Nitišs: “Rallijs ir pamatskola pilnīgi visam”

Foto: ESmotorsport

Jau šonedēļ pasaules rallijkrosa čempionāta piektajā un sestajā posmā “Neste World RX of Rīga” līdzās citiem pasaules spožākajiem rallijkrosa braucējiem uz starta lietuviešu komandas “ESmotorsport” sastāvā stāsies latvietis Reinis Nitišs.

“Līdz galam nemāku atbildēt, kā nonācu līdz sadarbībai ar “ESmotorsport”, norāda Reinis Nitišs. “Lēnu garu, vārdu pa vārdam, sākām runāt. Aizbraucu uz testiem Somijā un Lietuvā, tad sekoja pauzīte, taču sarunas atkal atgriezās, jo bija liela vēlme braukt Rīgā. Te nu mēs esam.”

Pagājušajā sezonā “ESmotorsport” komanda aizvadīja pilnu sezonu pasaules čempionātā. Vislabākos rezultātus ar “Škoda Fabia” sasniedza Kevins Abrings, izcīnot ceturto vietu Norvēģijā un Zviedrijā. “Pirms parakstīju līgumu, aprunājos ar Abringu, jo vēlējos saprast, kāda ir atmosfēra komandā. Atsauksmes no viņa puses bija ļoti labas, līdz ar to jutos mierīgi.”

Pirms došanās uz sacensībām dzimtenē Nitišs izmēģināja “Škoda Fabia WRX EVO Supercar” testos Kouvolas trasē, Somijā. “Pavadīju divas dienas, veicot testus Somijā. Kamēr esi viens pats trasē, tikmēr viss liekas forši, taču realitāti sapratīsim tikai sestdienas rīta treniņbraucienos pirms sacensībām. Tikai tad varēsim novērtēt, kur reāli atrodamies. Pēdējā laikā bijis tik daudz darba, ka vēl līdz galam neesmu aptvēris, ka jau nākamnedēļ jābrauc. Pašās testu beigās klājās pavisam labi. Ļoti patika mašīnas vadāmība. Jutos ļoti labi, turklāt komanda ir ļoti lieliska. Protams, vajadzētu vairāk laika, lai uzlabotu startus, braucienus un vairākas nelielas nianses, kas nāk ar pieredzi. Tomēr, testos pavadītais laiks vērtējams pozitīvi.”

Šoreiz skatītājiem tiek sniegta unikāla izdevība vienā nedēļas nogalē izbaudīt divus pasaules čempionāta posmus. Tas ievieš pamatīgas korekcijas arī braucēju un komandu darbinieku režīmā. “No vienas puses sanāk vairāk pabraukāt, taču nedrīkst pieļaut lielas kļūdas. No pārējām komandām esmu iekrājis informāciju, ka sacīkšu laikā valda pamatīgs stress. Lai visu sakoptu, samazgātu, pārbaudītu, satīrītu un sagatavotu uz nākamo braucienu ir ļoti maz laika. Somijā dažām komandām mehāniķi netika gulēt līdz pat pieciem rītā, pirms visi darbi tika pabeigti. Tas ir nopietns darbs, ko cilvēki no malas bieži neiedomājas. Gatavošanās un plānošana ir daudz nopietnāka kā varētu šķist vērojot sacensības TV ekrānā. Komandām tas ir pamatīgs maratons,” atzīst Nitišs.

Šosezon pamatīgi ierobežots cilvēku skaits, kas var apkalpot vienu mašīnu. Reinis uzskata, ka tas sniedz priekšrocības lielākajām vienībām: “Komandām, kuru rīcībā ir trīs automašīnas, ir daudz vienkāršāk, jo vienas mašīnas mehāniķis var pārslēgties uz citu, kamēr mums noteiktajā limitā jāiekļauj visi nepieciešamie palīgi, gan mehāniķi, kuriem jāsagatavo mašīna, gan motora inženieris, amortizatoru cilvēks, riepu cilvēks, spoteris… Vienā brīdī jādomā, no kura atteikties, lai izpildītu prasības.”

Tieši Biķernieku trasē 2018. gadā Reinis Nitišs tika kronēts par Eiropas čempionu rallijkrosā. “Biķernieku trase ir aizraujoša, citādāka kā jebkura cita, ar aizsargbarjerām gar malām. Nav iespējams redzēt nākamo līkumu. Šī ir izteikta šosejas trase ar diviem lieliem tramplīniem, līdz ar to jāmāk saregulēt mašīna tā, lai nerastos problēmas. Ceturtais līkums un kreisais pagrieziens pēc lielā tramplīna ir divi sarežģītākie, kur ir dažādas opcijas trajektorijai, kas var izšķirt rezultātus.”

Lai gan Latvijas līdzjutējiem ierasts Reini redzēt rallijkrosa trasē, šogad viņš aktīvi pievērsies rallijam. Pirms mēneša Eiropas rallija čempionāta sezonas otrajā posmā “Rally Liepāja” Nitišs izcīnīja trešo vietu “ERC3 Junior” ieskaitē. Arī pēc “Neste World RX of Rīga” fokuss tiks saglabāts uz ralliju. “Braukšu tikai Rīgas posmā. Pirms mēneša teicu, ka rallijkrosā vispār vairs nebraukšu, taču tagad esmu nolēmis braukt Rīgā. Pārējiem posmiem šobrīd viennozīmīgi saku “nē”, bet vēl jau vis kaut kas notikt un mainīties. Braukšana rallijā viennozīmīgi palīdz arī rallijkrosam. Pagājušonedēļ ar bagiju izmantoju vairākas rallijā apgūtas lietas, tostarp pārliecību braukšanai pa dziļu špūri. Rallijs ir pamatskola pilnīgi visam. Jāmācās ātri domāt, jo nav divu vienādu ceļu. Kā ar to ies dzīvē – redzēsim.”

Izmantotie resursi:
www.rigarx.com