Petransels jau 14. reizi karjerā uzvar Dakaras rallijā
Parādot ļoti stabilu sniegumu visu sacensību garumā, par 2021. gada Dakaras rallija uzvarētāju automobiļu klasē kļuvis Stefans Petransels, kurš startēja ar “X-raid” komandas “Mini” bagiju. Viņam šis ir jau 14. panākums karjerā.
Petransels šo ralliju aizvadīja ārkārtīgi stabili un tikai vienā posmā finišēja ārpus pirmā trijnieka – pēc pirmās dienas viņš ieņēma otro vietu, bet jau pēc otrā posma kļuva par līderi, šajā pozīcijā noturoties līdz finišam. Tiesa, pēc aizvadītiem pirmajiem septiņiem posmiem, kam sekoja brīvdiena, “Toyota” vienību pārstāvošais Nāsirs El-Atija atpalika tikai astoņas minūtes, turklāt pēc astotās rallija dienas zaudēja vairs nepilnas piecas minūtes. Izšķirošais bija devītais posms, kurā Petransels uzvarēja, bet El-Atija pārsita vairākas riepas, tobrīd atkrītot 18 minūtes aiz francūža. Neskatoties uz lielisko ātrumu turpinājumā, pārspēt Petranselu nebija viņa spēkos.
Sacensību pēdējā dienā uzvarēja “X-raid Mini” pārstāvis Karloss Sainss, bet ar savstarpēji līdzīgu rezultātu abi uzvaras pretendenti finišēja aiz viņa. Līdz ar to Petransels šajās sacīkstēs uzvarējis ar nepilnu 15 minūšu pārsvaru pār El-Atiju, kamēr Sainss guvis trešo vietu, zaudējot vairāk par stundu. Spānis bija kļuvis par Dakaras līderi pēc pirmās dienas, bet tad divos posmos pamatīgi apmaldījās un pazaudēja daudz laika, izkrītot no cīņas par uzvaru sacensību kopvērtējumā. Tiesa, viņa trešo vietu neviens nespēja apdraudēt.
Savos 55 gados Petransels ir viens no pieredzes bagātākajiem Dakaras rallija braucējiem, jo šajās sacensībās startē kopš 1988. gada. Pirmās desmit reizes viņš uz starta izgāja ar motociklu, gūstot sešas uzvaras. Savukārt kopš 1999. gada Petransels brauc automobiļu kategorijā, kur tagad izcīnījis jau astoņas uzvaras – trīs ar “Mitsubishi”, divas ar “Peugeot” un vēl trīs startējot “X-raid Mini” vienībā. Šī viņam ir pirmā uzvara pēc trīs gadu pārtraukuma.
Labi rezultāti izdevušies lietuviešu brigādei. Benedikts Vanags šogad pirmo reizi uz starta stājās ar “Toyota” rūpnīcas atbalstu un par sevi vilties nelika – jau pēc ceturtā posma viņš pacēlās uz pirmo divdesmitnieku, vēlāk kāpa vēl augstāk un pēdējās dienās jau pretendēja uz iekļūšanu “Top 10”. Līdz šim mērķim šoreiz aizsniegties neizdevās, taču finišā iegūtā 12. pozīcija ir uzslavas vērta. Viņa līdzšinējās karjeras augstākais sasniegums ir 2019. gadā Dienvidāfrikā izcīnītā 11. vieta, savukārt pirms gada Vanags guva 15. vietu. Arī citām Lietuvas ekipāžām, kas finišēja, rezultāti labi – Antans Juknevičs 23. vietā, Edvins Juškausks 25. vietā, bet Gintam Petrum 31. vieta.
Automobiļu klases rezultāti:
Vieta | Pilots | Valsts | Auto | Rezultāts |
1. | Stefans Petransels | Francija | Mini | 44h27m11s |
2. | Nāsirs El-Atija | Katara | Toyota | 14m51s |
3. | Karloss Sainss | Spānija | Mini | 1h01m57s |
4. | Jakubs Pržigonskis | Polija | Toyota | 2h36m03s |
5. | Nani Roma | Spānija | BRX | 3h22m48s |
6. | Halids El Kasimi | AAE | Peugeot | 3h29m31s |
7. | Vladimirs Vasiļjevs | Krievija | Mini | 3h29m38s |
8. | Žinels de Viljē | DĀR | Toyota | 3h58m39s |
9. | Martins Prokops | Čehija | Ford | 4h10m21s |
10. | Sirils Desprē | Francija | Peugeot | 4h50m09s |
Smago automobiļu klasē nekādas cerības citiem neatstāja “Kamaz” rūpnīcas komanda, kas izcīnījusi pirmās trīs vietas. Ar astoto piegājienu pelnīta pirmā uzvara karjerā Dmitrijam Sotņikovam, kurš pirms tam divreiz savā karjerā ir finišējis otrajā vietā (2017. un 2019. gadā). Šoreiz viņa sniegums bija ļoti pārliecinošs, un izdevās atrasties vadībā no pirmā posma līdz finišam. Sotņikovs uzvarēja piecos no pirmajiem septiņiem posmiem, bet pēc tam, kad bija iekrāts pieklājīgs pārsvars, varēja uzelpot un lieki neriskēt. Tuvākais sekotājs, komandas biedrs Antons Šibalovs viņam zaudējis 41 minūti, bet trešo vietu izcīnījis Ajrats Mardījevs, kurš finišēja 1 stundu un 16 minūtes aiz uzvarētāja. Ne tik veiksmīgas sacīkstes izvērsās pagājušā gada uzvarētājam Andrejam Karginovam, kurš daudz laika zaudēja jau sacensību sākumā un finišēja tikai septītais.
“Kamaz” turpina savu dominēšanu Dakaras rallijā, šogad uzvarot jau piekto reizi pēc kārtas. Savukārt visā vēsturē Krievijas smago spēkratu rūpnīcai šī ir jau 18. uzvara, pirmā no kurām tika gūta vēl 1996. gadā.
Smago automobiļu klases rezultāti:
Vieta | Pilots | Valsts | Auto | Rezultāts |
1. | Dmitrijs Sotņikovs | Krievija | Kamaz | 48h21m21s |
2. | Antons Šibalovs | Krievija | Kamaz | 41m38s |
3. | Ajrats Mardījevs | Krievija | Kamaz | 1h16m35s |
4. | Martins Maciks | Čehija | Iveco | 1h47m51s |
5. | Alešs Lopraiss | Čehija | Praga | 2h02m31s |
6. | Alijaksejs Višņevskis | Baltkrievija | MAZ | 2h18m32s |
7. | Andrejs Karginovs | Krievija | Kamaz | 2h51m01s |
8. | Martins van den Brinks | Nīderlande | Renault | 4h25m21s |
9. | Ignacio Kasale | Čīle | Tatra | 5h29m50s |
10. | Martins Soltīss | čehija | Tatra | 5h35m32s |
SSV bagiju klasē uzvaru izcīnīja kādreizējais motociklu klases braucējs Frančesko Lopess no Čīles ar “Can-Am”. Pēc aizvadītiem 12 posmiem viņš tuvāko sekotāju Ostinu Džonsu pārspēja par 17 minūtēm, bet trešo vietu guva un 51 minūti atpalika Arons Domžala. Šajā klasē brauca arī bijušais WRC pilots Kriss Mīke, kurš sasniedza finišu, bet ar ievērojami zaudētu laiku un daudzām piedzīvotām problēmām.
Par 2021. gada Dakaras rallija uzvarētāju motociklu klasē kļuvis argentīnietis Kevins Benavidess, savukārt viņa pārstāvētā “Honda” rūpnīcas komandas triumfējusi jau otro gadu pēc kārtas. Tieši motociklu klasē Saūda Arābijā notikušajās sacensībās tika aizvadīta visspraigākā cīņa, kur dažbrīd līderis šķīra sekundes, taču ne brīdi kādam nebija izdevies atrauties pārliecinoši. Rallija otrajā daļā pēc kritieniem no turpmākās cīņas par uzvaru izstājās Havjērs de Sultrē, Tobijs Praiss un Hosē Ignacio Korneho, kurš bija līderis vairāku dienu garumā, bet Žoanam Baredam priekšpēdējā posmā beidzās degvielas un arī nācās izstāties. Benavidess pēc otrā ātrumposma atradās tikai 13. pozīcijā, bet jau pēc sacensību piektās dienas jau izvirzījās vadībā. Pēc tam viņš atkal atkrita nedaudz uz laju, taču desmitajā posmā pirmo pozīciju atguva, neatdodot to līdz finišam.
Pirms noslēdzošās dienas viņa pārsvars pār tuvāko sekotāju, KTM braucēju Semu Sanderlendu bija vairāk nekā piecas minūtes (aptuveni minūte tika kompensēta, jo atklājās tehniskas problēmas rezultātu fiksēšanā). Pēdējo ātrumposmu “Janbu – Džida”, kas bija 225 km garš, Benqavidess uzsāka trešais. Pēc nobrauktiem 99 kilometriem sportists jau bija iekrājis desmit minūšu pārsvaru pār Sanderlendu, kurš trasē devās pirmais, un turpinājumā spēja pārliecinoši kontrolēt situāciju. Par dienas uzvarētāju gan kļuva cits “Honda” braucējs, Rikijs Brabeks, kuram Benavidess piekāpās par vairāk nekā divām minūtēm. Sanderlends uzvarētājam pazaudēja 13 minūtes un pat netika pirmajā desmitniekā.
Tas arī nozīmē, ka “Honda” komandai pirmo reizi kopš 1987. gada izdevies izcīnīt dubultuzvaru, jo aiz Benavidesa kopvērtējumā ierindojas Brabeks, kuram izdevies apsteigt Sanderlendu.
Kevins Benavidess šogad Dakarā startēja piekto reizi. Viņa līdz šim labākais rezultāts bija 2018. gadā vēl Dienvidamerikā izcīnītā otrā pozīcija, taču arī pārējās reizes braucējs allaž bijis starp līderim. Argentīniešiem tā ir pirmā uzvara motociklu klasē Dakaras rallija vēsturē. Savukārt “Honda” Dakarā uzvarējusi jau septīto reizi – iepriekš piecas uzvaras tika izcīnītas pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados.
Lietuviešu motosportists Arūns Gelažninks tikmēr sasniedzis vēsturisku uzvaru “Original by Motul” klasē, kuras dalībnieki startēja bez tehniskās palīdzības. Pēdējā posmā gan viņš pazaudēja desmit minūtes un ieņēma tikai trešo vietu, bet ar to bija pietiekami, lai sacīkšu kopvērtējumā saglabātu pirmo pozīciju, par vairāk nekā stundu pārspējot rumāni Emanuelu Gīnsu. Absolūtajā ieskaitē Gelažninks guva 21. vietu, no uzvarētāja Benavidesa atpaliekot nepilnas astoņas stundas.
Motociklu klases rezultāti:
Vieta | Braucējs | Valsts | Motocikls | Rezultāts |
1. | Kevins Benavidess | Argentīna | Honda | 47h18m14s |
2. | Rikijs Brabeks | ASV | Honda | 4m56s |
3. | Sems Sanderlends | ASV | KTM | 15m57s |
4. | Daniels Sanderss | Austrālija | KTM | 38m52s |
5. | Skailers Havss | ASV | KTM | 52m33s |
6. | Lorenco Santolino | Spānija | Sherco | 58m30s |
7. | Pablo Kvintanilla | Čīle | Husqvarna | 1h16m39s |
8. | Stefans Svitko | Slovākija | KTM | 1h43m07s |
9. | Martins Mičeks | Čehija | KTM | 2h22m37s |
10. | Matiass Valkners | Austrija | KTM | 2h32m12s |
Arī kvadriciklu klasē uzvara Argentīnai – startējot Dakarā ceturto reizi, par uzvarētāju šogad kļuvis Manuels Anduhars, kurš brauca ar “Yamaha”. Sākotnēji atradies pirmajā pieciniekā, vadību viņš pārņēma septītajā posmā un noturējās līderpozīcijā līdz beigām, lai gan ātrākais kopumā bija tikai divos ātrumposmos. Tuvākais sekotājs Džovanni Enriko zaudēja 33 minūtes, bet trešās vietas ieguvējs Pablo Kopeti finišā no uzvarētāja atpalika trīs stundas.