, kuram Andri Putniņu izdevās apsteigt par nepilnu minūti.

Kas notiek čempionāta kopvērtējumā?
Pēc uzvaras rallijā Sarma 2019 pārliecinošs čempionāta absolūtā vērtējuma līderis ir Olivers Solbergs, kura kontā ir divas uzvaras un 33 punkti, savukārt ar vienādu punktu skaitu otro vietu dala trīs sportisti – Nikolajs Grjazins, Deniss Rostilovs un Emīls Blūms – visu kontā ir 14 punkti. Neskatoties uz neveiksmi rallijā Sarma, LRČ1 klasē līderis aizvien ir Edijs Bergmanis, kura kontā ir 24 punkti, taču tuvākie sekotāji nav tālu ne no līdera, ne viens no otra – Kristapam Sarmam ir 19 punkti, Krišjānim Zintim Putniņam – 18 punkti, savukārt ļoti tuvu ir arī rallija Sarma uzvarētājs Ronalds Baldiņš, kurš nestartēja pirmajā posmā, viņa kontā 16 punkti. LRČ2 klasē cīņa par uzvaru ir “atgriezusies sākuma punktā” – Emīlam Blūmam un Denisam Rostilovam ir identisks pamatpunktu un papildpunktu skaits, tādējādi abi šie sportisti ar saviem 30 punktiem ir pamatīgi atrāvušies no sekotājiem, bet savā starpā cīņu var sākt no jauna. Trešajā vietā čempionātā ir Edgars Balodis, kura kontā 16 punkti. LRČ3 klasē pārliecinošs līderis ar 34 punktiem ir Mārtiņš Sesks, otrajā vietā – Roberts Virves ar 24 punktiem, trešajā Adams Vestlunds ar 22 punktiem. LRČ4 klasē šobrīd līderis ar 30 punktiem ir Marko Ringenbergs, bet LRČ5 klasē pirmais trijnieks ir: Karels Tolps, Kristo Subi un Agris Upītis. Savukārt Junioru ieskaitē pārliecinošs līderis ir Mārtiņš Sesks, bet komandu ieskaitē – Sports Racing Technologies.

Rallijsprinta čempionāta kopvērtējumā rallijs Sarma īpašas pārmaiņas nav ienesis, 4WD klasē Mareka Švarca – Švampāna kontā ir 30 punkti, Vigo Rubeņa – 22, bet Krišjāņa Zinta Putniņa – 20 punkti. Vienīgi 4WD Open klasi rallijs Sarma ir sagriezis kājām gaisā – Kristaps Sarma ir vienīgais, kurš ir ieguvis punktus abos čempionāta posmos, tāpēc viņš arī ir kļuvis par līderi ar 23 punktiem, bet no viņa par 8 punktiem atpaliek Jurģis Meisters un vēl trijiem – Edgars Piļka. 2WD Open klasē pārliecinošs līderis ir Kārlis Nebars ar 30 punktiem, kam ar 24 punktiem seko Uldis Lepiksons. Līdzīgs punktu sadalījums 2000 klasē ir arī starp Reini Trūpu un Andri Putniņu. Reinis Trūps arī atrodas junioru vērtējuma vadībā.

Plašāku informāciju par rallija Sarma un čempionāta rezultātiem meklējiet rallija čempionāta oficiālajā lapā www.autorally.lv.