2020. gada autokrosa sezonā pieci posmi un jauna bagiju klase
Foto: Kaspars Cikmačs, 4rati.lv
Nākamgad Latvijas autokrosa čempionātā un kausa izcīņā gaidāmas ievērojamas pārmaiņas, LAF Krosa komisijas padomei pēc konsultācijām ar sacensību rīkotājiem un sportistiem lemjot par kardinālām izmaiņām seriālu norisē.
Teiciens, ka krīze var būt arī iespēja, var tikt attiecināma uz Latvijas autokrosa čempionātu. Tā kā ievērojami augušas sacensību rīkotāju izmaksas, tajā skaitā medicīnas izdevumi un glābēji (no 2020. gada obligāta prasība visās trasēs), savukārt sportistu skaits, kas veido sacensību rīkošanas pamatbudžetu, paliek nemainīgs, komisijai bija jāatrod risinājums izmaksu mazināšanai vai saglabāšanai, nepieļaujot to kopējo pieaugumu organizatoriem un braucējiem. Vienlaicīgi ir uzdevums palielināt sacensību spriedzi un skatāmību, kas izriet no esošo trašu segumu īpatnībām, piemēram, apdzīšanas iespējas. Nelūdzot organizatoriem veikt šajā dienās neiespējamo — ieguldīt lielas investīcijas trašu seguma uzlabošanai, kardināli mainīta sacensību norise.
Plānotās izmaiņas paredz sacensību norises balstīšanu uz priekšbraucienu starta vietu izlozi, kā arī autokrosā tiek ieviests līdz šim rallijkrosā un Folkreisā izmantotais Džokera aplis. Tas nozīmē, ka rīkotājiem nebūs nepieciešams segt hronometrāžas izdevumus, kuru saglabāšana būtu kritisks, pat izšķirošs elements atsevišķu čempionāta posmu norisei. Turklāt sacensības kļūs neprognozējamākas, jo starta vietu izloze var nosūtīt prognozētos līderus uz zemākām starta vietām, savukārt Džokera aplis saasinās tiešās sportistu cīņas par pozīcijām. Džokera aplis var atrisināt apdzīšanas problēmas, kas veidojas brīžos, kad trases segums ir pārāk smilšains un izmantojama ir tikai viena braukšanas trajektorija, kas izslēdz apdzīšanas iespējas.
Attiecīgi, šīs izmaiņas gan atvieglo sacensību rīkotāju izdevumu nastu, gan palielina sportisko intrigu sacensībās, kas veicinās skatītāju interesi par autokrosa cīņām.
Vēl nozīmīgas izmaiņas būs 1600 un 2000 Super priekšpiedziņas klašu apvienošana. Vēsturiski Latvijas autokrosā allaž bijušas divas priekšpiedziņas kategorijas, taču daudzus gadus tās viena vai otra piedzīvojušas ievērojamus dalībnieku skaita kritumus, faktiski konkurējot savā starpā. Mazs dalībnieku skaits klasēs samazina čempiontitula prestižu un vērtību, turklāt nemitīga kādas klases dalībnieku skaita uzturēšana ir sarežģīta gan sportistiem klases iekšienē, gan organizatoriem. Lai atteiktos no mākslīgi uzturētām klasēm, 1600 un 2000 Super kategorijas nākamgad startēs kopīgos braucienos. Tā kā 1600 klase šogad formāli izpildīja uzdevumu, noturot nepieciešamo dalībnieku skaita kvorumu, tās Latvijas čempionāta ieskaite tiks saglabāta 2000 Super klases ietvaros – čempiontituls tiks izspēlēts un 1600 klases atdzimšana iespējama, ja 2020. gadā tā regulāri pratīs sapulcēt nepieciešamo dalībnieku skaitu punktu saņemšanai (septiņi sportisti). Tehniski klases ir apvienojamas bez sarežģījumiem un papildu izmaiņas sportistiem nav nepieciešamas – klašu vienlīdzību nodrošina jau pastāvošā mašīnas minimālā svara attiecība pret motora darba tilpumu.
No nākamā gada autokrosā paredzēts ieviest arī jaunu sacensību klasi – Junior Xtreme. Tā tiks veidota uz līdzšinējās B600 klases pamatiem, izmantojot šajā klasē esošos bagijus, kuru motoru darbība tiek ierobežota līdz 9500 apgriezieniem. Šī klase paredzēta jaunajiem sportistiem vecumā no 10 līdz 14 gadiem, kas kalpos par lielisku pārejas periodu no bērnu kategorijām, piemēram, Mini bagijiem uz pieaugušo autokrosu. Kopumā B600 klase tiks pārdēvēta par Xtreme klasi, idejiski pielīdzinot to analogam Ziemeļeiropā, NEZ sistēmā.
Ar mērķi 2020. gadā un turpmākajos gados samazināt braucēju izdevumus, būtiskākā izmaiņa tehniskajos noteikumos ir atvērt iespēju turpmāk izmantot E85 degvielu, bet palielinot prasības drošības ekipējumam un mašīnu degvielas sistēmai.
Izmaiņas piedzīvos arī Krosa komisijas autokrosa kausa izcīņa, kurā tiks izdalītas papildu klases: līdzšinējai Krosa komisijas kausa pamata ieskaitei (apvienotas LČ klases 1600, 2000 Super, Open 2500, VAZ Klasika) tiks pievienota amatieru 2000 kub. cm vienas ass piedziņas klase, kura tiks dalīta arī priekšpiedziņas un aizmugures piedziņas ieskaitēs. Tiek saglabātas arī amatieru reģionālās klases, piemēram, VAZ amatieru kategorijas. Šobrīd svarīgākais būs izstrādāt vienotus amatieru autokrosa tehniskos noteikumus, kas turpmāk kalpos par bāzi vienas trases jeb klubu, reģionu un Krosa komisijas kausa izcīņas seriāla ietvaros.
2020. gada Latvijas autokrosa čempionāts tiks aizvadīts piecos posmos – Brenguļos, Vecpilī, Jēkabpils puses Pilskalnos, Smiltenē un Bauskā. Autokrosa dalībnieki varēs aizvadīt cīņas arī Krosa komisijas kausa izcīņā. Vasarā tiek plānots autokrosa festivāls Daugavpils autotrasē, ar mērķi veicināt sporta veida attīstību Latgales reģionā. Savukārt visu Krosa komisijas disciplīnu – autokrosa, rallijkrosa un Folkreisa – braucējiem pirms sezonas būs iespēja aizvadīt testu dienas. To ietvaros dalībnieki varēs veikt pilnu sporta mašīnu tehnisko apskati, kā arī veikt izmēģinājumu braucienus.
Latvijas rallijkross un Folkreiss starpsezonā piedzīvos mazāk dramatiskas pārmaiņas, lielākoties saglabājot līdzšinējos sacensību noteikumu principus. Krosa komisijas padome šobrīd aktīvi gatavo nākamā gada sacensību nolikumus un tehniskos noteikumus, kam sekos veikto izmaiņu skaidrojums sportistiem un līdzjutējiem.
2020.gada Latvijas autokrosa čempionāta kalendārs:
1.posms — 16.maijs, Brenguļu autotrase
2.posms — 19. jūlijs, Vidsala, Pilskalnu autotrase
3.posms — 01. augusts, Vecpils autotrase
4.posms — 23. augusts, Smiltene, Tepera trase
5.posms — 05.-06. septembris, Bauska, Mūsa Raceland
Informāciju sagatavoja:
Viesturs Saukāns