Bauskas rallijkross izvēršas par izturības un nervu pārbaudījumu
Foto: Edgars Tomanis
ESSVE Latvijas Rallijkrosa kausa piektais posms, kas sestdien norisinājās Musa Raceland trasē Bauskā, kļuva par patiesu izturības un nervu pārbaudījumu visiem sacensību dalībniekam. Jau no paša rīta trasi mērcēja lietus, to pārvēršot dubļainā cīņas arēnā, kur katrs no sportistiem pielika maksimālas pūles, lai noturētu savu spēkratu trasē. Taču dienas otrajā pusē laika apstākļi mainījās un sportisti meta pie malas piesardzību, ar pilnu jaudu iesaistoties spraigā cīņā par vietām uz goda pjedestāla.
Kopumā sacensībās startēja 56 dalībnieki no kuriem 24 sacentās LADA RX klasē, 13 Touring Car klasē, septiņi Super 1600 klasē un pa sešiem Open RX klasē un Ape Motors Zvaigžņu braucienā.
Šīs sacensības vēl aizraujošākas padarīja Zvaigžņu brauciens, kurā startēja visā pasaulē labi pazīstamie latviešu sportisti – drifteris Kristaps Blušs, moto frīstaila pilots Mārtiņš Aleksandrovičs, rallija braucēji Māris Neikšāns un Matīss Mežaks, kā arī jaunie talanti Mārtiņš Sesks un Beate Klipa. Viņi bija pirmie, kuri iemēģināja Musa Raceland trasi un jau kvalifikācijas brauciens parādīja, ka vieglas šīs sacensības nebūs. Viņi sacentās ar vecām, Musa Raceland piederošām, Volvo automašīnām. Sacensību laikā viņu rīcībā tika nodoti 9 spēkrati, taču līdz finālam izturēja vien pieci. Piemēram, Mārtiņš Sesks katru braucienu aizvadīja ar citu automašīnu, bet Matīss Mežaks atzina, ka kopš dienas, kad saņēma vadītāja tiesības, nav pavadījis tik daudz laika, lai vienkārši iedarbinātu automašīnu. Visu dienu braucienu starplaikos sportisti pavadīja labojot automašīnas – gan savas, gan palīdzot kolēģiem, lai arī viņi varētu tikt līdz starta līnijai. Mārtiņš Aleksandrovičs, lai gan ar pārliecību teica, ka laikam nekad mūžā tik daudz automašīnu nav skrūvējis, tomēr uzsvēra, ka šīs bija aizraujošas un interesantas sacensības.
Zvaigžņu brauciena finālā pirmais finišēja Kristaps Blušs, bet otrais – Māris Neikšāns. Diemžēl, pārējie sportisti līdz finišam netika: Beate Klipa, braucot otrajā vietā, taranēja sienu, Mārtiņš Aleksandrovičs palieka trasē, bet Martiņš Sesks, lielā dūmu mākonī tīts, pameta trasi jau pēc brauciena pirmā apļa.
Sīvākā sāncensība notika visplašāk pārstāvētajā LADA RX klasē. Katrā no iepriekšējiem Rallijkrosa kausa posmiem šajā klasē bija cits uzvarētājs, līdz ar ko sacensības bija nozīmīgas ikvienam no līderiem. LADA RX finālbraucienā uzvaras laurus plūca Sigmar Tammemagi, kļūstot par divu Rallijkrosa kausa posmu uzvarētāju un sacensību kopvērtējuma līderi. Otro vietu ieguva Ronalds Baldiņš, bet trešo – Valters Liepiņš.
Savukārt Touring Car klases finālbrauciens kļuva par īstenu cīņu, jo konkurenti centās neatpalikt viens no otra. Ātrākais trasē izrādījās Jānis Olle. Aiz viņa finiša līniju šķērsoja Jānis Ikers, iegūstot otro vietu, bet viņiem sekoja Viktors Ellers.
Open RX un Super 1600 klasēs startēja vismazāk autobraucēju, taču tas nemazināja cīņas sparu. Open RX klasē ātrākais finālbraucienā izrādījās igaunis Mart Tikkerbar, viņam sekoja Armands Pārupe, iegūstot otro vietu. Savukārt Super 1600 klasē fināla braucienā uzvaru izcīnīja Eliss Dukaļskis, aiz viņa otrajā vietā Edijs Ošs, bet trešais – Jānis Spundiņš.
Jānis Bergs, Latvijas Rallijkrosa kausa organizators: “Tagad, sacensību dienas beigās, varu droši teikt, ka tās ir izdevušās. No rīta gan māca bažas, ka Bauskas posms varētu tikt atcelts, nerunājot par to, ka sacensības varētu noritēt tā, kā tam jābūt, ņemot vēra ļoti sliktos laika apstākļus. Tomēr mēs nepadevāmies, kā arī sportisti, malači, bija entuziasma pilni. Visi izturējām godam! Tā kā dienas vidū lietus mitējās, fināla braucieni notika jau praktiski pa sausu trasi. Tāpēc varu teikt, ka viss ir kārtībā un sacensības noritēja saspringti, bet arī interesanti.”
Arī sacensību tehniskais komisārs Modris Volksons atzina, ka šādus laika apstākļus Musa Raceland trasē nav redzējis kopš 80-to gadu beigām.
Ivo Traubergs, Latvijas Rallijkrosa kausa idejas autors: “Rīta laikapstākļi bija nopietns pārbaudījums mums visiem. Tomēr, manuprāt, kopējā pozitīvā aura – gan dalībnieku attieksme, gan organizatoru spēja nodrošināt sacensību norisi – pārvarēja laika apstākļus. Sportisti izturēja pirmo kvalifikāciju, braucot lēnāk, jo trase bija ļoti dubļaina, iespējams, neparādot tik skaistu braukšanas stilu piesardzības dēļ. Taču dienas otrajā pusē mākoņi izklīda, laiks noskaidrojās un šīs kļuva par normālām autosporta sacīkstēm. Jau otrā un trešā kvalifikācija, kā arī pusfināla un fināla braucieni notika bez lietus un sacensības turpināja noritēt normālā gaisotnē.
Pēc sacensībām tika piešķirta arī īpašā balva – nedaudz “saburzīts” kauss no sacensību atbalstītājiem Piebalgas porcelāna fabrikas. To saņēma Matīss Mežaks kā braucējs, kurš visvairāk laika pavadīja labojot un mēģinot dabūt pie dzīvības savu automašīnu.