Pasaules rallijkrosa čempionāta braucēji steidz mainīt komandas

Foto: Dace Janova, 4rati.lv

Aprīļa pirmajās dienās startēs ceturtā pasaules rallijkrosa čempionāta sezona. Čempionāta iekšējās intrigas un pilotu tirgus aktivitātes ar katru sezonu kļūst arvien sarežģītākas, daudzi neiztur. Līdz ar to šā gada čempionāta sastāvs piedzīvos lielas izmaiņas.

Šobrīd nav īsti skaidrs, piemēram, arī latviešu liktenis pasaules čempionātā un tas, vai latvieši vispār turpinās būs saistīti ar SuperCar klasi. Tomēr nojaust var.

Jānis Baumanis, kurš pērn World RX Team Austria rindās savu pirmo pilno sezonu noslēdza desmitajā vietā, pašlaik nav oficiāli apstiprinājis savu dalību pasaules čempionātā. Taču šķiet, ka nevis tāpēc, ka nebūtu ko apstiprināt, bet gan tāpēc, ka šajā pilotu tirgus spēlē tiek meklēts (vai ir atrasts) īstais brīdis paziņojumiem.

Tiesa gan, Baumaņa gadījumā ir dažas nojautas, kuras savelkot kopā izveidojas visai laba prognoze. Pirmkārt, ir skaidrs, ka Jānis startēs citā komandā, jo Team Austria nesen apstiprināja divus jaunus pilotus savās rindās: pieredzējušo vācieti ar lielu vācu salonauto čempionāta DTM pieredzi Timo Šaideru, kā arī zviedru Kevinu Eriksonu. Tas nozīmē, ka šai komandai brīvu vietu nav, bet Baumanis un otrs šīs vienības pērnais braucējs Timurs Timerzjanovs devušies uz citām sacīkšu mājām.

Timurs, savukārt, nesen izpļāpājās medijiem, ka turpinās braukt ar Ford Fiesta automašīnu, turklāt latvietis Baumanis būs viņa komandas biedrs. Baumanim atlika vien apstiprināt komandas biedra teikto, piekrītot šādam formulējumam.

Paralēli šīm runām vācu valodas medijos parādās vēl konkrētākas aprises – ir lielas aizdomas, ka abi minētie biedri apvienojuši spēkus ar austriešu bijušo pilotu un auto konstruktoru Manfredu Štolu, kurš ir gatavs ienākt pasaules rallijkrosa čempionātā ar savu komandu.

Mezgls atšķetinās

Šāds savienojums ir vairāk nekā loģisks, šķietami pat pareizāks nekā Jāņa un Timerzjanova starts pērn Team Austria rindās. Ieskats vēsturē:

2015.gadā Štols kā braucējs un auto būvētājs apvienoja spēkus ar citu austrieti, maksātspējīgo Maksu Puheru, izveidojot WRX Team Austria. Štols, kura darbības daļā bija tehniskā puse, bija viens no braucējiem, savukārt otrais pilots dažādu apsvērumu dēļ tika mainīts. Tā rezultātā pēdējā posmā Argentīnā pie iespējas startēs pasaules čempionāta posmā tika arī Baumanis. Jānis tikko bija nodrošinājis Eiropas Super 1600 klases čempiona titulu, un jau septembrī (pirms Argentīnas posma) Štols piedāvāja Baumanim iespēju startēt komandas rindās 2016. gadā. Viss noritēja pēc plāna, turklāt Baumanis Argentīnā sasniedza ceturto vietu, kas līdz pat šim brīdim ir komandas augstākais rezultāts.

Pārsteigumi sākās 2016. gada sākumā, kad Puhera un Štola ceļi šķīrās – kā un kāpēc, publiski netika īsti pateikts, taču, acīmredzot, saimnieciski jautājumi neļāva abām pusēm sadarboties. Tas nozīmēja, ka Štols un viņa cilvēki, kas ieveda Baumani Team Austria sastāvā, tālākajā komandas darbībā vairs nepiedalījās.

To, ka ne Jānis, ne Timerzjanovs nebija līdz galam priecīgi par Austrijas komandas sniegumu, varēja just sezonas gaitā. Abi gan saglabāja korektumu un par to publiski neizteicās, taču spriedze bija jūtama. Tāpēc arī nepārsteidza šīs ziemas runas, ka Jāņa/Timura ceļi ar Puheru šķiras.

Kas liek domāt, ka Štols?

Manfreda Štola aiziešana no pasaules čempionāta nenozīmēja, ka viņš apturējis darbību rallijkrosa virzienā. Visskaļāk par austrieti un viņa darbībām runāja rallijkrosa elektroauto būvēšanas sakarā.

Baumaņa un Štola sadarbības iespējamā atjaunošanās šķiet ļoti saprotama. Nojaušams, ka Baumaņu ģimene sadraudzējusies ar Manfredu, uzturot siltas attiecības tālu prom no sporta – Austrijas kalnos. Baumaņiem Badgašteinā ir sava bāzes vieta, kur pavisam netālu ir Štola tuvāko cilvēku uzturēšanās mītne. Kopīgi dalītas slēpju trases, kafija ar pīrādziņiem un līdzīgas kopīgas aktivitātes esot gana regulāras. Gandrīz jāatzīst, ka būtu jocīgi, ja Štols ienāktu pasaules čempionātā ar savu komandu, bet par braucējiem izvēlētos kādu citu nevis Baumani, kurš rallijkrosa vidē kotējas ļoti augstu. Domājams, Baumaņa tuvākās nākotnes mīkla ir atrisināta, tikai jāgaida oficiālais paziņojums. Sportiski būs interesanti – divām Austrijas komandām principiālākais konkurents jau zināms. Izrādās, viņi prot tāpat kā latvieši – dalīties, lai viens apēstu otru.

Starp citu, turpinot par Baumaņu ģimeni – pērn Super 1600 klasē piekto vietu sasniegušais Artis Baumanis paliks šajā klasē. Taču mainīta komanda: Artis pametis SET Promotion, lai dotos pie Rolfa Folanda Volland Racing brigādes. Komanda gatavo jaunu Audi automašīnu Super 1600 klasei, ar ko tad arī brauks Baumanis (ja komanda nepaspēs uz sezonas sākumu, tiks izmantotas Škoda Fabia automašīnas). Šim vajadzētu būt solim pareizajā virzienā, jo SET Promotion pērn šķita nedaudz zaudējam savas pārliecinošā klases līdera pozīcijas.

Ja par latviešiem SuperCar, tad papildinājumu citu braucēju bez Jāņa Baumaņa un Reiņa Nitiša, šķiet, nebūs. Arī Nitiša karjeras turpinājums pašlaik nav zināms. Reiņa komandas atbilde jau vairākus mēnešus ir: “Strādājam, lai varētu braukt.” Tātad jāgaida ziņas.

Citi pasaules varoņi

Galvenā starpsezonas ziņa ir pirmo divu pasaules čempionātu uzvarētāja Petera Solberga pāriešana no savas komandas uz Volkswagen Motorsport, kurā startēs kopā ar Johanu Kristofersonu. Būs interesanti vērot, kā Solbergam veiksies komandā, kurā viņš pats vairs nebūs – vismaz formāli – pats sev saimnieks. Starp citu, arī pirmais vai vienīgais pilots nē. Cik būs ļauts par uzvarām cīnīties Kristofersonam?

Pērnais pasaules čempions Matjass Ekstrems savā EKS komandā paturējis Tomi Heikinenu, turklāt guvis arī lielāku tehnisko atbalstu no Audi ražotāja. Tiek prognozēts, ka Ekstrems arī šogad būs čempionāta galvenais favorīts, taču aizstāvēt titulu nebūs vienkārši.

Peugeot Hansen vienība savās rindās paturējusi populāro un strauji progresējošo Sebastjanu Lēbu, kā arī priekšnieka dēlu Timiju Hansenu, kurš arī šogad varētu būt viens no čempionāta favorītiem.

Minētā Team Austrija ieguvusi nelielu nosaukuma koriģējumu – MJP Racing Team Austria, ar jau minētajiem Šaideru un Eriksonu.

Hoonigan Racing Division saglabās savu ekstravaganto duetu: Kens Bloks un Andreass Bakerūds.

Daudz runu ir par to, ka vairākas komandas čempionātu pametīs, bet dažas jaunas nāks vietā. Pārsteidzoši, ka viena no aizgājējām varētu būt OlsbergsMSE vienība, kurā savus pirmos divus gadus pasaules čempionātā aizvadīja Nitišs. Oficiāli gan tas nav apstiprināts, taču Andreasa Eriksona dēla Kevina nonākšana Austrijas komandas sastāvā par to varētu liecināt.

Šo ziņu varētu apstiprināt arī baumas, ka savu komandu veido bijušais pasaules rallija čempions Markuss Gronholms, kura dēls pērn aizvadīja ne pārāk spožu debijas sezonu OlsbergsMSE rindās. Komandā ne tikai startēja viņa dēls, bet arī pats savulaik skaitījās komandas konsultants. Otrs pilots, iespējams, varētu būt talantīgais soms Joni Vimans.

Pie aizgājējām var nākties pievienot arī Nitiša pērno komandu All-Inkl.com Munnich Motorsport (jācer, ka tas nav kāds Reiņa lāsts – abas viņa pārstāvētās komandas gatavojas “uz izeju”). Arī šajā gadījumā gan nav oficiālu paziņojumu. Tāpat arī aiziešana no pasaules rallijkrosa čempionāta oficiālās komandas statusa nenozīmē, ka šo vienību mašīnas nevar parādīties kā papildu dalībnieki pasaules posmos, kā arī Eiropas čempionāta SuperCar un Super 1600 rindās.

Iespējams, ka pasaules čempionātā pilntiesīgi varētu ienākt Žana Baptista Dibūra vienība. Runā, ka francūzis sev par komandas biedru varētu izvēlēties no Peugeot Hansen izstumto Davī Žannē.

Sarežģīts tirgus

Pasaules rallijkrosa čempionāts strauji izaudzis savā iekšējā darbībā, pielīdzinoties F-1, WRC un citu pasaules vadošo autosporta čempionātu norisēm. Jāatzīmē arī, ka strauji augušas cenas par braucēju atrašanos komandās – reizes trīs, četras nekā tas bija pasaules čempionāta debijas gadā. Tas nozīmē, ka gluži kā F-1, nepietiek ar to, ka braucējs spēj uzrādīt izcilus apļu laikus – arvien vairāk nozīmes ir sporta menedžeru un atbalstītāju darbiem un nedarbiem.

Izmantotie resursi:
www.autocross.lv