Ziemas krosa sezona – kaujas gatavībā

Foto: Kaspars Cikmačs, 4rati.lv

Vēl jāapbalvo šā gada labākie, kad Folkreisa saime jau gatavojas 2025. gada aktivitātēm. Zināmi kalendāri un interesanti jaunumi!

Ziemas sezona – kaujas gatavības režīmā!

Folkreisa Ziemas kauss un arī autokrosa Ziemas kausa izcīņa paredzēta laikā no šā gada 7. decembra līdz 2025. gada 9.martam. Šajā laikā, lai abos seriālos notiktu ieskaite, jāaizvada vismaz trīs posmi, bet ieskaites sacensību maksimālais skaits – pieci posmi. Pašlaik ziemas sacīkstes gatavojas organizēt Ludzas, Bauskas, Aizkraukles un Brenguļu rīkotāji, bet sacensību norises laiks un vieta būs atkarīgs no laika apstākļiem. Nav izslēgta arī citu trašu iesaiste Ziemas kausa norisē!

Iepriekšējo ziemas sezonu prakse rāda, ka sastādīt noturīgu kalendāru mūsu mainīgajās ziemās ir neracionāli, jo sezonu vairāk ietekmē formālas sacensību pārcelšanas. Taču lieliski strādā sacensību norise, reaģējot uz konkrētām laika apstākļu iespējām. Ja redzams, ka nedēļas nogalē būs sals, jābūt gataviem, ka būs sacensības!

Publicēts Ziemas kausa nolikums

Kopš pagājušās nedēļas publicēts 2025. gada Ziemas kausa nolikums gan Folkreisam, gan autokrosam. Kopumā sacensību norise paliek līdzšinējā, taču ir dažas nianses, kuras ietekmēs sacensību gaitu.

Folkreisa Ziemas kausa nolikums 2025

Autokrosa Ziemas kausa nolikums 2025

Kā ik gadu, mainās Junioru kausa dalībnieku vecuma cenzs. Sākot ar 2025. gada 1. janvāri par Folkreisa Junioru kausa dalībnieku tiks uzskatīts braucējs, kurš dzimis 2007. gadā vai vēlākajos gados. Taču, ja izdosies kādu no Ziemas kausa posmiem piedzīvot vēl šā gada decembrī, aktīvi joprojām skaitīsies arī 2006. gadā dzimušie juniori.

Izmaiņas, kas var ietekmēt rezultātu veidošanos – sākot ar Ziemas kausa sezonu visu braucienu (treniņi, kvalifikācija, pusfināli, fināli) dalībniekiem starta laukumā jāiebrauc ar savas automašīnas motora spēku. Respektīvi, tiek izslēgti gadījumi, kad mašīnu starta laukumā iestumj, ar mērķi veikt tikai nepieciešamos centimetrus pāri starta līnijai, lai braucējs skaitītos startējis (šie centimetri joprojām būs izšķiroši startēšanai/nestartēšanai, taču, lai līdz tiem tiktu, mašīnai startā jāspēj iebraukt saviem spēkiem, nevis stumjot).

Vēl viena nianse, kas rezultātu veidošanos var padarīt dramatiskāku – Folkreiss atgriežas pie vēsturiskā soda par pāragru startu kvalifikācijas braucienā: pāragrs starts = -5 punkti rezultātu tabulās. Šāda prakse tika izmantota Folkreisa pirmsākumos, taču vēlāk sods tika padarīts maigāks, kad pieci punkti tika atņemti no braucienā iegūtajiem punktiem. Tātad, vēl šogad, ja braucējs guva brauciena uzvaru, bet bija startējis pāragri, viņš izcīnīja 15-5 punktus. No nākamās sezonas būs 0-5 punkti. Braucējs gan formāli vietu saglabās (sekotāji netiks celtu uz augšu).

Šāds lēmums atgriezties pie saknēm veikts vairāku iemeslu dēļ. Pirmkārt, šādi tiek mazinātas spekulācijas, ka kāds apzināti vei pāragru startu, lai iegūtu labu pozīciju finišā, kas pat ar visu sodu nestu vairāk punktu nekā startējot korekti. Otrkārt, iespēja ar vienu neapdomīgu kustību iznīcināt savu sacīksti varētu likt braucējiem vairāk koncentrēties tieši uz starta brīdi. Aptuvenā statistika rāda, ka pāragra starta situāciju maigākajā soda variantā bijis vairāk nekā iepriekš, kad šāda kļūda maksāja dārgāk.

Nojaušot argumentu, ka sods ir pārāk bargs un izšķirošs, atbilde ir viena – uzmanies, domā līdzi, nepārkāp noteikumus!

Jaunajā nolikumā precizēta arī trases situāciju izskatīšanas kārtība. Vēl bez atgādinājuma, ka pie tiesnešiem uz situāciju izskatīšanu drīkst ierasties tikai braucējs vai tā licencēts pārstāvis, tiek papildināts, ka sākotnēji situācijas izskatīšanai var iesniegt ne vairāk kā divus video par konkrēto incidentu. Braucēja paša ziņā ir, kurus un kā iegūtus video viņš tiesnešiem piegādāt. Tajā pašā laikā netiek izslēgta iespēja, ka situāciju izvērtējošais tiesnesis var ieteikt iesniegt vēl kādu video, lai papildinātu pierādījumu klāstu.

Šis tiek ieviests, lai situāciju izskatīšanu padarītu mazāk haotisku un braucēji situāciju pierādījumus iesniegtu mazāk stihiski, kas dažkārt lietu izskatīšanu pārvērš ilglaicīgā polemikā.

Attiecībā par tiesnešu un sportistu mijiedarbību, tiek uzsvērts, ka gaidāmajā sezonā sacensību vadītāji atgriezīsies pie soda punktu sistēmas ievērošanas, piešķirot ne tikai sodu konkrētajā epizodē, bet par pārkāpumu piešķirot arī soda punktus sezonas ietvaros. Sasniedzot konkrētu soda punktu daudzumu sportistam, lai atgrieztos uz starta nākamajos posmos, vismaz vienu sacīksti būs jāpavada tiesneša amatā. Sistēmas uzdevums nav par katru cenu kādam no braucējiem atņemt sacīksti, bet gan “izķert” regulāros pārkāpējus un ļaut viņiem iepazīt sacensību norisi no otras – tiesnešu – puses. Prakse rāda, ka sportista nonākšana tiesnešu rindās ievērojami izmaina izpratni gan par incidentu izvērtēšanu, gan tiesnešu darbu kopumā.

Starp citu, braucēji, kuri noslēguši savu karjeru vai ņem pauzi sportošanā, vienmēr ir īpaši gaidīti tiesnešu pulkā!

Ziemas kausa nolikumā publicēta arī precizēta un paplašināta sodu tabula, kurā uzskatāmāk redzama “maksa” par veiktajiem pārkāpumiem. Līdz vasaras sezonai LAF Krosa komisija izdos arī materiālus par tiesāšanas pamatprincipiem klasiskajās situācijās.

Zināms Vasaras kausa kalendārs!

Folkreisa Vasaras kauss un arī Krosa komisijas autokrosa kauss norisināsies septiņos posmos, turklāt jaunais kalendārs paredz kādu aizraujošu niansi.

Vasaras sezona sāksies aprīļa beigās ar tradicionāli grandiozo Smiltenes posmu. Sekos cīņa Aizkrauklē, ceļojums uz Kurzemi – Priekule, Bauskas autokrosa versija, tad ekspedīcija uz Ludzu, kam sekos posms Brenguļos. Sezonas fināls būs ekstravagants – vēlreiz Bauskā, Mūsa Raceland trasē, taču šoreiz Mūsas rallijkrosa aplī – asfalta daļas var sajaukt kārtis sezonas līderiem!

Folkreisa vēsturnieki noteikti pamana, ka Vasaras kausā nav Vecpils autotrases. Leģendārajā trasē aizvadītas 33 Folkreisa sacensības, un cīņas bez pārtraukuma noritējušas kopš 2011. gada, kad Liepājas puses cīņu vieta tika izveidota. Nākamgad Vecpils komandai Folkreisā pārtraukums, lai 2026. gadā atgrieztos vēl labāki un stiprāki!

Vasaras sezonā – reģionu kausu izcīņas!

Vēl viena atgriešanās pie Folkreisa saknēm – reģionu kausa izcīņas! Tālajā 2010. un 2011. gadā Folkreisā jau tika aizvadīts ne tikai Ziemas un Vasaras kauss kā galvenie seriāli, bet arī vēsturisko novadu (Vidzeme, Kurzeme, Zemgale, Latgale) iekšējie seriāli. Šoreiz gan formāts būs mainījies – reģiona uzvarētāju noteiks nevis reģiona sacensības, bet reģiona braucēji. Turklāt novadu līderiem vēl nebūs garantēta sezonas uzvara, par tās ieskaiti visiem kopā būs jāpacīnās!

Reģionu uzvarētāji tiks noteikti trijās ieskaitēs: Zemgale, Kurzeme un Latgale. Vidzemnieki kā vēsturiski kuplākais reģions dalībnieku skaita ziņā šajā gadījumā būs skatītāju lomā.

Par norisi. Par piemēru ņemsim Kurzemes reģionu. Visi kurzemnieki, kuri piedalīsies 2025. gada Folkreisa Vasaras kausa posmos, savā starpā tiks sarindoti secībā, kādā noslēguši attiecīgo sacīksti (respektīvi, izvilkti no kopējiem rezultātiem, kā šobrīd Debitantu kausā). Par savām pozīcijām braucēji saņems attiecīgo punktu daudzumu, veidojot Kurzemes kausa sezonas kopvērtējumu. BET! Lai Kurzemes kauss tiktu ieskaitīts kā noticis, sezonas laikā uz starta būs jāizbrauc par pieciem kurzemniekiem vairāk nekā iepriekšējā gadā (šajā gadījumā 2024.). Tātad, lai Kurzemes kauss būtu noticis, nākamvasar uz starta kaut reizi jābūt bijušiem 18 Kurzemes pārstāvjiem (jo šogad 13). Kur viņi radīsies – pašu kurzemnieku ziņā!

Šāda pati shēma attiecībā uz Latgales un Zemgales braucējiem. Precīzi dalībnieku skaitļi un nosacījumi tiks precizēti reģionu kausu nolikumos. Reģionu kausu izspēle notiks tikai pamatklases ietvaros.

Reģionu kausu norise šādā versijā paredzēta, lai novados vairāk un ātrāk veidotos vietējās interšu grupas, kas audzētu dalībnieku skaitu un interesi par Folkreisa sacensībām. Augošs vietējo braucēju skaits radīs arī lielāku skaitītāju interesi attiecīgajā reģionā, no kā, savukārt, var augt jaunas sportistu un tiesnešu paaudzes, kas tik ļoti nepieciešams katram sacensību rīkotājam.

Iespēja (pēdējā?) RWD braucējiem!

Vērojot izcilo Folkreiss 4WD klases attīstību, savu vārdu arvien skaļāk kuluāros saka aizmugures piedziņas, jeb RWD automašīnu potenciālie braucēji. Savulaik (atkal atgriešanās pie saknēm!) Folkreisā notika arī Klasika ieskaite, tomēr tā iznīka dalībnieku trūkuma dēļ. Iemesls šķietami objektīvs – lai sagatavotu RWD automašīnu regulārai cīņai par uzvaru kopā ar priekšpiedziņas auto, Folkreisa auto pirkšanas summa 950 eiro bija pārāk maza.

Šobrīd Folkreiss izsaka piedāvājumu uz vasaras sezonu: RWD kā atsevišķa klase tiek uzaicināta piedalīties 2025. gada Vasaras kausa aktivitātēs, kas sāksies brīdī, kad uz starta būs gatavi izbraukt vismaz seši dalībnieki! Automašīnu fiksētā pirkšanas summa – 2350 eiro.

Starp citu, RWD automašīnām nav un nebūs aizliegts startēt arī pamatklasē (kopā ar FWD), taču tādā gadījumā spēkā būs 950 eiro režīms. Atgādinām, ka Ziemas kausā RWD automašīnas pamatklasē var startēt ar ielas radžu riepām (pārējiem – bezradžu riepas).

Lieliskās līdzšinējās ieskaites – spēkā!

Nav šaubu, ka līdzšinējās Folkreisa ieskaites visas kā viena sarūpējušas lieliskas cīņas kā trasēs, tā kopvērtējumu tabulās. Tāpēc ar prieku sagaidīsim nākamos uzvarētājus Ziemas un Vasaras kausā, Junioru, Dāmu, Debitantu, komandu un Folkreiss 4WD ieskaitēs!

Ar Folkreisu kopā arī autokrosa Ziemas kauss, kurā braucēju iepriekšējā pieredze netiek ierobežota, kā arī Krosa komisijas kauss vasaras sezonā braucējiem bez vērā ņemamas iepriekšējās pieredzes čempionātu un starptautisko sacensību līmenī.

Būs sportiski intriģējošs 2025. gads!

Izmantotie resursi:
www.autocross.lv

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *