Auto Stils Līgo supersprintā banku paņem rīdzinieks Jeršovs
Info: LAF Preses dienests
Foto: Rolands Bobulis (Go4speed.lv)
Svētdien, 21. jūnijā, sporta kompleksā „333″ norisinājās otrais posms Latvijas kausa izcīņā Auto Stils supersprintā – „Līgo 333″. Cēsu Alus un Auto Stila atbalstītajā rallija supersprinta ieskaitē uz starta stājās 134 dalībnieki. Aizraujošā cīņā divās no 8 ieskaites klasēm uzvarēja rīdzinieks Ints Jeršovs. Vienlaicīgi ar Auto Stils supersprintu „333″ trasē savu debijas sacensību aizvadīja jaunā tautas autosporta projekta – Folkreisa pirmie dalībnieki. Folkreisa „Lielā sākuma” kausa izcīņā uzvarēja rencēnietis Jevgēņijs Bergs.
Supersprinta 2,5 km garais ātrumposms bija izveidots sporta kompleksa „333″ teritorijā ietverot gan dažāda rakstura grunts, gan asfalta posmus. Sportistiem šis ātrumposms bija jāveic trīs reizes, bet rezultātu veidoja divu labāko braucienu rezultāti.
Kroskartu klasē deviņu dalībnieku konkurencē nepārspēts palika 2008. gada Ziemeļeiropas čempions 125cm³ klasē rīdzinieks, 15 gadīgais Ralfs Sirmacis. Otro laiku uzrādīja ķeipenietis Dāvis Tobiass (14 gadi). Pēc trasē uzrādītā laika trešais finišēja igauņu sportists Pēps Langeprons (IC Kart 650), tomēr piemērojot koeficentu, kas izlīdzina dažādu motoru tilpumu radītās priekšrocības, uz pjedestāla 3. pakāpiena kāpa ikšķilietis Dzintars Ramats (13 gadi). Latvijas kroskartu braucējiem vienlaicīgi ar supersprinta kausa izcīņu šīs sacensības tika ieskaitītas Latvijas čempionātā CK125 klasē, kas sastāv gan no klasiskā autokrosa, gan rallijkrosa, gan arī rallija supersprinta.
VAZ Open klasē, kurā startēja 13 dalībnieki ar dažādu sporta klubu sagatavotu tehniku, savu dominanci turpināja smiltenietis Edgars Tralla (VAZ 2105). Edgars visos 3 braucienos uzrādīja ātrāko laiku savā klasē. Otrais finišēja valmierietis Gatis Liepiņš (VAZ 2105), zaudējot Trallam 3 sekundes. Trešais – Raivis Grīnfelds no Jelgavas (VAZ 2106). Turpmākajiem posmiem intriga paliek atklāta – kurš no VAZ klases braucējiem spēs cīnīties ar Edgaru Trallu par uzvaru?
Standarta automašīnu klasē ar motora tilpumu līdz 1,6 litriem (2WD 1600) šoreiz pārsteigumu sagādāja mārupietis Jānis Hāns (Honda Civic). Jānis ne tikai uzvarēja sacensību klases ietvaros, bet 19 sportistu konkurencē dominēja visos 3 braucienos, apsteidzot otrās vietas ieguvēju, Ivaru Cīrulnieku (Opel Corsa) no Inčukalna ar salīdzinoši lielu pārsvaru – 4,4 sekundēm. Vēl par sekundi Hānam piekāpās pieredzējušais sprintu un rallijsprinta braucējs rīdzinieks Normunds Orlovs (Toyota MR2).
Standarta automašīnu klasē ar motora tilpumu virs 1,6 litriem (1600+) pirms sacensībām tika prognozēta bezkompromisa cīņa par uzvarētāja lauriem, jo talsinieks Sandis Laukšteins ir bijis nepārspēts no paša supersprinta dzimšanas 2008. gada maijā. 18 gadīgais kuldīdznieks Jānis Kārkliņš atgūst ar vien labāku sportisko formu, tāpēc varēja sagaidīt, ka Laukšteins šoreiz no troņa varētu arī krist. Tomēr azartiskais Kārkliņš (Honda Civic) brauca nedaudz par agresīvu un zaudēja Laukšteinam (VW Golf 3) nepilnas 3 sekundes. Turpmākajos Auto Stils supersprinta posmos noteikti varam sagaidīt šī dueļa turpinājumu. Kurzemnieku pilnīgo dominanci šajā klasē šoreiz pārtrauca Andris Vovers (BMW 325) no Aizkraukles, kāpjot uz pjedestāla 3. pakāpiena. Jāatgādina, ka pirmajā supersprinta kausa izcīņā maijā 1,6+ klasē visu pjedestālu aizņēma kurzemnieki no Kuldīgas un Talsiem. Interesanti, ka Vovers ir pirmais sportists, kurš startē ar aizmugures piedziņas automašīnu un ir spējis supersprintā pārspēt ar VW, Honda un Renault automašīnām startējošos sportistus.
Standarta automašīnām ar visu riteņu piedziņu bez turbīnas (4WD), līdzīgi, kā VAZ un 1,6+ klasēs turpina dominēt viens sportists – kuldīdznieks Jānis Ivanovskis (BMW 325ix). Arī šajā klasē turpinājās derbijs – Kurzeme pret Vidzemi, jo kā otrais un trešais finišēja sportisti attiecīgi no Smiltenes un Cēsīm. Smiltenietis, 2008. gada Ziemeļeiropas rallijkrosa čempions Jānis Aleksejevs (Audi 90) piekāpās Ivanovskim par 8 sekundēm, bet par nepilnām divām apsteidza 3. vietas ieguvēju cēsnieku Edgaru Avenu (Subaru Legacy). Interesanti, ka Avens, savukārt par 0,9 sekundēm 4. vietā atstāja vēl vienu kuldīdznieku – Māri Druvu, kurš startē ar to pašu automašīnu, ar kuru brauc Jānis Ivanovskis (BMW 325ix).
Īstas milžu cīņas norisinājās ātrajā 4WD+, jeb standarta turbo klasē. Matīss Mežaks, Ainārs Eikerts, Andris Kulbergs, Kaspars Šimkus, Ints Jeršovs, Kārlis Nebars, Jānis Dūcis un citi šīs klases sportisti sarīkoja lielisku šovu sanākušajiem skatītājiem. Jau pirmajā braucienā uz uzvaru pārliecinoši pieteicās Andris Kulbergs (Mitsubishi Lancer Evo 6) no Rīgas, uzrādot absolūti labāko laiku – par 3 sekundēm uz 2,5 km apsteidzot pieredzējušo rallistu Matīsu Mežaku (Mitsubishi Lancer Evo 9). Tomēr, līdzīgi kā rallija trasēs, arī supersprintā trase nebeidzas līdz ar finiša elektronisko staru. Lielisku tempu uzņēmušais Andris Kulbergs uzvaru braucienā un visā kausa posmā pazaudēja jau 10 m aiz finiša līnijas, nogāžot trases konfigurācijas elementus, un par to saņemot ievērojamu laika sodu – 30 sekundes. Nākamais uz „finiša grābekļa” uzkāpa daudzkārtējais rallijsprinta čempions no Rīgas rajona Jānis Dūcis – arī viņš jau iegūtu 1. vietu klasē zaudēja tur pat, kur Kulbergs – 5 metrus aiz finiša līnijas. Savukārt cits rīdzinieks, universālais sportists Ints Jeršovs (Subaru Impreza) stabili un bez sodiem nobrauca visus 3 braucienus, izcīnot savu otro uzvaru 4WD+ klasē supersprintā. Par 2. vietu norisinājās cīņa līdz pat 3. brauciena pēdējiem metriem, kurā kā uzvarētājs un otrās vietas ieguvējs finišēja cēsnieks Kārlis Nebars (Subaru Impreza) par 0,04 sekundēm apsteidzot Matīsu Mežaku no Ikšķiles. Andris Kulbergs Mežakam piekāpās par 0,3 sekundēm, tādējādi, pirmo 4 vietu ieguvēji šajā klasē finišēja 2 sekunžu ietvaros.
Ints Jeršovs (Audi Quattro) uzvarēja arī 4WD Open klasē (pilnpiedziņas sporta mašīnas ar turbo dzinējiem), par 0,2 sekundēm apsteidzot ādažnieku Kārli Goldmani (Subaru Impreza). Trešais šajā klasē finišēja vēl viens rīdzinieks – Mareks Brauns (Subaru Impreza).
Sporta vientilta piedziņas klasē (2WD Open) nepārspēts palika 2008. gada rallijsprinta čempions rīdzinieks Krists Kalniņš (VW Golf II). Otrais – ogrēnietis Dainis Ansons (Ford Focus). Trešais finišēja iepriekšējā posma neveiksminieks Edgars Balodis (Opel Astra) no Salaspils, piekāpjoties Ansonam par nepilnu sekundi. Arī šajā klasē neiztika bez drāmas – pazīstamais krosists Jānis Spīķis (Peugeot 206), līdzīgi, kā Kulbergs un Dūcis, vietu uz pjedestāla zaudēja dažus metrus aiz finiša – pārāk ātri veicot finiša līkumu viņš nogāza trasi veidojošo elementus.
Junioru, jeb U18 ieskaitē nepārspēts palika kuldīdznieks Jānis Kārkliņš (18 gadi) ar hondu, otrais — septiņpadsmit gadīgais valmierietis Atis Līcis (Renault Clio), bet trešais Mairis Laukšteins (17 gadi) no Talsiem, kurš brauc ar 1,6+ klases uzvarētāja, brāļa Sanda Laukšteina VW Golf III.
Auto Stils rallija supersprintu „Līgo 333″ atbalsta Cēsu Alus, SIA „Auto Stils serviss” un Autosport.lv.
Nākamais Auto Stils rallija supersprints norisināsies 26. jūlijā. Informācija un rezultāti www.autosport.lv.
Latvijas Folkreiss debitējis
Auto Stils Supersprinta ietvaros sporta kompleksā „333″ notika Latvijā pirmās Folkreisa sacensības. Izcili zemu izmaksu autosporta veids debitēja ar pirmajiem četriem dalībniekiem uz starta līnijas. Uzvaru guva rencēnietis Jevgēnijs Bergs, aiz sevis atstājot siguldiešus Juri Sirko, Edgaru Diļevku un Andri Stulpiņu. Tomēr svarīgāk par sportiskajiem rezultātiem bija uzzināt, kāds ir šis sporta veids, kāda ir izmantojamā tehnika, cik saistošs tas ir skatītājiem un potenciālajiem sportistiem.
Jau pirms sacīkstes Folkreiss bija radījis ažiotāžu. Tautas autosports domāts katram, kurš nevēlas investēt tehnikas attīstībā mežonīgus līdzekļus, taču vēlas izbaudīt cīņu ar konkurentiem kopīgā trasē. Sporta veida dārdzību ierobežo fakts, ka jebkuru mašīnu jebkurš klātesošais dienas beigās var iegādāties par fiksētu summu – 950 eiro, bet mašīnas saimnieks nedrīkst atteikties pārdot savu spēkratu. Tieši šī autosportam ļoti niecīgā summa radīja lielāko neizpratni pirms sacīkstes, jo Latvijas autosporta dalībnieki ieraduši tērēt krietni lielākus līdzekļus, lai piedalītos kopēja starta sacīkstēs. Pēc svētdienas notikumiem un piemēriem šis jautājums atkrīt – mašīnas ir maksimāli vienkāršas savā uzbūvē, lielāko ieguldījumu summu sastāda drošības prasību izpilde. Tiesa, pirmajā reizē neviens auto netika pārdots, lai arī pēc finiša interese par tehniku bija milzīga.
Arī izmantotās tehnikas dažādība sniedza labu piemēru, ka Folkreisa sacensībās var braukt ar jebkuru automašīnu. Uzvarētāja Jevgēnija Berga BMW automašīna savulaik uzbūvēta bez īpašiem mērķiem startēt sacīkstēs – savam priekam. Jura Sirko Mazda 323 tapa iepriekšējo divu nedēļu laikā. Sākotnēji tā bija iegūta kā rezerves daļu donors kādai autoservisā remontējamai līdzīgai mašīnai, bet turpmāk tika pārveidota par Folkreisa auto. Edgara Diļevkas Opel Ascona bija sena treniņiem būvēta automašīna, savukārt Andra Stulpiņa VW Golf I ir deviņdesmitajos gados rallijā startējusi mašīna. Tas nozīmē, ka šī nav tehnika, kas uzvarētu auto skaistumkonkursos vai tehnoloģiju cīņās, taču spēja sagādāt neaizmirstamas emocijas sportistiem par autosportam minimāliem līdzekļiem! Tieši tāds ir Folkreiss!
Svētdien dalībnieki aizvadīja sešus kvalifikācijas braucienus un finālsacīksti. Pēc tehnisku problēmu dēļ izlaista pirmā brauciena visus nākamos uzvarēja Jevgēnijs Bergs. Piecos braucienos otrais, bet vienā trešais bija Juris Sirko, kvalifikāciju noslēdzot otrajā vietā. Lieliski – ar uzvaru – kvalifikāciju sāka Edgars Diļevka, taču dzesēšanas šķidruma noplūde bojāja nākamos startus un kvalifikāciju Edgars noslēdza ceturtajā vietā. Andris Stulpiņš cītīgi izmantoja konkurentu kļūdas un neveiksmes, kvalifikācijā sasniedzot trešo vietu.
Finālbraucienā visai ātri kļuva skaidrs spēku samērs – Bergs uzvarēja, Sirko lieliski aizstāvējās pret Diļevkas uzbrukumiem cīņā par otro vietu, bet ceturtais palika Stulpiņš. Taču jāvērš uzmanība uz faktu, ka rezultāti kvalifikācijā un finālā ilgstoši saglabāja intrigu pateicoties Džokera aplim. Šis sacīkstes elements – no trases pamata apļa atdalīts fragments, gluži kā boksu celiņš F-1, — katrā braucienā katram dalībniekam bija obligāti jāveic vienu reizi. Līdz ar to uz pareizas stratēģijas rēķina pa reizei labākus rezultātus guva vājākas mašīnas īpašnieks.
Folkreisa pirmā sacīkste sagādāja daudz jaunas informācijas gan startējušajiem dalībniekiem, gan nākamajiem sportistiem, gan sacensību rīkotājiem un noteikumu autoriem. Zināmas nianses, kas tiks pieslīpētas uz nākamajām sacīkstēm gan tehniskajos, gan sporta noteikumos. Informēsim, kad un kur notiks nākamās sacīkstes, taču sportistiem ieteikums gatavoties 5. jūlija sacīkstei Smiltenē, Tepera trasē – pēc sākotnējām sarunām tieši kopā ar Latvijas autokrosa čempionāta posmu varētu notikt Folkreisa otrais demonstrējums.
Latvijas Automobiļu federācija 2009. gadu izsludinājusi par Folkreisa izveides un popularizēšanas gadu, savukārt jau nākamajās sezonās sāksies sporta veida attīstība reģionos, kas dalībniekiem sacensības padarīs ievērojami lētākas. Aizvadot reģionos savus seriālus to uzvarētāji vēlāk pulcēsies Latvijas finālā, noskaidrojot labāko Latvijas Folkreisa braucēju un klubu.
Par Folkreisu vairāk iespējams uzzināt www.autocross.lv, vai Latvijas Automobiļu federācijā.