Rallijkrosa elektrifikācija tomēr varētu nenotikt

Foto: Dace Janova, 4rati.lv

Plāns, ka pasaules rallijkrosa čempionāts 2021. gadā varētu pāriet uz elektromobiļiem, nav realizējies, jo līdz piektdienai netika sapulcināti trīs oficiālie ražotāji, kuri nodrošinātu dalību šāda formāta rallijkrosā.

Autosport.com ziņo, ka ne FIA, ne seriāla rīkotājs IMG oficiālu informāciju par šo tēmu nesniedz, taču avoti sakot, ka: “balsojums pilnībā izgāzies, jo par čempionāta pāriešanu uz elektromašīnām nav atdota neviena balss”.

Rallijkrosa čempionāta rīkotāji visai aktīvi virzīja pāriešanu uz elektromobiļiem. Pērn tika cerēts uz pozitīvi lēmumu attiecībā uz 2020. gadu, kad FIA šāda soļa veikšanai pieprasīja četru ražotāju iesaistīšanos. Plāns nerealizējās, tāpēc elektrifikācija tika pārcelta par gadu, bet nepieciešamo ražotāju limits pazemināts uz trim. Pēdējais datums, kad viss varēja realizēties, bija piektdiena, 29. marts.

Britu mediju avoti arī atzīmē, ka “grūti šobrīd iztēloties pasaules rallijkrosa čempionātu ar šo rīkotāju vadībā – IMG uzskatīja elektrifikāciju par galveno nākotnes atslēgu”. Attiecīgi, vai līdz ar šo situāciju gaidāma kardināla vadības krīze?

Cik var noprast, šāds iznākums ir pārsteigums daudziem, pirms iznākuma arī IMG bijuši visai pārliecināti par pozitīvu lēmumu. Britu žurnālisti ar šo vēsti pārsteiguši arī šā brīža čempionu Johanu Kristofersonu, kurš pārsteigts teicis: “Ja tā ir taisnība, tad es nezinu, ko teikt… Žēl, jo es domāju, ka elektromašīnu ieviešana būtu nākamais solis sporta veida izaugsmē, un atgrieztu mūs atpakaļ augstajā 2017. un 2018. gada līmenī, un vēl augstāk. Es nesaku, ka šobrīd ar rallijkrosu kaut kas nebūtu kārtībā, es joprojām ticu, ka šis viens no labākajiem motoru sporta veidiem pasaulē. Taču mums vajadzēja lielo ražotāju iesaisti, lai sportu padarītu tiešām profesionālu, kāds tas bija. Es savā karjerā vēlos būt, cik vien iespējams profesionāls.”

Šāds čempionāta šā brīža stāvokļa raksturojums varētu izraisīt pretreakciju tagadējās vienībās, kuras nebauda tiešu ražotāju iesaisti, taču darbojas gana profesionāli. Tiek pieņemts, ka sportiski sezona bez ražotājiem pat būs krietni aizraujošāka nekā tad, ja braucēju pulks jau saknē dalās divos ešelonos – līderi ar ražotājiem aiz muguras un pārējie.

Nojaušams, ka nākamās nedēļas sākumā par situāciju būs paziņojums arī no FIA.

Jāatzīst, ka šāds elektrifikācijas (ne)iznākums patiesībā var iepriecināt lielu, ja ne lielāko daļu līdzjutēju, kurus maz uztrauc motoru sporta un ražotāju industriju sapņainie skati nākotnē. “Līdzjutējs-parastais” vēlas troksni, rūkoņu, apgriezienus un visu pārējo, ko šobrīd sagādā rallijkross un citi trases sporta veidi.

Savukārt, pafilosofējot, ja elektrifikācija būtu notikusi un tuvāko, piemēram, piecu, desmit gadu laikā šis trends attīstītos plašā pasaules mērogā. Kad būtu tas brīdis, kad elektro mašīnas stātos uz starta nacionālajos seriālos? Cik ilgs mūžs būtu tagadējiem šķidrās degvielas automobiļiem?

Valda vēl kāds pieņēmums: lai arī šobrīd elektrotransports ir modes kliedziens, uz kuru strādā kā lielas, tā mazs ražotājs, patiesībā elektro auto neiedzīvosies kā nākotnes tehnoloģija. Šobrīd elektromašīnas esot kā CD kompaktdisks mūzikas industrijā – deviņdesmitajos gados tas parādījās kā datu nesēju revolūcija, kas pastāvēs uz mūžiem, taču nepagāja ne pāris desmitgades, kad bērni pat īsti neatpazīst, kas ir tas apaļais, spīdīgais priekšmets.

Taču tie ir tikai pieņēmumi – šobrīd gaidām startu aizraujošam pasaules rallijkrosa čempionātam!

Izmantotie resursi:
www.autocross.lv