Autokrosa braucēji gatavojas titulu sadalei Latvijas čempionātā

Foto: Autokross Latvia

Lai gan šķiet, ka Latvijas autokrosa čempionāts tikko tik ieskrējies, pēc mēneša seriāls būs noslēdzies. Kāda ir situācija klašu kopvērtējumos un, ko jau var prognozēt attiecībā uz medaļu sadali?

Augusta nogalē Smiltenē ceturtais posms, septembra sākumā Mūsā – piektais, un lieta darīta, čempionāts būs finišējis. Skaidrs, ka visus punktus parasti saliek pēdējā sacīkste. Taču priekšpēdējā cīņa bieži spēj sagādāt gan priekšlaicīgus čempionus, gan ieviest pēdējo korekciju kopvērtējumā, pēc kuras pēdējā posmā kādam līderim čempiontitula apstiprināšana ir tikai formalitāte.

1600 klasē zīmējums šobrīd šķiet visai vienkāršs. Edijs Ošs posmos ir par mata tiesu ātrāks nekā Kaspars Silenieks. Taču Oša nestartētais pirmais posms spēlē par labu Sileniekam: pat, ja Edijs uzvar Smiltenē un Bauskā, savācot arī abus bonusa punktus, Kasparam pietiek abas reizes būt otrajam. Tādā gadījumā punktu summa finišā ir 63:65 Silenieka labā. Tas nozīmētu, ka Sileniekam nav uzdevums neprātā mesties Ošam garām atlikušo posmu finālos, drīzāk jānodrošinās pret tehnikas problēmām – Vecpilī sezonas līderis finišēja ar uzkarsušu motoru. Cita lieta, vai Silenieks ir gatavs atlikušajos posmos ieslēgt “tūrisma režīmu”, bez cīņas atdodot abas uzvaras konkurentam? Domājams, ka cīņas vēl priekšā – varbūt piesardzīgākas, taču ne atceltas.

1600 klase ir viena no tām, kura sezonas laikā balansē uz dalībnieku skaita robežas punktu izspēlei. Līdzšinējos trijos posmos klases braucēji labi pastrādājuši, nodrošinot kvorumu. Taču tas kādā brīdī var arī neizdoties. Nolikuma ziņā vienu reizi atlikušajos posmos kļūdīties vēl drīkst – sezonā jābūt četriem ieskaitītiem posmiem. Ja, piemēram, Smiltenē notiek ļaunākais un klasei posma nav, tas spēlē par labu, protams, līderim. Tādā situācijā Sileniekam Bauskā pietiktu ar ceturto vietu, pat, ja Ošs savāc punktu maksimumu. Tomēr tīši radīts šāds scenārijs nešķiet iespējams – Kaspars šogad pietiekami daudz paveicis, lai klase vispār izdzīvotu, tāpēc iegāzt to dažu punktu iegūšanas dēļ būtu neveikli.

Ja Silenieks Smiltenē gūst uzvaru, kas nemaz nav nereāli, bet Ošs ir otrais, pēdējā posmā Mūsā viņam vienkārši jākvalificējas punktu gūšanai, tad lieta darīta. Ja vien nepiesakās kāds milzu pūlis ar dalībniekiem (to varētu paveikt lietuvieši, taču ar piemaksu dalībai Latvijas ieskaitē, kas diez vai pēdējā posmā kādam būs aktuāli). Ja Ošs Smiltenē nav otrais, tad izredzes uz čempiontitulu Mūsā ir minimālas.

Abu sekotāji ir Jānis Nagla un Mareks Tauriņš. Lai arī abi spēj parādīt zobus līderiem, reāli cīņā par čempiona titulu diez vai var iesaistīties. Viena posma brīnums vēl būtu pa spēkam, taču šobrīd brīnumam jānotiek abos posmos. Turklāt abi ir uz robežas tehnikas ziņā – ātrumkārbu problēmas moka kā vienu, tā otru, un tas maksā zināmu summu.

2000 Super klasē būtu bijis interesantāk, ja pirmā posma uzvarētājs Juris Smilga nebūtu izstājies Vecpilī jau treniņos, neiegūstot nevienu punktu. Tas līderi Ritvaru Kārkliņu turētu nervozākā situācijā nekā šobrīd. Scenāriji, kā Kārkliņš varētu netikt pie trešā čempiontitula pēc kārtas, šobrīd šķiet tuvu fantastikas žanram. Var spēlēties ar matemātiku, bet šobrīd Ritvars ir galvastiesu pārāk pār konkurentiem, un lai nāk tas pilots, kurš pēdējos posmos būtu gatavs pierādīt pretējo. Titula dalīšanas ziņā tas vienalga, šķiet, būs par vēlu.

Drīzāk interesanta cīņa veidojas par pārējām medaļām. Cik spēcīgs atgriezīsies Smilga? Vai stabilitāti pratīs noturēt Folkreisa absolventi Dainis Krūmiņš, Viesturs Plētiens un Juris Mesters, kuri ir tuvākie medaļu pretendenti vēl bez Kārkliņa un Smilgas?

Krūmiņš pēc neveiksmīga pirmā posma kā komēta uzlidojis līderu pulkā, sekojošajos posmos sarūpējot otrās vietas. Pret šādu lidojumu varētu būt grūti pretoties jebkuram citam top-5 iemītniekam, Dainis ir ceļā uz otro vietu. Statistiski Krūmiņš ieturētu stilu: debitējis krosā/Folkreisā 2017. gadā viņš debijas sezonā guva otro vietu Folkreisa Vasaras kausā (aiz Plētiena), togad arī Folkreisa rangā bija otrais, bet 2018. gadā sasniegta otrā pozīcija Krosa komisijas kausa izcīņā. Tiesa, šā gada vicečempiona tituls varētu būt ar krietni patīkamāku garšu nekā iepriekšējās otrās vietas. 2017. gadā Plētienam viņš piekāpās par vienu punktu, bet pērn pēdējā posmā Brenguļos jau svinēja kopvērtējuma uzvaru Krosa komisijas kausā, kad sekoja lēmums par rezultātu izmaiņām grupveida dzelteno karogu neievērošanas dēļ, sods tika arī Dainim…

Open 2500 klasē, šķiet, būs viens posms, par kuru kāds stipri kodīs pirkstos sezonas izskaņā – Pilskalni un Jānis Dreimanis, par kļūdas dēļ zaudēto uzvaru. Pašlaik šķiet, ka tieši tie zaudētie punkti var izšķirt uzvarētāju viņa un Armanda Plūmes duelī. Pilskalni un Vecpils parādīja, ka Plūme nav neuzvarams, Dreimanis varēja būt pirmais abos gadījumos (gūta tikai Vecpils uzvara). Ja tā, duelis ilgs līdz pēdējam posmam, bet Armanda rīcībā ir tas punktu pārsvars, kuru viņš guva un Jānis izkaisīja Pilskalnos. Abu spēku samēri pašlaik ir viena no lielākajām čempionāta intrigām.

Turklāt ir vēl viena nianse abu duelī – Ints Jeršovs. Bijušā čempiona tehnikas problēmu sērija šogad ir dramatiska, taču kaut kad tā beigsies. Ja tas notiks Smiltenē un Mūsā, viņš var būt abiem priekšā, vai ierindoties starp abiem līderiem. Skaidrs, ka Jeršovam ir visas izredzes uz sezonas bronzu (tāpat kā Armandam Pārupem, Aigaram Bajāram un pat Jānim Gustānam). Ja ar visiem minētajiem viss ir kārtībā, tad Ints šķiet tas, kurš pēdējos posmos varētu veikt spožāko izrāvienu. Viņa iejaukšanās līderu duelī var iedot papildu intrigu čempiontitula dalīšanā, jo punktu atšķirības starp Dreimani un Plūmi var nestaigāt vien trīs, četru punktu ietvaros, bet jau lielākā amplitūdā.

Žēl, ka klase šogad nīkuļo dalībnieku skaita ziņā, taču sportiski sezona veidojas ar aizraujošu finālu.

Atceroties Pilskalnu scenāriju nāk prātā līdzīgs notikums aprīļa beigās: toreiz Krosa komisijas kausa posmā Smiltenē Plūme bija drošā vadībā, taču kļūdas dēļ izstājās, atdodot uzvaru Dreimanim. Pilskalnos parāds tika atgūts… Jānis savu Pilskalnu kļūdu joprojām nespēj izskaidrot: “Skatījos un pētīju, kas notika, kāpēc sagriezos. Tā arī nesapratu, it kā nekādu lielu atšķirību ar iepriekšējiem apļiem nebija. Varbūt pie vainas vēlme braukt droši. Zināju, ka pārsvars ir liels, ka tikai jātiek līdz finišam. Varbūt tāpēc nebraucu savā režīmā, kas atņēma koncentrēšanos…”

VAZ Klasika cīņā Smiltenes posms būs īpaši izšķirošs. Ja Kalvis Tēts gūs uzvaru vai vienkārši lielu punktu skaitu, viņš uz pēdējo posmu dosies kā galvenais četmpiontitula pretendents. Klasē šobrīd trijos posmos trīs dažādi uzvarētāji – Tēts, Jānis Linde un Armands Ķēniņš. Kalvis var neuzvarēt, bet gan turēt savu līdzšinējo stabilitāti. Viņš visos posmos uzvarējis kvalifikācijas summā, bet pēc uzvaras Brenguļos ir bijis otrais aiz Lindes un Ķēniņa. Ar šādu statistiku var pietikt arī titulam.

Lindem jāsakopj rezultāti pēc ceturtās vietas Vecpilī – čempions slīd prom no līderu grupas? Jānis nešķita savā ādā Vecpils sacīkstē, lai gan posmu iepriekš braši uzvarēja Pilskalnos. Vecpils rezultāts var izrādīties sāpīgs cīņā par titulu.

Savukārt lielā intriga šobrīd attiecībā uz Ķēniņu. Jau Pilskalnu vājprātā viņš šķita gatavs uzvarai, taču fināla brauciena laikā notika viss iespējamais, lai Armands neko īsti nesasniegtu. Sekoja Vecpils ar absolūti pārliecinošu uzvaru. Prakse rāda, ka tiekot galā ar pirmo uzvaru panākumi var turpināties. Ja Ķēniņš uzvar arī Smiltenē, sezonas fināls Mūsā būs aizraujošs.

Starp citu, Armands VAZ klasē soļo pa ļoti līdzīgu taku kā Sandris Vigulis Folkreisa Vasaras kausā – abu braukšanas filozofija šķiet līdzīga, abi ilgi un lielām sirdssāpēm gāja pēc savas pirmās uzvaras, abi to ir sasnieguši. Vigulim pēc pirmās uzvaras uzreiz sekoja otrā. Kā veiksies Ķēniņam viņa nākamajā sacīkstē?

Šajā laika punktā VAZ Klasika, kopā ar Open 2500, veido vienu no lielākajām čempionāta intrigām.

B600 klasē kārtis klājas lieliski Mikum Neško. Pēc tam, kad igaunis Keivo Koivs dažādu iemeslu dēļ nav ticis pie labiem rezultātiem, lai gan sezonu sāka draudīgi, Mikus guvis divas uzvaras un vienu otro vietu. Tā ir spoža bāze atlikušajiem diviem posmiem. Kopvērtējumā tuvākais sekotājs Neško ir Lauris Brikainis, kurš allaž bijis līdera tuvumā, taču pagaidām tiešā cīņā garām tikt nav izdevies. Savukārt Vecpilī uzvarējušajam Viesturam Sproģim rezervētais pirmais posms Brenguļos un izlaistā sacīkste Pilskalnos pat ar maksimālu sezonas nogali čempiontitulu nesola. Turklāt Viesturam sevi vēl jāpierāda citās trasēs – specifiskajā Vecpilī viss ir kārtībā, bet, ko rādīs krosa klasika Smiltene un ātrā Mūsa?

Prognozes šobrīd diktē noteikumus Neško virzienā. Protams, ir vieta pavērsieniem, bet Mikum ir gan ātrums, gan stabilitāte, kombinācija, kuras citiem tik izteikti nav.

Viena no intriģējošākajām situācijām šobrīd ir Mini bagiju klasē, kura aizvadījusi par vienu posmu vairāk nekā pieaugušo klases (rallijkross Biržos, kas tiek vērtēts sezonas ieskaitē). Starp Daugirdu Dungvecki un Renāru Rungēvicu kopvērtējumā ir tikai viens punkts. Katrs no viņiem pratis sevi parādīt kā uzvarētāju, bet katram bijuši arī neveiksmīgi posmi. Viņu duelis, šķiet, izšķirs čempiontitula likteni pēdējā posmā. Uzvarēt posmos var arī Emīls Mirošņiks, Jānis Kozlovskis un, kā rādīja Vecpils posms, arī šogad īpaši strauji progresējušais Ažuols Dungveckis, taču kopvērtējuma uzvaras dalīšanai var izrādīties par vēlu. Lai gan šī klase tik tiešām nav prognozējama.

Labā ziņa ir tā, ka šogad, par spīti dalībnieku skaita panikai vairākās klasēs, visas kategorijas ir izpildījušas nosacījumu – vismaz astoņi braucēji sezonas laikā. Ja šis kritērijs kādā klasē nebūtu sasniegts, klases uzvarētājs nekļūtu par valsts čempionu.

Izmantotie resursi:
www.autocross.lv