Folkreisā veiksmīgi izmēģināts soda punktu sistēmas eksperiments

Foto: Kaspars Cikmačs, 4rati.lv

Līdz ar LAF Folkreisa Ziemas kausa noslēgumu beidzies arī pirmais soda punktu sistēmas eksperiments. Tas uzskatāms par izdevušos, turklāt sarūpēja arī zināmu azartiskumu – vai kāds tiks līdz septiņiem izšķirošajiem punktiem?

Šobrīd ir skaidrs – lai tiktu līdz bīstamajai soda punktu robežai, bija jāpamanās savārīt pietiekami lielas ziepes. Ja kāds no sportistiem sasniegtu septiņu punktu daudzumu, viņam būtu liegums startēt folkreisa sacensībās tik ilgi, kamēr netiktu aizvadīta vismaz viena sacīkste distances tiesneša statusā. Kāpēc tieši septiņi punkti? Tāpēc, ka sezonā bija paredzēti septiņi posmi. Ja vidēji katrā sacīkstē sportists saņem sodu, tad skaidrs, ka laiks nostāties frontes otrajā pusē, tiesājot sacensības.

Sistēmas mērķis ir izskaust regulārus pārkāpumus un, ja tas neizdodas, popularizēt tiesāšanas pieredzi sportistu vidū. Braucēji, kuri karjeras laikā paši nolēmuši kļūt par tiesnešiem, visi kā viens atzinuši – būšana postenī un sacīkstes vērošana tiesneša amatā ievērojami izmaina domas gan par tiesāšanu, gan sacīkstēm kopumā.

Pirmās soda punktu sezonas laikā sistēmu pētīja arī tās autori un galvenie tiesneši, kuri ir tie, kuri piešķir vai nepiešķir soda punktus. Tas bija gan interesanti, gan lietderīgi. Turpmāk būs diskusijas, vai šo sistēmu novirzīt arī uz citiem LAF Krosa komisijas sacensību seriāliem un, vai soda punktu prasības būtu jāpadara stingrākas, lai “sāpju slieksnis” būtu ātrāk sasniedzams.

Kā veicās sportistiem piecu posmu Ziemas kausa sezonā?

Mārtiņš Starks, 3 soda punkti

Mārtiņam Brenguļu nakts sacīkste nebija veiksmīga – pēc motora defekta sekoja dinamiska cīņa par komandas biedra Māra Plūmes tiesībām, kas noslēdzās ar trīs soda punktiem par nesportisku rīcību.

Sandris Vigulis, 2 soda punkti

Sandris ir pirmais un vienīgais, kurš saņēmis soda punktus divās sacīkstēs, katrā pa vienam. Brenguļos Vigulis saņēma punktu par agresīvu braukšanu dzelteno karogu darbības zonā, bet Pilskalnos par “sīko huligānismu” dienas garumā, pamatā finālā un niansi brīvajos treniņos.

Ivo Gabrāns, 2 soda punkti

Ivo savus punktus nopelnīja pēdējā posmā Vecpilī, viena brauciena laikā veicot divkāršu apdzīšanu dzelteno karogu zonā.

Māris Plūme, 1 soda punkts

Tas pats Brenguļu stāsts, Māris saņēma punktu par komandas neoficiālā pārstāvja saceltajiem nemieriem.

Kalvis Buģis, 1 soda punkts

Kalvis ieies vēsturē kā pirmais, kurš folkreisā saņēmis soda punktu. Pirmajā sacīkstē Upesciemā par konkurenta sagriešanu Buģis saņēma šo dāvaniņu no tiesnešiem.

Edvīns Vansovičs, 1 soda punkts

Edvīns savu punktu nopelnīja pirmajā Vecpils cīņā par pārāk azartiskām cīņām.

Pēc ziemas sezonas šie punkti dzēšas, jo attiecīgā punktu piešķiršanas kampaņa attiecas uz attiecīgo seriālu – Vasaras kausā viss sāksies no sākuma. Tiesa, daži uzskata, ka punktiem būtu jāpaliek aktīviem uz 12 mēnešiem, vai vismaz uz visu 2018. gadu. Pašlaik jāvēro situācija, ko nesīs vasaras sezona.

Jāatzīmē, ka šā gada LAF Folkreisa Ziemas kauss bija salīdzinoši korekts no sportistu puses, un tāda izteikti “vājprātīgu” posmu nebija. Skaidrs, ka neiztikt bez kontaktiem un neuzmanības kļūdām, tas pieder pie lietas. Vai to diktēja kopējā braucēju inteliģence, vai tomēr noteikumus diktēja piezemētās emocijas salīdzinoši mazāka dalībnieku skaita dēļ, palika nesaprasts. Pieņemot, ka vasaras sezonā sportistu skaits atkal atgriezīsies iepriekšējā gada līmenī, iespējams, varēsim vērot arī citas tendences soda punktu sadalē.

Soda punktu sistēma

Izmantotie resursi:
www.autocross.lv