Foto: Kaspars Cikmačs, 4rati.lv

Norvēģijā, Oslo aizvadīta kārtējā NEZ Ziemeļeiropas zonas sapulce, kas bija apvienota ar Starptautiskās Automobiļu federācijas (FIA) reģionālo sporta kongresu. Latvijas Automobiļu federācija kopš NEZ sistēmas pirmsākumiem aktīvi darbojas ziemeļvalstu savienībā, kas palīdz Latvijā rīkot starptautiska līmeņa sacensības, kā arī sportistiem atrast spēcīgu konkurenci reģionā. Arī 2017. gads nebūs izņēmums, jo Latvijā notiks NEZ sacensības dažādos sporta veidos.

NEZ Ziemeļeiropas zonā ietilpst Baltijas valstis, Norvēģija, Zviedrija, Somija, Dānija, Krievija, Baltkrievija un Islande.

Par pēdējo gadu spožāko progresu NEZ sistēmā uzskatāms NEZ Kroskartu čempionāts, kas dažu sezonu laikā izaudzis līdz vairāku simtu dalībnieku lielam bērnu, jauniešu un pieaugušo seriālam ar valstīs vienotiem tehniskajiem noteikumiem. Latvijas pārstāvis NEZ Kroskartu komisijā Jānis Beļakovs: “Līdzšinējais progress kroskartu kustībā ir milzīgs, ko atzīmē ne tikai NEZ valstu iekšienē, bet arī FIA līmenī, kas provocē līdzīgu noteikumu un seriālu veidošanu visas Eiropas mērogā. Nākamgad NEZ Kroskartu čempionāts atkal viesosies arī Latvijā. Seriālam būs trīs posmi – maijā Zviedrijā, jūlijā Latvijā, 333 trasē, un augustā Somijā. Latvijas sportistiem jāgatavo spēki un tehnika jūlija sacīkstei!”

Šogad par lieliskiem tika novērtēti abi NEZ Rallijkrosa čempionāta posmi, kas notika 333 trasē un jaunajā Biķernieku rallijkrosa trasē, kurā NEZ sacīkste kalpoja par labu izmēģinājumu, organizatoriem gatavojoties pasaules rallijkrosa čempionāta posma uzņemšanai. Arī nākamgad NEZ Rallijkrosa čempionāts atgriezīsies 333 trasē – kopā ar minēto kroskartu posmu jūlijā. Pārējie NEZ Rallijkrosa posmi notiks Lietuvā, Dānijā un Somijā. Latvijas pārstāvis NEZ Rallijkrosa komisijā Viesturs Saukāns: “NEZ Rallijkrosa komisija izskatīja iespēju kardināli mainīt čempionāta tehniskās prasības un sporta nosacījumus. Tomēr komisijas pārstāvji atzīmēja, ka NEZ Rallijkrosa čempionāts ir unikāls ar savu atšķirīgumu no ierastajiem nacionālo un FIA līmeņa seriālu noteikumiem, tāpēc tas – vismaz pagaidām – jāsaglabā līdz šim zināmajā formātā. Tas gan nenozīmē, ka netiek veikta analīze par citiem sportiskajiem formātiem un tehnisko noteikumu principiem. Kopā ar progresējošu Latvijas nacionālo rallijkrosu nākamā gada NEZ posms 333 trasē būs lielisks autosporta festivāls.”

Nākamgad turpināsies arī NEZ Rallija čempionāta norise, tiesa, ar mainītu čempionu noskaidrošanas principu. LAF pārstāvis NEZ Rallija komisijā Jānis Krastiņš: “Komisija nolēma nākamajā gadā NEZ Ziemeļeiropas Rallija čempiona titulus izspēlēt vienīgi R2 grupas automašīnu klasē un Junioru ieskaitē. Posmi norisināsies Somijā, Latvijā (Rallijs Latvija), Zviedrijā un Dānijā. Turklāt kalendārs izveidots tā, lai sportistiem būtu iespēja braukt gan ziemas apstākļos (Somija), gan grunts un asfalta ceļu sajaukumā (Latvija), gan jāpiedzīvo skandināvu grunts segums (Zviedrija), gan asfalta rallijs (Dānija). Papildus iespējams, ka tiks aizvadīta NEZ kausa izcīņa VAZ klasei, kur divi posmi varētu notikt Latvijā, viens – Igaunijā. Četri posmi paredzēti arī vēsturisko automobiļu regularitātes NEZ čempionātā. NEZ Rallija sistēmā katrs sev var atrast iespēju startēt starptautiskā līmenī.”

Arī Latvijas autošosejas sacensības daudz iegūs no darbības NEZ sistēmā. Nākamā gada pavasarī Rīgā tiks aizvadītas sacensības ne tikai jau popularitāti ieguvušajā Legends klasē, bet arī Porsche Carrera un pat Camaro kausā. Latvijas pārstāvis NEZ Šosejas komisijā Jānis Ducmanis: “Apstiprināts, ka Biķernieku trasē 28. – 30. aprīlī notiks pirmais no trim NEZ posmiem ļoti interesantās klasēs. Legend Cars gaidāms vairāk nekā 30 dalībnieku no Latvijas, Somijas, Zviedrijas, Krievijas, Īrijas, iespējams Igaunijas un Gruzijas. Porsche Carrera GT3 Cup būs īpašs notikums līdzjutējiem – jaunākas paaudzes Porsche spēkrati Biķerniekos līdz šim nav redzēti. Sagaidām 15 līdz 20 dalībniekus no Somijas, Zviedrijas, Igaunijas, Lietuvas un, iespējams, Latvijas. Paredzēts arī V8 Thundercars, jeb Camaro Cup posms, kurā uz starta gaidām ap 15 līdz 20 dalībniekus no Zviedrijas, Somijas un Igaunijas. Pavasarī Biķerniekos uz starta arī ievērojami paplašināts BMW 325 kauss, kurā uz starta vajadzētu būt aptuveni 20 dalībniekiem no Igaunijas, Somijas, Lietuvas un Francijas. Saturiski šīs sacensības šosejas disciplīnā būs visspēcīgākās! Atlikušie divi NEZ posmi notiks Pērnavā un sezonas otrajā pusē arī Somijā.”

Latvijas drifta sacensību kvalitāte un vēriens jau vairākus gadus augstu novērtēts arī starptautiski. Līdz ar to NEZ Drifta darba grupa izteikusi vēlmi NEZ sacensības nākamgad atkal redzēt Latvijā. LAF pārstāve NEZ Drifta darba grupā Elīne Berķe: “2017. gadā NEZ drifta čempionāts atkal notiks Latvijā, pārējie posmi arī Somijā, Igaunijā un Zviedrijā. Latvijā šīs būs vienas no sezonas lielākajām sacensībām, kuras notiks Biķerniekos. Paredzam, ka sezonā kopumā NEZ Drifta seriālā startēs ap 80 dalībnieku no septiņām valstīm. Savukārt galvenais NEZ drifta kopējais uzdevums nākamgad būs sagatavot braucējus topošajiem FIA drifta noteikumiem. Starptautiskā Automobiļu federācija ļoti aktīvi uzsākusi šīs disciplīnas attīstīšanu un vienotu noteikumu un dokumentu izstrādi. Šajā procesā jāpiedalās kā NEZ Drifta darba grupai, tā nacionālajām federācijām kopumā.”

NEZ un FIA uzsākusi jaunu tradīciju – kopā ar Ziemeļeiropas zonas valstu sapulcēm aizvadīt arī FIA reģionālo kongresu. Ja NEZ iekšējais uzdevums ir veidot komunikāciju starp iesaistītajām desmit valstīm, ļaujot sportistiem un rīkotājiem darboties starptautiskā līmenī, tad FIA ar šādu tikšanos palīdzību informē par tendencēm pasaules autosportā. LAF ģenerālsekretāre Linda Medne par FIA reģionālajā kongresā piedzīvoto: “Vispirms ar gandarījumu jāatzīst, ka ļoti daudzās autosporta jomās Latvija un LAF ir ne tikai līdzvērtīga ar Eiropas autosporta norisēm un izpratni, bet pat ievērojami apsteidz to. Tajā pašā laikā mēs daudz vairāk esam spiesti cīnīties par sacensību dalībniekiem un to skaitu, kas daudzās valstīs nav izteikta problēma. Tikmēr sadarbojoties ar FIA ir iespējams iesaistīties dažādu projektu realizēšanā. Piemēram, šobrīd FIA liek uzsvaru uz tā sauktajām tautas disciplīnām – driftu, kroskartiem, Gymkhana un citiem. Tautas sports ir joma, kas mums ir ļoti aktuāla. Kongresā, kā ierasts, īpaša uzmanība tika veltīta drošības jautājumiem. Šogad uzsvars tika likts uz sportistu drošību, tajā pašā laikā atsvaidzinot klātesošo zināšanas arī par skatītāju, tiesnešu un visu citu iesaistīto personu drošību sacensību laikā. Vēl viena Latvijas autosportam svarīga tēma – uzzinājām citu valstu piemērus par tiesnešu darba koordinēšanu un autosporta līdzjutēju motivēšanu kļūt par tiesnešiem un strādāt sacensībās. FIA uzsvēra arī dopinga tēmu un cīņu pret iespējamiem pārkāpumiem. Latvijas komanda varēja lepoties ar konkrētu un pārliecinošu pieredzi sadarbībā ar mūsu valsts iestādēm antidopinga jautājumos. Savukārt viena no mulsinošākajām tēmām FIA kongresā bija e-sporta tēma – klasiskā autosporta līdzjutējiem un entuziastiem ir grūti pieņemt, ka autosports strauji pārceļas arī uz elektronisko vidi datorspēļu versijā. FIA neslēpj, ka tas ir viens no autosporta nākotnes virzieniem. To ir šķietami grūti pieņemt, taču tā jau ir realitāte!”

2016. gadā Latvijas un NEZ autosporta sezona ir noslēgusies, taču pēc komisiju sporta veidu uzvarētāju apbalvošanas pasākumiem skati tiks pavērsti 2017. gada virzienā, kad jau ziemā startēs vairāki autosporta seriāli.

Informāciju sagatavoja:
Viesturs Saukāns,
LAF Preses dienesta vadītājs