Vecpilī varētu noskaidroties pirmie šī gada autokrosa čempioni

Foto: Gatis Krastiņš

Noslēdzoties pieteikumu termiņam redzams, ka nākamās nedēļas Latvijas autokrosa čempionāta priekšpēdējam posmam Vecpilī pieteicies viss šā gada “pamatsastāvs”, ar pāris patīkamiem papildinājumiem. Esam ceļā uz pirmajiem gada čempiontituliem?

Kopumā cīņai pieteikušies 52 dalībnieki, kaujā atgriežas arī braucēji, kuriem neizdevās būt uz starta iepriekšējās cīņās. Sarakstos 1600 klasē Jānis Grīnvalds, B600 beidzot startēt plāno Lauris Brikainis, Open 2500 klasē pēc izlaista posma startam gatavs čempions Lauris Unāms, arī Eduards Iesalnieks atpakaļ ierindā. 2000 Super klasē revanša cīņa pēc sāpīgā motora defekta iepriekšējā Vecpils posmā plāno doties Ainārs Kenigsbergs, pēc patīkamā ģimenes pieauguma notikuma kaujas gatavībā arī B600 viens no favorītiem Kaspars Meņģelis… Arī divi brašākie Open 4500 klases braucēji Jānis Veģeris un Armands Plūme gatavojas izrādei Vecpilī. Īsāk sakot, gandrīz pilns šā gada optimālais sastāvs!

Vecpils posmā, kas notiks 5. augustā, var tikt noskaidroti pirmie čempioni. Šobrīd titula ražošanas procesā vistuvāk noslēgumam ir klases, kuras pirms sezonas tika uzskatītas par visneprognozējamākajām: 1600, 2000 Super un B600. Visās trijās līderi Vecpilī vienkārši nedrīkstēs rupji kļūdīties. Ja šis uzdevums tiek izpildīts, konkurentiem būs grūti glābt situāciju.

1600 klasē Riharda Daiņa pārsvars ir graujošs – 22 punkti pār tuvāko sekotāju Andi Kļavu. Kā zināms, vienā posmā gūstamais maksimums ir 16 punktu (15 par uzvaru finālā plus viens par uzvaru kvalifikācijas summā). Tas nozīmē, ka, pat ja Rihardam Vecpils posmu sabojā kāda liksta laikā starp laika kontroli un pirmās kvalifikācijas finišu, pat negūti punkti neatņemtu viņam līderpozīciju. Vēl vairāk, pat pie Kļavas maksimālā rezultāta Dainim paliktu pāri seši punkti uz Smilteni, kas vienalga ir kontrolējams daudzums pēdējā sacīkstē.

Ņemot gan vērā Riharda šā gada braukšanas un tehnisko stabilitāti, iepriekš minētais “Dainis 0, Kļava 16” scenārijs nešķiet reāls. Jo vairāk tāpēc, ka aiz līdera muguras jandāliņš par pārējām medaļām ir izcils, kur Andim pat Riharda izstāšanās gadījumā 16 punkti būtu smagā cīņā gūstams panākums. Kļava, Jānis Lideris, Kaspars Silenieks un Andis Ūtēns ir 11 punktu robežās. Klasē drīzāk šī cīņa būs uzmanīšanas vērta.

Vēlreiz par veidu, kā Rihards Dainis var kļūt par čempionu – ja tuvākais sekotājs Andis Kļava gūst punktu maksimumu, Rihardam pietiek ar trešo vietu, lai Smiltenes posmā jau startētu čempiona godā.

2000 Super klasē Rūdolfam Bogenam ir 14 punktu pārsvars pār tuvāko sekotāju Ritvaru Kārkliņu. Pārsvars mazāks nekā 1600 klases līderim, arī scenārijs, kā pārsvars veidojies, ir citādāks. Ja 1600 klasē Dainis ar pārsvaru štancēja vienu uzvaru pēc otras, tad 2000 Super klasē Bogena atrāvienu diktē skarbas cīņas, kurās konkurenti piedzīvojuši klupienus problēmu dēļ. Atceramies Kārkliņa nullīti Vecpilī-1 pusass dēļ, Edija Oša izstāšanos pusotru apli pirms finiša Pilskalnos, Jura Zemberga problēmas Vecpilī-1 finālā… Visi tuvākie sekotāji ir zaudējuši daudz punktu, kamēr Rūdolfam izdevies glābt situāciju pat tad, kad viss ir slikti (kūlenis Smiltenē-1). Vecpilī būs viss vienkārši – vai nu būs kārta Bogena klupienam, pēc kā viņš pievienosies pārējam kolektīvam pēdējā posma “pasaules karā”, vai nu Rūdolfs būs stabils kā līdz šim, izmantos visas izdevības, un gūs čempiona titulu.

Kā Bogens var kļūt par čempionu? Pirmkārt, neļaujot nevienam citam no minētajiem sekotājiem gūt “Magic 16” – punktu maksimumu. Ja Ritvaram, Edijam vai Jurim tas izdodas, viss paliek uz pēdējo posmu.

Otrkārt, pat, ja uzvar kāds cits nevis šī četrinieka pārstāvji, Bogenam jābūt par trim punktiem priekšā Kārkliņam. Īsāk sakot – ja Bogens ir priekšā tuvākajiem sekotājiem, ar to var pietikt čempiona titula nodrošināšanai.

Jāpiebilst, ka Mexa/Melatlux Racing Team plāns sadalīt savus braucējus dažādās klasēs ir pilnībā sevi attaisnojis: gan Dainis, gan Bogens ir tik tuvu tituliem kā nekad. Kamēr abi plosījās vienā klasē, tikmēr savstarpējās cīņas nesa vairāk zaudējumus nekā ieguvumus.

Ja abu salonmašīnu klašu izteikta līdera veidošanos vēl varēja prognozēt, tad B600 klase sarūpējusi pārsteigumus. Pirmkārt tāpēc, ka klasē vispār ir kāds līderis, par kuru var sākt spriest kā par priekšlaicīgi noskaidrotu čempionu. Otrkārt, ka šis kandidāts ir tieši Gatis Geisters.

Klase pēdējās sezonās sevi demonstrējusi kā rezultātu haosa radītāju. To veicinājis gan klases salīdzinoši nesen nomainītā braucēju paaudze, gan šīs paaudzes jaunais vidējais vecums, gan līdzīgā tehnika, gan dažādas sportiskās sakritības. Un tas, ka pārliecinošais līderis divus posmus pirms sezonas beigām ir tieši Gatis, ir interesanti, ņemot vērā spožumu, ar kādu čempionātā savulaik ienāca Kaspars Meņģelis, kā pērn debitēja un par čempionu kļuva Jānis Baumanis, cik pārliecinošs šogad atsevišķos posmos bijis Renārs Vinokurovs… Pat pret brāli Jāni Geisteru Gatis šķita nedaudz ēnā abu debijas sezonā 2015. gadā. Tomēr visas šīs kritikas Geisters šogad ir pārliecinoši sakāvis – galvenokārt, ar stabilitāti, kas ir šīs klases panākumu atslēga.

Gata pārsvars pār tuvākajiem sekotājiem ir 13 punkti, līdz ar to stāsts ir līdzīgs kā Bogena gadījumā – nedrīkst ļaut citiem uzvarēt. Tas nebūs viegli to pašu Vinokurova un Baumaņa dēļ. Taču galvenais, ko Geisters nedrīkst pieļaut, ir palikšana bez punktiem vai ātra izstāšanās muļķīgu avāriju dēļ, piemēram, finālā. Gatim ir spēris platu soli ceļā uz titulu, viņam atlicis pavisam maz.

Šobrīd izcila situācija cīņā par citām medaļām – Vinokurovam, Baumanim un sezonas debitantam Edgaram Zīvertam pa 36 punktiem, Jānim Geistaram – 33. Aptuveni var iztēloties, cik nežēlīga cīņa būs par atlikušajām pozīcijām. Ar čempiontitula iespējamību prātā…

Citās klasēs viss vēl ir ļoti sarežģīti. Starp Open 2500 trīs līderiem ir tikai desmit punktu, plus Unāma atgriešanās var izrādīties uznāciens jaunā kvalitātē (kopvērtējuma pakaļdzīšanās?). Arī VAZ Klasika līderu trio ir desmit punktu robežās, bez reālām iespējām prognozēt iznākumu. Arī Mini bagiju klasē starp Daugirdu Dungvecki un Matu Zavarski ir tikai trīs punkti. Sezonas nogale būs aizraujoša!

Izmantotie resursi:
www.autocross.lv